فایننشال تایمز: افشای اسناد محرمانه پنتاگون ضربه‌ای به امنیت و اعتبار آمریکاست

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز، نشت اطلاعاتی اخیر وزارت دفاع آمریکا را «شرم‌آور» و «غیرقابل توجیه» عنوان کرد و آن را «ضربه‌ای جدید» به امنیت و اعتبار آمریکا دانست که علاوه بر آسیب زدن به روابط این کشور با متحدانش، به کمک رقبای آن نیز خواهد آمد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است: برای یک ابر قدرت جهانی، یک درز اطلاعاتی از داده‌های طبقه‌بندی شده به اندازه کافی نمود بد دارد؛ اکنون سه نشت اطلاعاتی طی ۱۳ سال نابخشودنی است.

به نظر می‌رسد نام جک تکسیرا در تاریخ افشاگری‌های شرم‌آور و مخرب اطلاعاتی آمریکا در کنار ادوارد اسنودن و چلسی منینگ قرار خواهد گرفت.

این واقعیت که چنین درز اطلاعاتی توسط یک عضو ۲۱ ساله گارد ملی آمریکا انجام شده است، ضربه جدیدی به «اعتبار و امنیت آمریکا» وارد می‌کند.

از نظر نویسنده این مطلب، مخرب‌ترین جنبه افشای اطلاعاتی اخیر، مانند موارد قبل از آن این است که قابلیت‌های آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات در آینده و جان جاسوسان آن را نیز به خطر می‌اندازد.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که آمریکا به عمق ارتش روسیه نفوذ کرده تا جاییکه که به برخی از طرح‌های عملیاتی آن‌ نیز دسترسی پیدا کرده است.

حال با این نشت اطلاعاتی و واکنش احتمالی روسیه برای سخت‌گیری‌ در تبادل اطلاعات در داخل، آنچه تاکنون برای آمریکا و به تبع آن اوکراین یک برتری در جنگ به حساب می‌آمد، از بین رفته و یا کم رنگ خواهد شد.

علاوه بر این،‌ اطلاعات موجود در این اسناد، از جمله جزئیات درباره تحویل مهمات به اوکراین، کارایی سلاح‌های آمریکایی در میدان جنگ و وضعیت سامانه‌های دفاعی آن، می‌تواند اکنون به پیشبرد اهداف نظامی روسیه کمک کند.

همچنین رقبای آمریکا از جمله مسکو و چین، می‌توانند اطلاعات زیادی را درباره آنچه آمریکا می‌داند یا نمی‌داند و اینکه چگونه داده‌ها را ارزیابی می‌کند، از این اسناد به دست آورند.

پس از افشاگری اسنودن درباره جاسوسی آمریکا از متحدانش، اکنون این اسناد تازه، بار دیگر به روابط آمریکا با متحدانش آسیب خواهد زد.

متحدان آمریکا به ویژه اعضای سازمان اتحاد اطلاعاتی پنج چشم (ایالات متحده، انگلیس، کانادا، نیوزلند و استرالیا) ممکن است با مطرح شدن مساله ناتوانی آمریکا در مخفی نگه داشتن اسرار، اکنون تمایل کمتری به اشتراک گذاری دیدگاه‌ها با آمریکا نشان دهند.

فایننشال تایمز: افشای اسناد محرمانه پنتاگون ضربه‌ای به امنیت و اعتبار آمریکاست
جک تکسیرا عضو ۲۱ گارد ملی آمریکا که به اتهام افشای اسناد محرمانه پنتاگون دستگیر شده است/ منبع فایننشال تایمز

در واقع، مهم‌ترین پرسشی که پس از این درز اطلاعاتی مطرح می‌شود این است که چگونه یک عضو جوان گارد ملی که کمتر از ۴ سال از تاریخ ثبت نامش می‌گذرد، توانسته به اسنادی که برای مقام‌های سطح بالا آماده شده دسترسی پیدا کند؟‌

او چگونه توانسته از این اسناد کپی و عکس برداری کند و پیش از آنکه مقام‌های ارشد متوجه شوند آن‌ها را برای هفته‌ها در یک پلتفرم مجازی محبوب گیمیرها قرار دهد.

به باور نویسنده این گزارش، این مشکل تا حدودی به تصمیم آمریکایی‌ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات در دولت پس از حادثه ۱۱ سپتامبر که به منظور پیشگیری از وقوع شکست‌های اطلاعاتی مشابه اتخاذ شد، باز می‌گردد.

در آن زمان دفتر مدیریت اطلاعات ملی برای هماهنگی امور در این زمینه ایجاد شد اما هنگامی که یک عضو رده پایین نیروی هوایی به اطلاعات حساس دسترسی پیدا می‌کند، معلوم می‌شود که اشتراک گذاری از حد فراتر رفته است.

مشخص است که کنترل کننده‌هایی که پس از افشاگری‌های منینگ و اسنودن برای جلوگیری از نشت‌های اطلاعاتی بعدی اعمال شده بود، شکست خورده‌اند. اکنون لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دستور فوری برای باز بینی داده است.

فایننشال تایمز نتیجه گیری می‌کند: اگرچه هیچ کشوری از نفوذهای اطلاعاتی در امان نیست اما هیچ کدام از متحدان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون مشابه افشاگری‌های اسنودن، منینگ و حالا تکسیرا را تجربه نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، نخستین افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند پیشین سازمان سیا در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت که جزئیات جالب توجهی از اقدامات دولت آمریکا به منظور نظارت مخفیانه بر میلیون‌ها شهروند این کشور را فاش کرد.

ماجرای جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان خود در واقع یک برنامه نظارتی بود که در پی حملات ۱۱ سپتامبر آغاز گردید تا بدین ترتیب برنامه‌های امنیتی و عملیات نظارتی با هدف مقابله با تهدیدات جنایی و تروریستی احتمالی تقویت شود. اما در پی افشاگری اسنودن مشخص شد که دولت واشنگتن با انجام عملیات نظارتی مخفیانه نه در پی جمع آوری اطلاعات از تهدیدات بالقوه تروریستی که به دنبال جاسوسی از شهروندان عادی بود.

افشاگری های این کارمند پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که بعدها از ترس جانش نخست به هنگ کنگ و در نهایت به روسیه گریخت، از برنامه های جاسوسی واشنگتن از دولت های خارجی نیز پرده برداشت. درز این اطلاعات نشان داد که دولت آمریکا تعدادی از دفاتر اتحادیه اروپا را هدف کاوش های خود قرار داده و از دستکم ۳۸ سفارت خارجی جاسوسی کرده بود.

چلسی منینگ نظامی آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۰ به اتهام در اختیار قرار دادن اطلاعات محرمانه به سایت ویکی‌لیکس در عراق بازداشت شد. مطالبی که توسط منینگ به ویکی لیکس درز کرده بود، ضمن افشای جنایات آمریکا در جنگ عراق و افغانستان، سیاست خارجی ایالات متحده در سراسر جهان را زیر سوال می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha