۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۵:۴۶
کد خبر: 85082963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم اعتصاب در بخش درمان انگلیس/پرستاران پیشنهاد مالی دولت سوناک را نپذیرفتند

لندن – ایرنا – پرستاران معترض به دستمزدهای پایین و کار زیاد در انگلیس، پیشنهاد دولت ریشی سوناک برای افزایش اندک حقوق‌های خود را رد کرده و درحال تدارک برای برگزاری اعتصاب فلج‌کننده‌ای در این کشور هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کالج سلطنتی پرستاران انگلیس اعلام کرد که اعضای آن قصد دارند تا در اقدامی بی‌سابقه از ارائه خدمات درمانی در بخش‌های حساس مراکز بهداشتی نظیر اورژانس، مراقبت‌های ویژه و بخش بیماران سرطانی دست بکشند. این حرکت اعتراضی برای ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) و به مدت ۴۸ ساعت برنامه ریزی شده است.

رسانه‌های انگلیس از این اعتصاب به‌عنوان شدیدترین اعتراض پرستاران یاد می‌کنند که ضربه دیگری بر پیکر ناتوان و در حال سقوط سازمان ملی خدمات بهداشتی این کشور (ان‌اچ‌اس) وارد می‌کند. هم زمان پزشکان جوان انگلیسی نیز که از سه‌شنبه گذشته، بعد از تعطیلات عید پاک تا روز جمعه دست از کار کشیدند، قصد دارند تا اعتصاب دیگری را هم زمان با اعتراض پرستاران برگزار کنند. این درحالیست که مقامات دولت لندن هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بی‌احتیاطی خطرناکی است و خط قرمز محسوب می‌شود.

از سویی آمارهای رسمی در انگلیس نشان می‌دهد که شمار مرگ و میر، در جریان اعتصاب‌ کارکنان بخش درمان این کشور، ۱۱ درصد افزایش یافته است. داده‌های آمار حاکیست که مدت زمان انتظار بیماران برای دریافت خدمات درمانی در انگلیس نیز به بالاترین حد از سال ۲۰۰۷ رسیده که جمع‌آوری آمارها در این زمینه آغاز شده است. با این حال انجمن پزشکی انگلیس می‌گوید که این آمارها ارتباطی به اعتصاب کارکنان ندارد.

دولت ریشی سوناک وعده داده که خدمات درمانی انگلیس را بهبود بخشیده و زمان انتظار برای دریافت خدمات بهداشتی را کاهش دهد. اما مدیران بیمارستان‌ها معتقدند که تحقق چنین اهدافی با توجه به اعتراضات فزاینده کادر درمان بعید خواهد بود.

پت کولن دبیر کل کالج سلطنتی پرستاران انگلیس طی نامه‌ای به استیو بارکلی وزیر بهداشت انگلیس درخواست کرده تا مذاکرات بیشتری در مورد پرداخت کارکنان معترض صورت دهد. او تصریح کرد که پیشنهاد افزایش ۵ درصدی حقوق پرستاران کافی نیست و آن هایی که طی دوران همه‌گیری کرونا در خط مقدم مبارزه با این بحران بودند، انتظار دریافت پیشنهاد مالی بهتری را دارند.

این درحالیست که پرستاران معترض پارسال برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور دست از کار کشیدند تا مراتب اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کنند. آن‌ها در پی دو رقمی شدن نرخ تورم، افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و مشکلات معیشتی خواهان افزایش معنادار دستمزدهای خود هستند.

نخست وزیر انگلیس دو ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه منجر به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.

طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی پرستاران معترض قصد دارند تا کریسمس امسال به تحرکات اعتراضی و اعتصاب‌های خود ادامه دهند. سخنگوی دولت انگلیس گفت که مخالفت معترضان با پیشنهاد ارائه شده "بسیار ناامید کننده" و اعتصاب قریب الوقوع آن‌ها " برای بیماران نگران کننده است".

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و دولت سوناک که در بحبوحه مشکلات مالی، با موج گسترده اعتصاب مشاغل عمومی مواجه است، توان غلبه بر وضع موجود را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha