رویکرد پژوهشی دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری چگونه است؟

شهرکرد-ایرنا-دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری به عنوان مرجعیت تولید علم، بدون شک نقش ارزنده‌ای در ارائه راهکارهای پیشرفت و توسعه برای استان می‌توانند داشته باشند با بیان این نکته که، طرح‌های کاربردی مساله‌محوری با ارائه تازه‌ترین داده‌های علمی، می‌تواند برای دستگاه‌های اجرایی از جایگاه مهمی برخوردار باشند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته در بخش پژوهشی دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری اقداماتی را انجام دادند که در آینده می‌تواند برای استان در راستای توسعه و پیشرفت قابل استناد باشند.

۱۵ پژوهشگر دانشگاه شهرکرد در زمره ۲ درصدی دانشمندان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد گفت: ۱۵ پژوهشگر این دانشگاه شامل ۱۲ عضو هیأت علمی و سه دانشجوی این دانشگاه در زمره پژوهشگران پُر استناد ۲ درصد برتر دنیا و در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر سال ۱۴۰۱ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار گرفتند.

احمد کیوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۵ پژوهشگر دانشگاه شهرکرد، شامل ۱۲ عضو هیأت علمی و سه دانشجوی این دانشگاه در زمره پژوهشگران پُر استناد ۲ درصد برتر دنیا در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند و این پژوهشگران در حوزه‌های موضوعی مهندسی کشاورزی، شیلات و جنگل‌داری،فناوری‌های راهبردی، فیزیک و نجوم مشغول به پژوهش هستند.

وی ادامه داد: در حوزه موضوعی مهندسی، یاسر کیانی، سارا رستمی، یعقوب طادی، بهزاد قاسمی، افشین احمدی ندوشن، مرتضی بیاره، افراسیاب رئیسی، سید مرتضی هاتفی و هادی آروین ۹ پژوهشگر دانشگاه شهرکرد هستند که در این در فهرست ۲ درصد پژوهشگران پُر استناد جهان قرار گرفتند.

کیوانی یادآور شد: در حوزه موضوعی کشاورزی، شیلات و جنگل‌داری، مهدی قاسمی ورنامخواستی، میلاد عادل، عزیزاله فلاح مهرجردی و فایز رئیسی و در حوزه موضوعی فناوری‌های راهبردی، احمد کیوانی و در حوزه فیزیک و نجوم، فاطمه قاسمی از دیگر پژوهشگر دانشگاه شهرکرد هستند که در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر سال ۱۴۰۱ جهان بودند.

وی ادامه داد: چند سال اخیر، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از داده‌های پایگاه اسکوپوس اقدام به ایجاد پایگاه داده و محاسبه شاخصی به نام "شاخص استنادی مرکب" کرده‌اند که این فهرست در کشور ما با عنوان "فهرست دانشگاه استنفورد" شناخته شده و مورد توجه رسانه‌ها و مؤسسات قرار گرفته است.

معاون دانشگاه شهرکرد افزود: هدف این پایگاه داده، ارایه مجموعه‌ای از سنجه‌های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تأثیراستنادی دانشمندان در رشته‌ها و حوزه‌های علمی مختلف در سطح جهان است.

کیوانی اظهار داشت:بر اساس تازه‌ترین به‌روزرسانی این پایگاه داده که دامنه پوشش داده‌ها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ است، این فهرست دربرگیرنده نویسندگان پراستناد براساس شاخص استنادی مرکب و جزو ۲ درصد پراستناد در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد ادامه داد: در آخرین نسخه این پایگاه داده، با محاسبه استنادات تا سال ۲۰۲۱، تعداد یک هزار و ۹۴۲ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران از بین تعداد کل ۲۰۰ هزار و ۱۹۶ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارندو بر اساس همین پژوهش تعداد ۱۵ پژوهشگر دانشگاه شهرکرد نیز در این فهرست قرار دارند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه شهرکرد دارای ۶ هزار و ۵۳۰ دانشجو ، ۴۰۰ استاد و۲۳ هزار و ۲۲۰ هزار دانش‌آموخته در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی است.

تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی پیش روی مسوولان

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:داده‌های مطالعات و نتایج پژوهش‌های کاربردی دانشگاه، توسط بخشی با عنوان "ترجمان دانش" در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

الهام رئیسی دهکردی افزود: نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم پزشکی باید در اختیار مدیران، عموم مردم و متخصصان قرار بگیرد تا اثر بخشی لازم برای جامعه را داشته باشد.

وی ادامه داد: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری درصدد است نتایج طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و مقالات کاربردی تولید شده در سه سال اخیر این دانشگاه را به اشتراک متخصصان، مدیران و عموم مردم بگذارد.

رئیسی تصریح کرد: بخشی با عنوان " ترجمان دانش " در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ علوم پزشکی شهرکرد ایجاد شده است که همه داده‌های مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه از طریق آن در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: این دانشگاه به دنبال انجام تحقیقات پاسخگو است و پژوهش‌های پاسخگو، پژوهش‌هایی است که به معضلات و مشکلات استان می‌پردازند و باید نتایج در اختیار مسوولان قرار دهیم تا در تصمیم‌سازی‌ها اثربخش باشد.

رئیسی دهکردی اظهار داشت:گوش شنوای مسوولان برای شنیدن صحبت‌های محققان و پژوهشگران می‌تواند زمینه برون رفت، بسیاری از بحران‌ها در جامعه و نظام سلامت را ایجاد کند و موضوعات پژوهشی انتخاب شده توسط محققان باید متناسب با مشکلات و مخاطراتی باشد که جامعه با آن مواجه است.

وی یادآور شد: طرح پژوهشی با عنوان "بررسی شیوع خودکشی و عوامل مرتبط با آن در موارد ارجاع شده به اداره کل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸" که به مدیریت "دکتر فروزان گنجی" از طریق مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در قالب رساله دکترای پزشکی عمومی انجام شده بود از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان "طرح پژوهش اثرگذار" دانشگاه علوم پزشکی تایید شد.

وی یاد آور شد: طرح دیگری با عنوان " کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای سلامت عمومی زنان یائسه در شهرکرد" در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است که به کارگیری نتایج این پژوهش برای کاهش مشکلات زنان در این دوران از جمله گرُ گرفتگی، افسردگی، اختلال خواب، دردهای استخوانی موثر است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر ۲۳۲ عضو هیات علمی دارد که شامل پنج استاد، ۳۳ دانشیار، ۱۶۲ استادیار، ۳۱ مربی و یک نفر استادیار پژوهشی است.

مجور یک مجله علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی استان

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: مجوز انتشار مجله " بهینه‌سازی در محاسبات نرم" با درجه علمی و پژوهشی و با تلاش و پیگیری‌های مسوولان دانشگاه آزاد شهرکرد صادر و از طرف سازمان مرکزی برای این واحد دانشگاهی مصوب شد.

فرشاد کیومرثی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا شهرکرد افزود: روش‌های محاسباتی استفاده شده در محاسبات نرم ریشه در مفاهیم ریاضی زیادی مانند منطق فازی دارند و این نوع محاسبات در زمینه‌های مختلف از طراحی و مهندسی گرفته تا کاربردهای زیست‌شناسی کاربرد دارند.

وی ادامه داد: محاسبات نرم در مقابل محاسبات سخت قرار دارد که به مسایلی مانند مشتق‌گیری ، انتگرال‌گیری، الگوریتم‌های مرتب‌سازی و جستجو، یافتن کوتاه‌ترین فاصله بین ۲ نقطه و مسایلی از این دست می‌پردازد.

کیومرثی تصریح کرد: محاسبات سخت به‌دنبال ایجاد یک مدل ریاضی است که با استفاده از آن به جواب دقیق و واضحی دست یافت ولی محاسبات نرم، به کارگیری محاسبات تقریبی برای حل مسایلی است که حاصل آن راه‌حل‌هایی هر چند نادقیق اما قابل قبول برای حل مسایل محاسباتی پیچیده دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تاکید کرد:رویکرد محاسبات نرم ارائه راه‌حل‌هایی برای مسایلی است که ممکن است یا غیرقابل حل باشند و یا حل آن‌ها با امکانات سخت‌افزاری فعلی، بسیار زمان‌بر و یا پرهزینه باشد.

کیومرثی اظهار داشت: با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های علمی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و با مشارکت استادان برجسته برخی دیگر از دانشگاه‌های مطرح کشور و با تلاش و پیگیری‌های مسوولان این واحد دانشگاهی، مجله بهینه‌سازی در محاسبات نرم با درجه علمی و پژوهشی از سوی سازمان مرکزی برای این واحد دانشگاهی مصوب شد.

وی تصریح کرد:۶۰ عضو هیأت علمی و ۶۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در رشته‌های فنی و مهندسی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد مشغول به تحصیل هستند از این رو انتشار یک مجله علمی برای ارتقای سطح علمی دانشجویان، استادان و چاپ نتایج طرح‌های پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضروری است.

مدیر مسوول نشریه بهینه‌سازی در محاسبات نرم گفت: این نشریه علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی و سردبیری اسفندیار اسلامی و با یاری شورای تحریریه به صورت فصل‌نامه منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمحال و بختیاری ۱۰ هزار دانشجو در واحدهای شهرکرد، بروجن، فارسان و پردیس‌های لردگان، اردل و کوهرنگ دارد.