۸۶۶ فراورده‌ قاچاق از عطاری‌های نیشابور کشف و ضبط شد

مشهد- ایرنا- مدیر نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ۸۶۶ فراورده‌ غیرمجاز و قاچاق از عطاری‌های زیر پوشش این دانشگاه با نظارت و پیگیری کارشناسان معاونت غذا و دارو در سال گذشته،کشف و ضبط شد.

نادیا روانبخش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که ارزش این اقلام قاچاق ۱۶۵ میلیون ریال برآورد شده است افزود: بازرسان معاونت غذا و دارو در ساعات اداری و غیراداری بازدیدهای مستمر را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ کارشناسان اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در راستای رعایت اصول دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم دخالت عطاری‌ها و واحدهای فروش فرآورده‌های طبیعی و سنتی در امر درمان، ۳۶۱ بازدید از این واحدها به عمل آورده‌اند که ۷۵ مورد از بازدیدها منجر به کشف اقلام قاچاق و غیر مجاز شده است.

مدیر نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: عطاری‌ها به عنوان فروشندگان گیاهان دارویی مجاز به عرضه گیاهان دارویی به صورت خشک و مفرده و نیز عرضه عرقیات گیاهی دارای پروانه ساخت هستند.

روانبخش افزود: نگهداری و عرضه هر گونه دارو اعم از داروهای شیمیایی، مخدر و گیاهی و ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد و کپسول در عطاری‌ها غیر قانونی و ممنوع است و با واحدهای متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا در سال گذشته برای ۹۱ واحد اخطاریه صادر و یا به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

این مسوول با هشدار نسبت به مصرف هرگونه پودر گیاهی دست‌ساز با ادعاهای خاص و تهیه فراورده گیاهی به شکل قرص، شربت و شیاف از اماکنی غیر از داروخانه گفت: برخی افراد سودجو اقدام به تبلیغ مصرف و فروش برخی اقلام لاغری یا چاقی در محیط‌هایی نظیر باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و عطاری‌ها می‌کنند که اغلب این موارد حاوی داروی شیمیایی و به شدت آسیب رسان است و عوارض آن بعضاً غیر قابل بازگشت بوده و حتی در مواردی می تواند منجر به ناتوانی فرد شود.

روانبخش افزود: از شهروندان درخواست می‌شود از خرید هرنوع قرص، کپسول یا پودرهای دست ساز و محصولات فاقد بر چسب سیب سلامت یا برچسب اصالت کالا از عطاری ها جداً خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را از طریق شماره تلفن ۴٣٣۵٢٣١١ با کارشناسان معاونت غذا ودارو نیشابور در میان بگذارند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به جمعیت ۵۸۰ هزار نفری زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha