ارزیابی ۲۵۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور با تجهیزات لیزری و غیرمخرب

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: دفتر مهندسان مشاور شرکت در سال گذشته موفق شد کار ارزیابی وضعیت روسازی و مطالعه بهسازی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه، راه اصلی و آزادراه‌های کشور را با استفاده از تجهیزات غیرمخرب (NDT) پیشرفته به پایان برساند.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «مجید کیانپور» افزود: روسازی راه یکی از مهمترین دارایی‌ها و زیرساخت‌های ملی کشور به شمار آمده و نقش بسزایی در حوزه حمل و نقل زمینی ایفا می‌کند؛ بنابراین این شرکت حضوری پر رنگ و تاثیرگذاری در ارتقای کیفیت و مطالعه و بهسازی راه‌های کشور در سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در ارتقای کیفیت راه‌ها بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی است و این شرکت قادر است خدمات منحصربه فرد و متفاوتی را با دقت بالا، هزینه مطالعه کم و در سریع‌ترین زمان مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی ارائه و گزارش کامل بهسازی شامل نقشه‌های اجرایی، برآورد بودجه مورد نیاز طرح، گزینه‌های متنوع عملیات تعمیر و نگهداری و اسناد مناقصه برای انتخاب پیمانکار را به متولیان راه ارائه دهد.

این مقام مسئول درباره مهمترین طرح‌هایی که در سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیکی خاک در طرح‌های متعددی را در حوزه مطالعه روسازی راه‌ها نقش آفرینی کرده که عبارتند از مطالعه بهسازی آزاد راه اصفهان-کاشان به طول یکهزار کیلومتر- خط، آزادراه قزوین- رشت به طول ۴۲۰ کیلومتر- خط، آزادراه قم- گرمسار به طول ۹۰۰ کیلومتر– خط و آزاد راه تهران- شمال(منطقه۴) به طول ۸۰ کیلومتر- خط را با هدف تشخیص انواع خرابی‌های سطحی؛ ترک‌ها، چاله‌ها، شیار افتادگی با استفاده از دستگاه پیشرفته اسکنر جاده‌ای به پایان رسیده و نتایج آماری و تحلیلی آن برای بهره‌برداری تحویل کارفرما و متقاضیان شده است.

کیانپور با بیان اینکه ارزیابی راه‌ها با تجهیزات منحصربه‌فرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کشور، موجب کاهش حدود ۵۰ درصدی هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و متولیان نگهداری راهها در کشور شده است، افزود: کیفیت راه‌ها با گذشت زمان به دلیل شرایط جوی و عبور و مرور کاهش یافته و لزوم ارتقای کیفیت روسازی راه‌ها و رساندن آن به سطح مطلوب بیش از پیش احساس می‌شود که حاصل فعالیت‌های دفتر مهندسین مشاور این شرکت با استفاده از تجیهزات غیرمخرب و پایش لیزری و آنالیز مشکلات راه‌های کشور و اولویت بندی آن، سبب کاهش هزینه کارفرمایان در بهسازی و نگهداری راه‌های شریانی اصلی و فرعی و معابر درون شهری شده است.

وی ادامه داد: مطالعه وضعیت روسازی راه‌ها با تجهیزات پیشرفته و منحصربه‌فرد در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به صورت برخط و با سرعت مناسبی انجام می‌شود. این شرکت با سابقه‌ای بیش از ۶ دهه و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تجهیزات نوین و غیرمخرب (NDT) مانند دستگاه افت و خیزسنج ضربه‌ای (FWD) برای ارزیابی ظرفیت باربری لایه‌های روسازی و تعیین میزان روکش دوره طرح، دستگاه اسکنر جهت اندازه‌گیری خودکار خرابی‌ها و تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، شاخص بین‌المللی ناهمواری(IRI) و ...، خدمات خود را در هر زمان و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به متولیان راه ارائه کند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به تاکید مقام عالی راه و شهرسازی مبنی برضرورت بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های در اختیار این شرکت به منظور بررسی وضعیت روکش آسفالت راه‌های فرعی و اصلی و افزایش ایمنی با هدف شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز گفت: علاوه بر همکاری‌های گسترده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و برخی شهرداری‌های کشور، طرح مطالعه بهسازی محورهای منتخب استان کرمانشاه (مرحله سوم) به طول ۲۰۰ کیلومتر- خط، بزرگراه مرند- ایواغلی به طول ۳۰ کیلومتر- خط و آزادراه پل‌زال- اندیمشک به طول ۱۶۰ کیلومتر- خط و پایش بزرگراه‌های شهر تهران در دست اقدام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha