خودکفایی جامعه آزمایشگاهی در تولید کیت‌های تشخیص کرونا

تهران- ایرنا- رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران از خودکفایی جامعه آزمایشگاهی کشور در تولید کیت‌های تشخیص کرونا خبر داد و گفت: جامعه آزمایشگاهی در دوران همه گیری کرونا با تولید تست ها و کیت های تشخیص این بیماری و تقدیم شهدای علوم آزمایشگاهی خدمات ارزنده ای ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، شهروز همتی روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد با بیان اینکه ضرورت دارد جامعه آزمایشگاهی مورد حمایت در خصوص افزایش تعرفه های خدمات آزمایشگاهی قرار بگیرد. با توجه به اینکه ۷۰ درصد هزینه خدمات آزمایشگاهی را مردم پرداخت می کنند ضرورت دارد پوشش بیمه ای در این خصوص افزایش یابد و این رقم به ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی اظهار داشت: با افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی باید بیمه ها سهم بیشتری از این خدمات را پرداخت کنند تا مردم نیز دچار مشکلات نشوند و در عین حال آزمایشگاهها نیز خدمات مطلوب تر و با کیفیت‌تری ارائه دهند.

همتی تاکید کرد: امیدواریم نگاه ویژه تری به جامعه آزمایشگاهی کشور شود تا خدمات مناسب و با کیفیت حتی شهرهای دور نیز به مردم ارائه شود، در واقع افزایش تعرفه های آزمایشگاهی باعث جلوگیری از تعطیلی این مراکز در شهرهای مختلف می شود.

رونمایی از راه اندازی محدوده‌های مرجع آزمایشگاهی کشور
امیرحسن زرنانی دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران نیز در این نشست گفت:
بیماری‌های غیر واگیر مهمترین عامل مرگ و میر است که شامل قلبی و عرووقی، ربه، دیابت و سرطان بوده و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت عمده تمرکز را روی این بیماری‌ها گذاشته است ، جوامع صنعتی به دلیل تغییر نوع سبک زندگی بیشتر دیگر این بیماری‌ها می شوند که آموزش وپبشگیری در این باره ضروری است .

ضرورت تشخیص به موقع و زود هنگام بیماری‌ها
وی ادامه داد: تشخیص به موقع و زود هنگام آزمایشگاهی برای بیماری‌هایی مانند سرطان میزان موفقیت درمان را افزایش می دهد و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نقش مهمی را در لین خصوص ایفا می کنند.

زرنانی اظهار داشت: ابزارهای تشخیص بیولوژیک در آزمایشگاهها در تشخیص زود هنگام بیماری کمک می کند وبا گردهم همایی جامعه آزمایشگاهی در این کنگره که ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت برگزار می شود، از روزهای نوین تشخیص ازمایشگاهی بیماری‌ها رونمایی می شود.

وی تاکید کرد: رونمایی از پروژه تعیین محدوده مرجع آزمایشگاهی که دستاورد بزرگی برای نظام سلامت کشور خواهد بود اولین مرتبه به ابتکار انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و با استفاده از داده های آزمایشگاهی آزمایشگاه های استان های  سراسر کشور و همکاری دانشگاه تورنتو کانادا در بیستمین کنگره انجام خواهد گرفت.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران نیز گفت: در این کنگره شاهد برپایی ۴۰ کارگاه و ۲۷ پنل علمی خواهیم بود و همچنین جشنواره حکیم جرجانی از برنامه های این کنگر بود که افراد برتر در حوزه علوم آزمایشگاهی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و چهره ماندگار نیز معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ شرکت در نمایشگاه جانبی کنگره حضور دارند و با توجه به اینکه زنجیره تأمین کیت و تجهیزات آزمایشگاهی دچار اختلال شد، برگزاری کنگره علوم آزمایشگاهی و تبادل دانش و اطلاعات و حمایت سیستم نظام سلامت می تواند راه گشای مشکلات موجود آزمایشگاهی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha