‌فقدان همگرایی چالش بزرگ موسسات خیریه در کشور است

۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبر: 85085252
‌فقدان همگرایی چالش بزرگ موسسات خیریه در کشور است

مشهد-ایرنا-رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ‌چالش و مسئله بزرگ بین موسسات خیریه نداشتن همگرایی و هم افزایی بین این مجموعه‌ها و عدم تسهیل‌گری توسط حاکمیت است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در همایش مدیران مؤسسات خیریه فعال استان خراسان رضوی افزود: اوقاف می خواهد هم گرایی و هم افزایی بین این موسسات بیشتر شود تا در نهایت منجر به کسب رتبه های برتر جهان در این خصوص باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۲۰۲۱ کشور اندونزی در رتبه اول، کنیا دوم، نیجریه سوم و میانمار رتبه چهارم اقدامات خیر را داشته است و ایران در رتبه ۳۲ این جدول قرار دارد .

حجت الاسلام شرفخانی افزود: این در حالی است که رتبه ایران با توجه به پرداخت زکات، خمس، صدقه و ساختار وقف نباید در این رتبه باشد، در کشور ما موضوع واگرایی حکمرانی در خصوص خیریه ها وجود دارد و چون مجموعه ای نیست که آمار و اطلاعات را جمع آوری کند اکنون در رتبه ۳۲ جهان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برای ترویج فضای مهربانی در جامعه، باید از طریق ستاد هماهنگی امور خیریه خراسان رضوی کار خیر، نوع دوستی، انسان دوستی و هم نوع دوستی را در جامعه ترویج کنیم و این اقدامات را در بین مردم فرهنگ سازی نماییم.

او با بیان اینکه ۲۰۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد و در کشور ما کار خیر تعریف مشخصی ندارد و زکات و خمس به عنوان کار خیر تلقی نمی‌شود، در حالی که در سایر کشورهای مسلمان، این موضوع تعریف شده است.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در قانون مالیاتی کشورهای مختلف، از افراد ثروتمند از جمله کارخانه دارها خواسته می‌شود به جای پرداخت مالیات، پول آن را صرف ساخت بیمارستان کنند و خود نیز عهده دار اداره آن باشند ولی متاسفانه در ایران چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: اوقاف می خواهد هم گرایی بین موسسات خیریه صورت گیرد و ساختار حکمرانی اَمر خیر مردمی باشد تا از طریق خود مردم به نتیجه برسد و امروز اگر می خواهیم در رتبه های اول جهان باشیم باید موسسات همراه با هم افزایی در کنار هم قرار گیرند.

‌فقدان همگرایی چالش بزرگ موسسات خیریه در کشور است

سازمان اوقاف مجوزی برای فعالیت موسسه‌های خیریه صادر نمی کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سازمان اوقاف مجوز هیچ موسسه خیریه را صادر نمی کند اما نقش محوری و هماهنگی بین موسسات خیریه را به عنوان بخش مغفول دارد که با کمک موسسات خیریه انجام می‌شود.

حجت الاسلام محمد احمدزاده با اشاره به اینکه ۱۳۰ موسسه خیریه با ستاد هماهنگی امور خیریه مرتبط و هماهنگ شده اند، ادامه داد: فعالیت ستاد هماهنگی امور خیریه مدتی است در سازمان اوقاف آغاز به کار کرده که در استان خراسان رضوی نیز این ستاد آثار و برکات فراوانی داشته است.

وی گفت: انجام فعالیت های هماهنگ همراه با هم افزایی منجر به اقدامات شایسته و کارهای بزرگی در مدت فعالیت ستاد هماهنگی امور خیریه در سطح استان شده است.

حجت الاسلام احمدزاده بیان کرد: تهیه بسته های همچون معیشتی و جهیزیه اقداماتی است که تاکنون انجام شده است و این نشان از هماهنگی بین موسسات خیریه می باشد.

فرماندار مشهد نیز بیان کرد: برای کار خیر باید موسسات پیش قدم شوند و ما ساختار قانونی آن را ایجاد خواهیم کرد.

محسن داوری افزود: این‌ همگرایی باید رخ دهد و به آن‌ نگاه ویژه داشته باشیم اما باید شیوه خدمت دهی را متحول و جدید کنیم.

وی با بیان اینکه مشهد در برخی از شاخص ها همچون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، آب، ورزش و جوانان از شاخص متوسط کشوری پایین تر است، گفت: باید از ظرفیت خیریه ها و مردم برای رساندن به شاخص کشور استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha