اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث مجتمع آبرسانی روستایی در همدان

همدان- ایرنا- نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور آبرسانی به روستاهای مناطق پیشخور(تجرک) و عربلو ، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و با بهره برداری از این ۲ مجتمع، مشکلات آبرسانی مناطق شرقی استان برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی روز شنبه در نشست بررسی آبرسانی به روستاهای همدان و فامنین افزود: در طول یک سال گذشته با مشارکت قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) اقدامات خوبی در حوزه آبرسانی به روستاهای استان همدان صورت گرفته و به ۱۶۰ روستا آبرسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال باید از همه توان برای بهره‌برداری از این ۲ مجتمع آبرسانی به کار گرفته شود. اظهار داشت: این مجتمع‌های آبرسانی در مناطق عربلو و پیشخور (تجرک) طرف مدت یک سال ساخته می‌شود و مشکلات آبرسانی روستاهای اطراف را بر طرف می کند.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه بر اساس بررسی های دفتر ریاست جمهوری همدان در رتبه های آخر اجرای طرح نهضت ملی مسکن مسکن قرار داشت، تصریح کرد: مشکلاتی همچون عدم تصویب طرح جامع شهری و کمبود زمین، موجب عقب افتادن پروژه نهضت ملی مسکن در این شهر شده بود.

وی تاکید کرد: در یکی ۲ ماه گذشته اقدامات موثر و خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان انجام شد و جایگاه این استان از انتهای فهرست به رتبه‌های بالاتر ارتقا یافت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ طرح جامع شهری همدان با افزودن ۲ هزار هکتار مصوب شد تا زمینه‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.

وی افزود: محدوده همدان پنج هزار و ۷۰۰ هکتار بود که با تصویب طرح جامع شهری به مساحت شهر به هفت هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش یافت.

حاجی‌بابایی ادامه داد: استاندار همدان به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۴۰ هکتار از بهترین و گران قیمت ترین زمین‌های استانداری همدان تقسیم بندی کرد و این اراضی به طور رایگان برای ساخت مسکن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در این اراضی ۱۰ هزار و ۸۰۰ خانواده در محدوده فرودگاه همدان و منطقه معروف به باغ میوه صاحب خانه می شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: این اراضی از نظر وسعت به اندازه شهر جورقان است و ۴۲ هزار نفر جمعیت در آن ساکن می‌شوند.

وی اظهار داشت: مرحله دوم تخصیص زمین در راه است و به زودی با تخصیص آن بخش زیادی از مشکلات مسکن همدان بر طرف می‌شود.

حاجی‌بابایی افزود: ۲ کریدور اصلی برای شبکه فاضلاب بخش مرکزی همدان تعریف شده است که فاضلاب روستاهای اطراف را جمع آوری می کند.

وی تصریح کرد: ۳۸ میلیارد تومان برای شبکه آب و فاضلاب استان اختصاص یافته بود که با همت مسوولان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ از طریق بانک رفاه کارگران جذب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در سفر هیات دولت سیزدهم و رییس جمهور به استان همدان برای محرومیت زدایی و آبرسانی روستایی اختصاص یافته است.

فرهاد بختیاری‌فر افزود: پساب تصفیه شده فاضلاب شهر همدان از سال ۱۳۹۵ به نیروگاه برق شهید مفتح منتقل شده و بسیاری از مشکلات خشکسالی منطقه را برطرف کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های تصفیه خانه فاضلاب همدان، آمادگی تامین آب با کیفیت برای بخش صنعت استان به خصوص منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را داریم.

بختیاری‌فر تاکید کرد: هم‌اینک سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده فاضلاب به بخش صنعتی فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه باید ۷۰ درصد درآمد پساب تصفیه شده برای توسعه زیرساخت‌های فاضلاب هزینه شود، بیان کرد: هر متر مکعب پساب تصفیه شده با نرخ سه هزار تومان به نیروگاه برق شهید مفتح فروخته می شود، در حالی که قیمت واقعی آن در کشور ۲۰ هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه تلاش داریم این قیمت به نرخ واقعی خود برگردد، ادامه داد: در اجرای شبکه فاضلاب استان همدان، ۷۶ درصد مردم استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که میانگین کشوری آن ۵۴ درصد است.

وی تصریح کرد: هنوز اجرای حدود ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فرعی و ۶۰ کیلومتر از شبکه اصلی فاضلاب همدان باقی مانده است.

فرمانده بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان نیز گفت: ۵۰۹ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد اعتبار تخصیصی برای آبرسانی به ۱۶۰ روستای استان همدان وصول شده است و هم اینکه پروژه ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

سرهنگ قره‌باغی افزود: در سال ۱۴۰۱ قرار بود ۹۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به طرح آبرسانی روستایی پرداخت شود که هیچگونه پرداختی انجام نشد.

وی تصریح کرد: ۱۳۰ روستای استان در اولویت آبرسانی قرار داشتند که با توجه به نیاز برخی روستاها و نوع قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۳۰ روستای دیگر به این آمار افزوده شد.

سرهنگ قره‌باغی بیان کرد: ۲ طرح مجتمع آبرسانی روستای عربلو و تجرک افزوده شد که خط انتقال این طرح کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود که با اصلاحات انجام شده به بیش از ۲۳۸ کیلومتر رسید.

وی تاکید کرد: در اجرای طرح‌های قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) استان همدان رتبه هفتم کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha