۲۵ فروردین ۱۴۰۲، ۵:۲۹
کد خبر: 85082114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رئیس صندوق بین‌المللی پول: ضعف رشد اقتصادی جهان نگران‌کننده است

تهران-ایرنا- کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: پیش‌بینی ۲.۸ درصد رشد جهانی ۲۰۲۳ توسط صندوق بین‌المللی پول برای ایجاد فرصت‌هایی برای کسب‌وکارها و مردم در سراسر جهان کافی نیست و یک پیش‌بینی نگران‌کننده از ضعف رشد اقتصادی جهان در یک دوره زمانی طولانی‌تر است.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، رئیس صندوق بین‌المللی پول پنجشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود که بعد از نشست بانک جهانی در واشنگتن برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد جهان به طور قابل ملاحظه‌ای در برابر شوک‌های متعدد مقاوم است اما هنوز نتوانسته بر ترکیبی از رشد پائین اقتصادی و تورم پایدار غلبه کند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه هشدار داده بود که شعله‌ور شدن جدید آشفتگی سیستم بانکی که وام‌دهی را متوقف کرد و باعث هجوم به دارایی‌های امن شد، می‌تواند رشد اقتصادی جهان را به یک درصد کاهش دهد و بسیاری از اقتصادها را وارد رکود کند و فشار قابل توجهی را بر بازارهای اقتصادی نوظهور وارد کند.

جورجیوا گفت: سیاست‌گذاران پس از فروکش کردن دوران اوج بیماری کرونا، شکست‌های ناشی از تورم بالا و هزینه‌های مازاد تحمیل شده ناشی از جنگ در اوکراین، دو وظیفه اصلی در کوتاه مدت دارند که عبارت از مبارزه با تورم پایدار و حفظ ثبات مالی است و هوشیاری در مورد خطرات در حال ظهور امری کاملا حیاتی است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: بانک‌های مرکزی باید با همکاری نزدیک با تنظیم‌کننده‌ها و ناظران، در زمان ظهور ریسک‌های ثبات مالی به آنها رسیدگی کنند.

صندوق بین‌المللی پول کمترین پیش‌بینی رشد جهانی پنج ساله خود را از زمان آغاز انتشار چنین پیش‌بینی‌هایی در سال ۱۹۹۰ منتشر کرده است. بر اساس این پیش‌بینی نرخ رشد جهانی در سال ۲۰۲۳ (آغاز دوره پنج‌ساله) ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۸ (پایان دوره پنج‌ساله) ۳ درصد برآورد شده است.

جورجیوا خاطرنشان کرد: به عقیده من اگرچه از نظر نرخ رشد جهانی در وضعیت خوبی قرار نداریم و با خطرات رو به افزایشی مواجه هستیم اما پیش‌بینی‌ها وحشتناک نیستند و به‌ هرحال در رکود بسر نمی‌بریم و نیز اینکه ما اکنون از تجربه گرانبهایی از انعطاف‌پذیری قابل توجه (در مواجهه با نرخ پائین رشد اقتصادی) در طول سال‌های گذشته، برخوردار هستیم.

به گزارش ایرنا، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم انداز اقتصادی جهان چشم انداز نامطمئنی را برای اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ با توجه به بحران بخش مالی، تورم بالا، اثرات جنگ اوکراین و نارسایی‌های ناشی از شیوع کرونا پیش‌بینی کرده است.

در حالی که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۳.۴ درصد رسیده بود این نهاد بین‌المللی انتظار دارد طی سال جاری میلادی رشد اقتصادی جهان به ۲.۸ درصد کاهش یابد.

اقتصادهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه با کاهش رشد در این سال روبرو خواهند شد به طوری که رشد اقتصادی این کشورها به کمتر از نصف خواهد رسید. متوسط رشد اقتصادهای پیشرفته از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳ درصد در سال جاری خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha