۳۳ هزار پروانه چرا برای عشایر کوچنده مراتع جنوبی ورامین صادر شد

ورامین - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: با آغاز فصل چرای دام در مراتع جنوبی ورامین، ۳۳ هزار پروانه چرا برای عشایر کوچنده صادر شد.

اصغر سپه‌وند روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله با آغاز فصل بهار، عشایر ساکن در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا به منظور چرای دام، وارد مراتع جنوبی ورامین موسوم به سیاه‌کوه می‌شوند که امسال این کوچ ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل و با استقرار ۲۳۲ خانوار عشایر شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران آغاز شده است.

وی با اشاره به وسعت ۲۵۰ هکتاری اراضی مرتعی جنوب ورامین خاطرنشان کرد: این زمین ها در محدوده سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده که مدیریت مراتع با صدور ۳۳ هزار پروانه چرا برای دام‌ها توسط شهرستان ورامین صورت گرفته است.

این مسئول افزود: دام‌های عشایر به مدت ۵۰ روز در زمین های مرتعی جنوب ورامین به سر برده و پس از آن، به سمت ییلاقات دشت لار کوچ می‌کنند.

سپه‌وند اضافه کرد: به منظور حفاظت از پوشش گیاهان مرتعی، عشایر و دامداران وضعیت چرای دام را به طور کامل مدیریت می‌کنند و اداره منابع طبیعی نیز با مدیریت چرا تلاش دارد تا از وارد شدن آسیب به مراتع جلوگیری و از ورود دام بدون پروانه به چراگاه‌ها جلوگیری کند.

وی یکی از غدغه های عشایر در مناطق مرتعی را آب آشامیدنی برای دام اعلام کرد و افزود: با هماهنگی‌هایی صورت گرفته و با همکاری امور عشایری جهاد کشاورزی، آب مورد نیاز دام با تانکر به اراضی مرتعی منتقل می‌شود و هیچ گونه مشکل و محدودیتی در این حوزه وجود ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین یادآور شد: مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۰ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده ولی مدیریت این مراتع با شهرستان ورامین است که با حضور عوامل منابع طبیعی، چرای دام مدیریت می‌شود.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha