۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۴۲
کد خبر: 85081939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلجویی انگلیس از هند برای از سرگیری مذاکرات تجاری

۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۴۲
کد خبر: 85081939
دلجویی انگلیس از هند برای از سرگیری مذاکرات تجاری

لندن- ایرنا- «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در تماس تلفنی با «نارندرا مودی» همتای هندی خود، برلزوم سرعت‌ بخشیدن به مذاکرات تجاری میان دو کشور که در پی دلخوری دهلی‌نو از دولت لندن به دلیل محکوم نکردن گروه جدایی‌طلب «خالصتان» متوقف شده بود، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس روایت دفتر نخست وزیر انگلیس از محتوای این تماس تلفنی، دو طرف ضمن مرور بر «دوستی نزدیک میان دو کشور، توافق داشتند که پیشرفت بزرگی در پیشبرد نقشه راه توسعه روابط بریتانیا و هند حاصل شده است.»

سوناک و مودی با اشاره به مذاکرات تجاری میان دو کشور، درباره اهمیت آنچه طرف انگلیسی «فرصت‌های عظیمی که دست یابی به توافق تجارت آزاد می‌تواند برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان هندی و بریتانیایی ارائه کند» نامید، تاکید کردند.

برهمین اساس «هر دو طرف توافق کردند که تیم‌های خود را برای سرعت‌بخشیدن به حل مسائل باقی‌مانده و اطمینان از دست‌یابی به یک توافق پیشرو که اقتصاد دو کشور را شکوفا کند، فعال کنند.»

این درحالیست که منابع خبری انگلیس چندی پیش از توقف مذاکرات تجاری انگلیس و هند خبر دادند. روزنامه تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت انگلیس نوشت که دولت هند، تداوم مذاکرات را به محکومیت علنی گروه خالصتان از سوی لندن مشروط کرده است.

گفته می‌شود که هواداران این گروه جدایی طلب ماه پیش به ساختمان کمیسیون عالی هند در لندن حمله کرده و علاوه بر خسارات جزئی به شیشه‌های این ساختمان، دو نفر از ماموران حفاظتی آن را مجروح کردند. دولت انگلیس این حمله را محکوم کرده اما به نوشته تایمز، دولت هند خواستار محکومیت علنی این گروه است.

منبع دولت انگلیس که نامش فاش نشده در گفت‌ وگو با تایمز اظهار کرد: «هند گفته است که نمی‌خواهد در مورد تجارت صحبت کند، زیرا فکر می‌کند که ما حمله به کمیسیون عالی هند و جنبش جدایی طلب سیک‌ها را جدی نمی‌گیریم.»

نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با همتای هندی خود «خشونت غیرقابل قبول علیه ساختمان کمیسیون عالی هند در لندن را محکوم و تاکید کرد که افراط گرایی جایی در بریتانیا ندارد». وی همچنین طرف هندی را در جریان اقداماتی که برای تضمین امنیت کارکنان کمیسیون عالی هند انجام می‌شود قرار داد.

پیش از این نیز جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس هم رفتار گروه خالصتان را غیرقابل قبول خواند و گفته بود که پلیس این کشور سرگرم تحقیق درباره موضوع است. اما وزارت امور خارجه هند از موضع‌گیری طرف انگلیسی قانع نشده و خواهان محکومیت علنی این گروه جدایی‌طلب بود.

مذاکرات تجاری میان لندن و دهلی‌نو درحالی دچار وقفه شده است که انگلیس در تلاش است تا مراودات تجاری خود را با کشورهای سراسر جهان در دوره پسابرگزیت توسعه دهد. هند یکی از بزرگترین اهداف تجاری انگلیس به شمار می‌رود و طبق آمارها، حجم مراودات تجاری دو کشور ۳۵ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha