۷۳۸ واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی ساخته شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: سهم خراسان جنوبی از تفاهم‌نامه ساخت مسکن محرومان بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان هزار واحد بوده که ۷۳۸ واحد آن به مرحله نازک‌کاری رسیده است و به زودی تحویل متقاضیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم تنها روز شنبه در دیدار مدیران و کارکنان بنیاد مسکن خراسان جنوبی با استاندار که به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) و سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد افزود: در قالب این تفاهم‌نامه علاوه بر تسهیلات بانکی، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و میلگرد و سیمان رایگان به متقاضیان اختصاص یافته است.

عملیات اجرایی احداث ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر کشور اسفند ۱۴۰۰ با حضور روسای بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستای مرزی نوغاب شهرستان درمیان آغاز شد. این واحدها در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر احداث می‌شود و هزار واحد سهمیه خراسان جنوبی است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: تلاش می‌کنیم این تفاهم‌نامه برای خراسان جنوبی تمدید شود تا واحدهای بیشترین را در روستاها با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک بلاعوض احداث کنیم.

وی اضافه کرد: ۸۰۰ واحد مسکونی در زلزله سال گذشته بشرویه آسیب دید که با استقرار تیم‌های کارشناسی بنیاد مسکن از اواخر اسفند سال گذشته تا پایان نوروز برای همه متقاضیان تشکیل پرونده شده و امید است با کمک تسهیلاتی که به زودی از سوی بانک مرکزی ابلاغ می‌شود بتوانیم عملیات اجرایی این واحدها را آغاز کنیم.

تنها گفت: افزایس سقف تسهیلات بازسازی به ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ چهار درصد، ۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان کمک معیشت از مصوبات سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استان در سال گذشته برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از زلزله است.

وی افزود: همچنین در سفر سال گذشته رئیس بنیاد مسکن کشور به استان پنج روستا مورد بازدید قرار گرفت و در این روستاها ۱۷۰ واحد مسکونی مجدد ساخته شد که امیدواریم با سفر آتی رئیس بنیاد مسکن به خراسان جنوبی عملیات اجرایی ساخت مسکن در پنج روستای دیگر هم شروع شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از استاندار درخواست کرد که از محل اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار این نهاد قرار گیرد تا در قالب اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی هزینه شود.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون از مجموع ۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ثبت‌نام کردند،۲۲ هزار و ۴۱۸ نفر تایید نهایی شدند.

تنها افزود: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر آورده اولیه خود را به حساب واریز کرده‌اند، پنج هزار و ۴۱۶ نفر شروع به کار داشتند و ۲ هزار و ۹۵۲ واحد اجرای فونداسیون، هزار و ۸۲۵ واحد اجرای سقف و ۸۲۰ واحد در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

وی گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در هزار و ۷۵۲ روستای خراسان جنوبی ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن شناسایی و ثبت شده که از این تعداد تاکنون ۴۹ هزار و ۲۰۴ واحد مسکونی مقاوم‌سازی یا از استحکام لازم برخوردار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار، ۳۹ هزار و ۶۳۱ واحد مسکونی روستایی نامقاوم در خراسان جنوبی داریم که ۴۵ درصد کل واحدهای روستایی استان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: از ابتدای تاسیس استان تاکنون بیش از ۲۸ هزار قطعه زمین به وسعت ۶ هزار و ۵۴۶ هکتار به واجدین شرایط در روستاها واگذار شده است.

تنها افزود: خراسان جنوبی دارای ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تاکنون در تمامی روستاها طرح هادی تهیه شده و در کنار آن بنیاد مسکن نسبت به تهیه طرح ۲۷۰ روستای زیر ۲۰ خانوار هم اقدام کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه افق تهیه طرح هادی ۱۰ ساله است، بازنگری طرح هادی ۲۴۵ روستاهای استان نیز انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: طرح هادی تاکنون در ۶۵۵ روستا با اعتبار ۳۵۲ میلیارد تومان اجرا شده و میانگین شاخص اجرای طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۷۱ درصد است که از متوسط کشوری یعنی ۵۸ درصد بالاتر هستیم.

وی عنوان کرد: صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از دیگر وظایف بنیاد مسکن است که در این زمینه ۷۸ هزار و ۷۰۲ جلد سند شهری و روستایی صادر و تحویل مردم شده است.

تنها گفت: مجموع پروژه‌های خیرساز در استان نیز هزار و ۱۸۵ واحد بوده که ۶۸۲ واحد ساخته و واگذار شده، ۵۰۳ واحد هم در حال اجرا است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن خراسان جنوبی هم گفت: خدمات انقلاب و نظام یکی از مراکز مانور در حوزه جهاد تببین است که می‌تواند موجب امیدآفرینی در جامعه شود.

حجت‌الاسلام احمد رضایی افزود: پایه و اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتتاح حساب ۱۰۰ از سوی امام خمینی (ره) بوده است که نشان از ضرورت کار و توجه به محرومان و اقشار کم‌درآمد دارد.

وی گفت: بنیاد مسکن یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی بوده که نقش خود را به خوبی ایفا کرده و احیای حساب ۱۰۰ امام تحت عنوان مسکن محرومان از اقدامات ضروری است که انتظار می‌رود با مساعد استاندار خراسان جنوبی بتوان فعالیت‌های راهگشایی در استان انجام داد.

۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان امام خمینی (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ است که تا ۳۱ فروردین دهه افتتاح حساب ۱۰۰ نام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha