۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85085433
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تندیس «سیف‌الدوله» واقف بزرگ در ملایر نصب شد

۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 85085433
تندیس «سیف‌الدوله» واقف بزرگ در ملایر نصب شد

همدان- ایرنا- شهردار ملایر از نصب تندیس شادروان «سیف‌الدوله» واقف بزرگ ملایری در میدان سیف‌الدوله این شهر خبر داد و گفت: این اقدام با هدف پاسداشت این واقف، ارائه آیینه‌ای از تاریخ در فضاهای شهری و مطرح کردن الگوها و نمادهای ملی و مذهبی به ویژه برای نسل جوان صورت گرفت.

«مجید فرجی» روز دوشنبه در این باره به ایرنا اظهار داشت: نصب تندیس شادروان سیف‌الدوله به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر و در راستای قدردانی از خدمات ارزنده و ماندگار موقوفات واقف خیراندیش ملایری و ترویج فرهنگ وقف انجام شد.

وی افزود: تندیس شادروان سیف‌الدوله از جنس لایم استون گوهره به ارتفاع ۲ و نیم متر و وزن سه تُن است که با دستان هنرمندان عزیز ملایری ساخته و در میدان سیف‌الدوله نصب شد.

شهردار ملایر به جایگاه سنت حسنه وقف در دین مبین اسلام اشاره و بیان کرد: وقف چشمه جاریه و باقیات و صالحاتی است که علاوه بر کشور ایران در بسیاری از کشورهای اسلامی نمونه‌های فراوانی از آن را مشاهده می‌کنیم.

فرجی ادامه داد: شهرستان ملایر نیز در حوزه وقف در استان و کشور سرآمد و پرآوازه است و با وجود موقوفات فراوان و واقفان بزرگ در حوزه‌های مختلف، بیش از همه نام شادروان «سیف‌الدوله» می‌درخشد و موقوفات وی در حوزه‌هایی همچون درمانی، آموزشی و فرهنگی موجب توسعه ملایر از چند دهه گذشته شده است.

وی افزود: نصب تندیس، سردیس و المان‌های شهری مرتبط با بزرگان در یک شهر، تأثیر بسزایی در انتقال مفاهیم ارزشی جامعه به مردم دارد و موجب زیباسازی فضاهای محیطی، ایجاد خاطرات شهری، هویت بخشیدن به فضاهای شهری، تسکین آشفتگی شهر و خستگی بصری شهروندان خواهد شد.

تندیس «سیف‌الدوله» واقف بزرگ در ملایر نصب شد

شهردار ملایر بیان کرد: شهر ملایر علاوه بر داشتن عناوین جهانی مبلمان و منبت و انگور، از دیرباز به عنوان شهر واقفین خیراندیش نیز معروف است و امیدواریم این سنت حسنه در سال‌های آینده ادامه یابد و هرساله به تعداد واقفان ملایری در بخش‌های مختلف افزوده شود.

به گزارش ایرنا؛ سلطان‌عبدالمحمد میرزا قاجار ملقب به سیف‌الدوله، نوۀ چهل و نهم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم ملایر بود. او فرزند سلطان احمد میرزا عضدالدوله، برادرزاده سلطان محمدمیرزا سیف الدوله (فرزند سی و هشتم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم اصفهان) و برادر سلطان عبدالمجید میرزا عین‌الدوله (صدر اعظم مظفرالدین‌شاه قاجار) بود.

سیف‌الدوله در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در ملایر درگذشت. وی قبل از اینکه در دنیا برود، ثلث درآمد موقوفات خود را به تعمیر قنات پارک، خانقاه و مریض‌خانه اختصاص داد. او بنا به وصیت خود در همان مکانی که تصمیم به وقف شهر گرفت، به خاک سپرده شد.

احداث بیمارستان و مدرسه، پارک ملایر مشهور به پارک سیفیه، چندین مرکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، کتابخانه، مدرسه شبانه‌روزی، دانشکده علوم قرآنی و چندین مرکز عام‌المنفعه از جمله اثرات و ثمرات مورد وقف شادوران سیف‌الدوله است. شهرستان ملایر یکی از شهرهای معین موقوفه کشور با ۶۳.۵ درصد اراضی وقفی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha