فرار روبه جلو با سیاه‌نمایی واقعیت‌ها توسط رسانه‌های حامی دولت قبل

تهران- ایرنا- وزارت اقتصاد اعلام کرد: وضعیت فعلی اقتصاد کشور نتیجه اقدامات هشت ساله دولت گذشته است؛ سیاست‌های مخرّب اقتصادی مانند استقراض از بانک مرکزی، فروش سنگین اوراق و ایجاد تعهدات بالا برای آینده و کسری بودجه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰، تنها بخش‌هایی از اقدامات مخرب در دولت گذشته است.

به گزارش ایرنا، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش روز ۲۱ فروردین ماه روزنامه اعتماد با عنوان «دولتی که قرار بود پول ملی را تقویت کند نرخ دلار را به ۵۰ هزار تومان رساند»، توضیح داد: هنوز مدت زمان زیادی از پایان عمر دولت قبل نگذشته است که طرفداران آن در شیپور سیاه نمایی می‌دمند و به‌گونه‌ای موضوعات را بیان می‌کنند که هر فردی اگر اطلاع نداشته باشد گمان می‌برد که این افراد بدون جهت‌گیری در حال بیان واقعیات هستند.

این در حالی است که هر ناظر بی‌طرفی می‌داند که وضعیت فعلی اقتصاد کشور حاصل اقدامات هشت ساله دولت گذشته است. در حالی در مطلب روزنامه اعتماد به افزایش نرخ دلار اشاره شده است که باید یادآور شد دوران دولت محبوب این رسانه و نگارنده مطلب، در سال ۹۲ دلار را در کانال ۳ هزار تومان تحویل گرفت و با ۶۳۰ درصد افزایش در کانال ۲۷ هزار تومان به دولت سیزدهم تحویل داد.

در شهریور ۱۴۰۰ شاخص‌های اقتصادی در بدترین وضعیت بود؛ تورم ۵۹ درصدی، میانگین نرخ رشد اقتصادیِ نزدیک به صفر در دهه ۹۰، نرخ نگران‌کننده تشکیل سرمایه ثابت، کاهش درآمد سرانه و یک‌سوم کوچک‌تر شدن سفره مردم، افزایش افراد در خط فقر مطلق و فقر نسبی. سیاست‌های مخرّب اقتصادی مانند استقراض از بانک مرکزی، فروش سنگین اوراق و ایجاد تعهدات بالا برای آینده و کسری بودجه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰، تنها بخش‌هایی از اقدامات مخرب در دولت گذشته است.

نباید فراموش کرد که آور برداری این حجم از ویرانی نیازمند زمان است و در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست هرچند در همین مدت نیز دولت کارهای بالقوه‌ای را برای بهبود وضعیت اقتصاد انجام داده است. بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۱ بخش کشاورزی ۱.۱ درصد، بخش نفت ۱۵.۴ درصد، گروه صنعت و معدن ۸.۹ درصد، بخش صنعت به طور مجزا ۱۱.۶ درصد و بخش خدمات ۳.۳ درصد رشد داشته است که با احتساب این آمار در ۱۱ فصل پیاپی شاهد رشد اقتصاد بودیم. همچنین نرخ رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲ درصد در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

برآوردهای اولیه بانک مرکزی نشان می‌دهد، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد رسیده است که کمترین نرخ رشد نقدینگی در طول ۴ سال گذشته است. در این بین باید اشاره کرد که آشوب‌هایی که در نیمه دوم سال گذشته در کشور اتفاق افتاد وضعیت اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد و برخی از رسانه‌ها نیز با سیاه نمایی و همچنین دمیدن در شیپور انتظارات تورمی موجب افزایش نرخ ارز در کشور شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha