۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85085264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز واکسیناسیون ۶۳ هزار راس دام علیه تب مالت در تربت حیدریه

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: واکسیناسیون ۶۳ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت در این شهرستان آغاز شد.

ابوالحسن سیدین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع افرون بر ۳۰۰ هزار راس دام سبک در تربت حیدریه، پیش‌بینی می شود تا پایان امسال افزون بر ۵۶ هزار راس گوسفند و بز ماده واکسینه شوند.
وی بیان کرد: همچنین از مجموع افزون بر ۱۲ هزار راس دام سنگین شهرستان تربت حیدریه، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ راس گوساله و چهار هزار و ۴۰۰ راس گاو ماده واکسینه شوند.
سیدین با بیان اینکه واکسیناسیون تنها برای دام ماده انجام می‌شود، گفت: پارسال هیچ تلفات حیوانی و انسانی ناشی از ابتلا به تب مالت در این شهرستان گزارش نشده‌ است.
رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه در ادامه افزود: تب مالت یا بروسلوز یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در تمام فصول سال وجود دارد، اما در فصل بهار و پاییز، به دلیل زایش و شیردهی دام‌ها، مخاطرات انسانی آن بیشتر می‌شود.
سیدین همچنین با بیان اینکه تاکنون هزار راس دام سبک و سنگین در تربت حیدریه واکسینه شده‌اند، افزود: در سال جاری هیچ رد و نشانی از بیماری مشترک تب مالت در این شهرستان مشاهده نشده‌ است.

به گفته وی، اما با توجه به گرم شدن هوا نسبت به ابتلای تب کریمه کنگو که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، هشدار داده می شود.
وی با تاکید بر ضرورت سم‌پاشی اماکن دامی با توجه به شروع فصل گرما، افزود: انگل‌های خارجی از جمله کنه، کک، شپش، جرب، انواع مگس‌ها و پشه‌ها علاوه بر انتقال بیماری بین دام‌ها و از دام‌ها به انسان، باعث ضررهای اقتصادی فراوانی به دامداران از جمله کاهش شدید کیفیت پوست و چرم، کاهش تولید شیر و گوشت و اتلاف دام‌ها می‌شوند.
رییس دامپزشکی تربت‌حیدریه در ادامه بیان داشت: بر این اساس علاوه بر سم‌پاشی، اصلاح و بهسازی جایگاه دام از اصلی‌ترین عوامل مهار آلودگی انگل‌های خارجی است.
سیدین اضافه کرد: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوارهای فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم‌ریزی حشرات است.
وی افزود: مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال به انسان از کنه‌ها، تب کریمه کنگو و در دام‌ها بیماری‌های تک یاخته‌ای (انواع زردی‌ها) می‌باشد.
سیدین از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها سم‌پاشی جایگاه و دام را جدی گرفته و حتما سمپاشی را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha