سومین «باغ مادری» درختان هسته‌دار کشور در شاهرود ایجاد شد

شاهرود - ایرنا - رییس واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود گفت: سومین «باغ مادری» درختان دانه‌دار و هسته‌دار کشور در شاهرود به عنوان حلقه زنجیره تولید نهال گواهی‌شده ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «باغ‌های مادری» به منظور تولید نهال‌هایی عاری از ویروس، سالم و دارای اصالت ایجاد می‌شوند و در فرآیند تولید نهال گواهی شده از جایگاه مهمی برخوردارند. در این باغ‌ها تولید و تامین اندام‌های تکثیری از رقم‌های تجاری که درختان آن از لحاظ اصالت ژنتیکی مشخص و در برابر بیماری‌های ویروسی، شبه ویروسی و فایتوپلاسمایی شناخته شده‌اند انجام می‌شود.

مواد گیاهی لازم برای ایجاد «باغ مادری» از هسته‌های اولیه رقم تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه می‌شوند.

رییس واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود روز دوشنبه درباره ایجاد «باغ مادری» گفت: آلودگی و بیماری در این باغ‌ها در حد صفر است و پایه‌های این درختان که شامل میوه‌های وارداتی و داخلی است به منظور تولید نهال مرغوب جداسازی می‌شوند.

ملیحه راحتی تاکید کرد: «باغ‌های مادری» اندام‌های تکثیری سالم و اصیل را برای نهالستان‌ها تولید می‌کنند و این باغ‌ها یکی از حلقه‌های زنجیره تولید نهال‌ گواهی‌شده هستند.

سومین «باغ مادری» درختان هسته‌دار کشور در شاهرود ایجاد شد

وی با بیان اینکه سومین باغ مادری در دسته درختان دانه‌ و هسته‌دار کشور در شاهرود ایجاد شده است، افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مزرعه لعل کویر در سال گذشته مجوز ساخت باغ مادری دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه گلخانه حفاظت‌شده «اسکرین هاوس» (screen house) با هدف تولید نهال گواهی شده در شاهرود به همت کارشناسان ایجاد شد، ابراز کرد: این گلخانه به مساحت ۵۲۵ مترمربع ساخته شد.

رییس واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۹۴ اصله هسته‌های اولیه زردآلو خریداری شده از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در این گلخانه نگهداری می‌شود.

راحتی با بیان اینکه باغ مادری در راستای تامین مواد گیاهی سالم و با اصالت برای تولید نهال گواهی شده ایجاد می‌شود، ابراز کرد: سال گذشته ۳۳۰ میلیون تومان یارانه بلاعوض به این واحد تولیدی اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: باغ مادری که در سطح یک هکتار ساخته می‌شود قابلیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار پیوندک را دارد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha