اصل تاثیرگذاری هیات مذهبی در وابسته نبودن به دولت‌ها است

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از علل مهم موفقیت و تاثیر گذاری هیات مذهبی مستقل بودن و وابسته نبودن به دولت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در دیدار با مسوولان هیات‌های مذهبی این استان با تاکید بر ظرفیت بالای آنها اظهار کرد: فعالیت و ظرفیت هیات‌های مذهبی مربوط به مقطع خاصی از دوران نیست بلکه در تاریخ تشییع اثر گذاری بالایی داشته است.

وی افزود: هیات مذهبی در حاکمیت های مختلف کارکردهای اعتلا بخشی داشته که توسعه فرهنگ عاشورایی از جمله اصلی ترین کارکردهای آنها است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: کارکردهای فرعی این هیات نیز در جامعه به خوبی دیده می‌شود و کارهای متفاوت هیات در حوزه فرهنگی، هنری و سیاسی به عینه دیده می‌شود.

معتمدیان، علت اصلی موفقیت و تاثیر گذاری هیات‌ها را در وابسته نبودن به دولت‌ها دانست و اضافه کرد: مردمی بودن هیات مذهبی در طول تاریخ باعث شده تا تبدیل به یکی از کانون‌ها و ارکان اصلی جامعه اسلامی شود.

به گفته وی، تمام تلاش هیاتی ها باید بر این باشد تا مردمی بودن آنها حفظ شود.

اصل تاثیرگذاری هیات مذهبی در وابسته نبودن به دولت ها است

معتمدیان با تاکید بر لزوم توجه به حوزه فرهنگ استان گفت: هیات‌های مذهبی استان در راستای تعالی بخشی به فرهنگ اسلامی زمینه ساز قدرتمندی هستند لذا با استفاده از ظرفیت‌های متعدد استان امیدواریم شاهد اتفاقات فرهنگی خوبی باشیم.

استاندار آذربایجان غربی با گلایه از کمبود زیر ساخت های استانی در جهات مختلف استان، تاکید کرد: در اکثر محورهای فرهنگی بویژه در بخش ابنیه و ساختمانی عقب افتادگی‌هایی در استان است که متاسفانه در ساخت اماکن اداری نیز با محدودیت‌های روبرو هستیم.

معتمدیان با اشاره به عقب ماندگی استان در فضای آموزشی، یادآور شد: متاسفانه استان آذربایجان غربی از جمله آخر جدول‌های این شاخص است که در تلاش برای پیشرفت به رغم محدودیت‌ها هستیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های مردمی در زلزله اخیر شهرستان خوی و فیرورق گفت: در ایام زلزله بیشترین کمک رسانی توسط مردم بود که با پخت روزانه ۲۰ هزار پرس غذا به مردم منطقه خدمات رسانی شد که همه این اتفاقات با مدیریت خوب هیات‌های مذهبی و نهادهای مردمی رقم خورد.

معتمدیان با اشاره به تلاش هیات مذهبی در زمان اوج بیماری کرونا، ادامه داد: در زمان بیماری کرونا نیز هیات‌های مذهبی نقش اثر گذاری داشتند و با کمک‌های به موقع ثابت کردند که در هر برهه‌ای در کنار مردم حضور دارند.

وی همچنین با اشاره بر حضور هیات‌های مذهبی در حماسه اربعین حسینی یادآور شد: سال گذشته با شروع به کار مرز تمرچین رویداد جدیدی در استان رقم خورد که می‌توان از آن به عنوان حماسه یاد کرد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر قدرت نرم هیات‌های مذهبی اظهار کرد: هیات‌های مذهبی در محوریت اربعین حسینی دارای پتانسیل بالایی هستند چون در قالب حرکت فرهنگی مذهبی رهرو مسیر امام حسین(ع) و خادم زوار آن امام همان هستند.

معتمدیان ادامه داد: در اربعین امسال اتفاقات خوبی خواهد افتاد چرا که ظرفیت موجود از سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر می‌شود تا میزبان زائران بیشتری از مسیر مرز تمرچین باشیم.

به گزارش ایرنا، مرز تمرچین پیرانشهر نزدیکترین مرز ایران به شهر زیارتی سامرا عراق است که می‌توان با طی مسیر چهار و نیم ساعته با خودرو به مقصد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha