۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۶
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85084319
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

برای رسیدن به دانش‌آموزانم "دل به آب می‌زنم"

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۶
کد خبر: 85084319
زینب فرحانی
برای رسیدن به دانش‌آموزانم "دل به آب می‌زنم"

اهواز- ایرنا- شغل معلمی به خودی خود بسیار سخت است اما اگر معلم در شرایط و مکانی دشوار برای تحصیل دانش آموزان تلاش کند سختی کار چند برابر می شود و معلمان عشایر مصداق آموزگاران سختکوش و فداکار هستند.

به گزارش ایرنا، زندگی عشایر در کنار شیرینی که دارد با سختی های زیادی همراه است که معلمان عشایر نیز همراه با این مردم سخت کوش زندگی می کنند و به فرزندان آن ها خواندن و رسم زندگی می آموزند.

کمتر معلم عشایری است که برای حقوق و دستمزد نه چندان کافی در دورترین مناطق به تحصیل دانش آموزان می پردازد و تنها علاقه و عشق به فرزندان عشایر است که آن ها را پای کار ماندگار کرده است.

روز معلم نزدیک است و زبان برای قدردانی از مقام معلم هایی که سختی را برای علم آموزی به جان می‌خرند قاصر است.

داریوش احمدی یکی از معلم های عشایری در استان است که هر هفته بعد از سه ساعت طی کردن مسیر به دانش آموزان خود در منطقه تنگه دز سردشت دزفول می رسد تا از دانش خود، فرزندان عشایر این منطقه را سیراب کند.

این معلم سخت کوش عشایری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیش از آنکه از سختی کار خود بگوید به فکر ایجاد امکانات لازم برای رفاه حال مردم این منطقه بوده است و درخواست تامین امکانات برای زندگی راحت تر مردم این منطقه از مسئولان استان را دارد.

وی گفت: من ساکن شهرستان لالی هستم و برای رسیدن به منطقه تنگه دز سردشت دزفول ابتدای هفته بعد از سه ساعت طی کردن مسیر به کلاس درس می رسم و آخر هفته باید این مسیر را دوباره برگردم.

احمدی افزود: برای رسیدن به این منطقه به اجبار باید عرض یک رودخانه را طی کنم که در زمان کم آبی با موتور عبور می کردم، بعد از بارش باران و پرآب شدن آن دیگر با موتور امکان تردد نیست و باید پیاده از رودخانه عبور کنم.

این معلم عشایری ادامه داد: البته در هر ۲ حالت امکان غرق شدن من وجود دارد اما دل به آب می‌زنم تا به دانش آموزانم در آن طرف رودخانه برسم.

وی گفت: چند باری هم مردم منطقه به دلیل شدت آب کمک کردند تا از رودخانه عبور کنم، برای این منطقه عشایری و رفاه حال مردم نیاز است پلی روی این رودخانه زده شود تا حداقل دانش آموزان و معلم های بعدی با مشکل و خطری مواجه نشوند.

احمدی با بیان اینکه پنج سال است معلم دانش آموزان عشایری هستم افزود: معلم های عشایر برای حضور در کلاس درس باید مسیرهای سخت کوهستانی و یا رودخانه را طی کنند و در مواردی جان آن ها به خطر می افتد.

وی با بیان اینکه در این منطقه ۲ مدرسه وجود دارد، اظهار داشت: ۲ مدرسه مطهره و اطهر دوره ابتدایی با ۱۶ دانش آموز در این منطقه وجود دارد که افتخار سوادآموزی به دانش آموزان آن ها را دارم.

این معلم عشایری با ابراز گله مندی از اینکه تجهیزات و امکانات در این منطقه بسیار کم است افزود: مردم این منطقه عشایری از نعمت داشتن برق و آب شرب بهره مند نیستند و به طبع برای تحصیل دانش آموزان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی گفت: من از فرزندان عشایر هستم به همین دلیل با وجود آنکه می توانم در منطقه شهری کار کنم به دلیل علاقه و احساسی که به این قشر دارم همچنان آموزش به دانش آموزان عشایری را ادامه می دهم.

احمدی افزود: در دوران تحصیل خود با کمبودها و سختی های زیادی در مدارس عشایری مواجه بودم به همین دلیل تلاش می کنم با افراد نیکوکاری که حاضر به همکاری هستند لوازم التحریر و امکانات آموزشی دانش آموزان خود را تامین کنم.

وی گفت: من تنها به این دانش آموزان درس نمی دهم، با آن ها زندگی می کنم و برای رشد و بالندگی دانش آموزان عشایر از جان خود مایه می گذارم.

برای رسیدن به دانش آموزانم دل به آب می‌زنم

معلمان عشایر عاشق کار خود هستند

یک معلم عشایر با سختی، جریان زندگی عشایری همراه می شود تا به فرزندان این قشر غیور خواندن و نوشتن بیاموزد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: معلمان عشایر سخت کوش ترین و عاشق ترین معلم ها هستند که برای آموختن علم به دانش آموزان به دورترین نقاط سفر می کنند.

رضا فرامرزی ادامه داد: معلم های عشایر بعد از ساعت ها کوهپیمایی و پیاده روی و طی کردن مسیرهای طولانی و با کمترین امکانات به تحصیل دانش آموزان می پردازند.

وی افزود: در دوران کرونا که تمامی مدارس تعطیل بودند مدارس عشایر به دلیل نداشتن امکانات الکترونیکی و تجهیزات لازم فعال بودند و در آن شرایط سخت بیماری معلم ها به تحصیل دانش آموزان می پرداختند.

مدیر آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه معلمان عشایر جز عشق به کار هیچ عامل دیگری برای ادامه کار ندارند افزود: اگر عشق به کار و خدمت نبود معلم های عشایر با این شرایط سخت به کار خود ادامه نمی دادند، بسیاری معلم عشایر داریم که با وجود اینکه می توانند در شهر فعالیت کنند اما باز آموزگاری در عشایر را انتخاب می کنند .

وی افزود: بیش از یکهزار و ۵۰۰ معلم عشایر در استان فعالیت دارند که به ۱۴ هزار دانش آموز آموزش می دهند.

فرامرزی اظهار داشت: ۷۵۳ مدرسه عشایری در ۱۴ منطقه استان وجود دارد، خوزستان از نظر جمعیت عشایر رتبه نخست کشور را دارد و از نظر جمعیت دانش آموزی عشایر در جایگاه سوم است.

مدیر آموزش و پرورش عشایر با اشاره به دستمزد و مزایای کم معلمان عشایر به نسبت فعالیتی که دارند افزود: حقوق و دسمتزد یک معلم عشایر در دورترین نقطه خوزستان نسبت به یک معلم در شهر بسیار کمتر است.

وی گفت: یک معلم عشایر باید همزمان ۶ پایه را درس بدهد و نیاز است از معلم هایی که در دانشگاه تربیت معلم آموزش دیده اند برای این مناطق استفاده نمود تا کیفیت آموزش به دانش آموزان عشایر ارتقاء بیشتری را داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha