تاکید بر مسئولیت انبوه‌سازان در تامین فضاهای آموزشی در شهرک‌های احداثی

تهران-ایرنا- رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه باتوجه به میزان وصول درآمدهای مالیاتی در استان تهران بحث مسئولیت اجتماعی ظرفیت بالقوه خوبی برای مدرسه سازی است، بر مسئولیت انبوه سازان در تامین فضاهای آموزشی در شهرک های احداثی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خان محمدی در نشست مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران مناطق شهرستان های استان تهران به تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری کارهای نیمه تمام و وعده ها در جلسه اخیر با کارگزاران نظام اشاره و اظهار کرد: رییس جمهور نیز به دولتمردان توصیه داشته اند ۸۰ درصد تمرکز و تلاش صرف کارها و موضوعات باقیمانده و در حال اجرا شود و ۲۰ درصد به شروع طرح ها و ایده‌های جدید اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در استان تهران با مسائل عدیده‌ای درحوزه فضاهای آموزشی مواجه ایم،گفت: تلاش مضاعفی برای این منظور درحال انجام است و نمونه آن طرح های در دست احداث در شهرستان بهارستان است که بناداریم با روش های جدید ساخت و صنعتی سازی در کمترین زمان ممکن ۱۰ فضای آموزشی را تحویل دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰۹ هزار کلاس درس در کشور نیازمند بازسازی و یا مقاوم سازی است، اظهار داشت: در پیوست یک قانون بودجه، اعتبارات مدرسه سازی ۷ هزار میلیارد تومان است در حالیکه طبق برآوردها در حال حاضر برای حل مسائل فضای آموزشی، ۲۳۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که با روند کنونی بسیار زمان بر است.

خان محمدی اضافه کرد:تحریم های ظالمانه که موجب کاهش درآمدهای دولت شده است و با این اعتبارات نمی توان مشکلات را حل کرد، چالش هایی را در مدرسه سازی به وجود آورده است، البته باید اثرات این تحریم های ظالمانه در حق آموزش کودکان را از سازمان های بین المللی و مراجع حقوقی پیگیری کنیم .

وی خاطرنشان کرد: یک راه برای جبران کمبودها، اعتبارات قانون مولدسازی است که از ابتکارات دولت و مصوبه سران قوا به حساب می آید، و در بخش املاک مازاد آموزش و پرورش تمام عواید آن صرف مدرسه سازی شده و به سقف اعتبارات افزوده می شود.

رییس سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش با معرفی املاک مازاد کمک کنند تا بتوانیم هر چه زودتر این طرح را اجرایی کنیم و به جریان مدرسه سازی سرعت ببخشیم.

وی ادامه داد: این فرصت قانونی ۲ساله است و اولویت تکمیل پروژه های خیرین در همان محل هاست و از ویژگی دیگر این قانون ارزش افزایی و ارزش گذاری ملک و بازگشت صد در صدی و بلافاصله مبالغ مربوط جهت مدرسه سازی است.

وی همچنین با اشاره به تعداد بالای دانش آموزان اتباع کشورهای همسایه ابراز کرد: تلاش هایی برای جلب حمایت کشورهای دیگر و نهادها، سازمان های بین المللی و مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان در تامین زیرساخت های آموزشی انجام شده و اخیرا تفاهم نامه ای نیز با کشور قطر منعقد شد.

خان محمدی همچنین پیشنهاد داد: برای فعالیت های فرهنگی و تربیتی مدارس نیز می توان از ظرفیت های شهرداری ها ، فرمانداری ها و... استفاده کرد و طرح هایی از جمله ساخت، بهره برداری و واگذاری(bot ) نیز می تواند کمک کار آموزش و پرورش و مدرسه باشد.

مولد سازی راهکار حل چالش های حجم بالای مدارس استیجاری استان تهران

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در این نشست افزود: در بررسی عملکرد وزرای آموزش و پرورش، مدرسه سازی یکی از شاخص های قابل ارزیابی و به قولی پرامتیاز محسوب می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خاص استان تهران در مدرسه سازی، اظهار داشت: به علت افزایش جمعیت با مهاجران ساکن در شهرستان ها و اطراف کلانشهر تهران، این مناطق با کمبود فضا و تراکم جمعیت دانش آموزی رو برو شده است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس وجود تعداد بالای مدارس استیجاری را از دیگر چالش های آموزش و پرورش استان تهران دانست و بیان داشت: مولدسازی راهکاری برای جبران این کمبود هاست. باید اقدام کرد و از این فرصت قانونی برای تامین اعتبارات لازم در این زمینه بهره برد.

وی به اهمیت ایمن سازی مدارس اشاره کرد و گفت: درگذشته وقوع حوادث ناگوار ناشی از آتش سوزی در مدارس را شاهدبودیم که با استاندارد سازی سامانه های گرمایشی و ساخت مدارس جدید این قبیل اتفاقات را نمی بینیم .

بشیری تاکید داشت: حل مسائل آموزش و پرورش نیازمند کمک سایر ادارات ازجمله استانداری و فرمانداری هاست و مجلس شورای اسلامی نیز نگاه خوبی به آموزش و پرورش دارد که می تواند در حل مشکلات بسیار موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha