۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85085706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اینترنت تلفن‌های همراه در روستاهای آستارا تقویت می‌شود

آستارا- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به موقعیت شهرستان آستارا از نظر تجاری، گردشگری و مرزی بودن، از تلاش‌ها برای تقویت پوشش اینترنت تلفن‌های همراه به ویژه در نقاط روستایی در این شهرستان خبر داد.

فرزاد توکلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در پی آن اداره‌های کل استان‌ها در اسناد بالادستی این است که در این مرحله به روستاهای بالای ۲۰ خانوار حداقل یک ارتباط پرسرعت ارایه دهد که می‌تواند اینترنت سیمی (ای‌دی‌اس‌ال) یا مبتنی بر موبایل باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر روستاهای آستارا گردشگرپذیر هستند، حتی با وجود اینترنت سیمی مردمی که به این نقاط مراجعه می‌کنند نیاز دارند که ارتباطشان بر اساس موبایل برقرار شود و از این رو تمرکز بر روی هر دوی آنها به ویژه موبایلی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان اظهار کرد: هر روستا از این رو باید از سوی دست‌کم یک اپراتور پوشش داده شود و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار که در آستارا به ۴۰ مورد می‌رسد، باید این شاخص را داشته باشند؛ تا اینجای کار نیز حدود ۳۸ روستا با ارتقای فناوری و سایت‌های جدیدی که ایجاد شده است، زیر پوشش قرار دارند و دارای دست‌کم یک اینترنت پرسرعت هستند.

وی اضافه کرد: همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم تعدادی پروژه در این راستا اجرایی شده و تعدادی در دست اقدام بوده که مربوط به اپراتورهای مختلف است؛ البته بیشتر پروژه‌ها مربوط به همراه اول است که سایت‌هایی که دارای فناوری نسل دوم (۲جی) بودند با اعتباری نزدیک به ۱۵ میلیارد ریال به نسل سوم و چهارم (۳جی و ۴جی) ارتقا پیدا کردند.

توکلی عنوان کرد: سایت روستاهای حاجی امیر ونه‌بین، دگرگونکشی حیران، صیادلر، سیج، گیلاده، چم‌لر، خانه‌های آسیاب و کانرود از توابع شهرستان آستارا جزو این پروژه‌هایی بودند که سایت وجود داشت و با سرمایه‌گذاری ارتقا پیدا کردند؛ اکنون هم در حال خدمات‌رسانی هستند و هیچ مشکلی ندارند.

وی تصریح کرد: ۲ روستای آستارا البته هنوز باقی مانده است که پروژه‌ در یکی از آنها به‌زودی اجرا می‌شود ولی یک روستا برای اجرای پروژه مشکلی دارد که نیازمند همکاری و پشتیبانی مسئولان این شهرستان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان ادامه داد: ممکن است شاخص‌های ما با آن احساسی که خود مردم محلی از یک پوشش دارند متفاوت باشد، از این رو باید بخشداران از طریق دهیاری‌ها بررسی میدانی انجام دهند تا اگر مغایرتی دیدند اطلاع دهند تا در سال جاری نسبت به رفع مشکل اقدام شود یا اگر نیاز باشد، پروژه‌ای از محل اعتبارهای ۱۴۰۲ در آن نقاط اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه آستارا از ۲ منظر برای مسئولان استان گیلان اهمیت دارد، بیان کرد: یک بحث موضوع بندری بودن و گردشگرپذیر بودن این شهرستان و مساله دیگر همجوار بودن آن با کشور جمهوری آذربایجان است که همواره در بحث پوشش از طریق اپراتور غالب یکی از معضل‌ها بوده است.

توکلی در این زمینه توضیح داد: تنظیمات موبایل‌ها پس از خریداری هنگام استفاده اولیه روی شناسایی اتوماتیک شبکه قرار دارد و وقتی پوشش در نقطه‌ای مانند برخی روستاهای آستارا حداقلی و نامناسب باشد، اگر سیگنال غالبی از کشور مجاور ارسال شود، در اصطلاح روی گوشی مورد نظر سوار می‌شود و به طور طبیعی هزینه رومینگ را هم به مشترک تحمیل می‌کند.

وی افزود: یک راه برطرف کردن این مشکل به حوزه دیپلماسی برمی‌گردد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همسایگان برای پوشش سیگنال‌های مخابراتی در محدوده خود کشورها رایزنی دارد؛ زیرا گاه از روی عمد و گاه به طور سهوی وارد حریم ما می‌شوند و در برخی نقاط هم از نظر فناوری نمی‌توان کار خاصی صورت داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان اظهار کرد: تنها راهکار این است که پوشش محدوده خودمان را آنقدر کامل داشته باشیم که گوشی‌های تلفن همراه به طور خودکار سیگنال‌های مورد نظر ما را شناسایی کنند و حال اگر در شهرستانی مانند آستارا پوشش مناسب داشته باشیم، مشکل تا حدی برطرف می‌شود؛ وگرنه شرایط به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم در بحث ارتباطات ضریب نفود تلفن همراه است که این شاخص در آستارا در حال حاضر به ۱۱۴ درصد می‌رسد و به طور تقریبی برابر با ۹۹ هزار و ۱۰۰ مشترک است که ۵۵ هزار مشترک مربوط به اپراتور همراه اول است، حدود ۴۰ هزار مشترک توسط ایرانسل پوشش داده می‌شود و سایرین زیر پوشش رایتل هستند.

به گفته توکلی، پوشش مشترکین تلفن همراه شهری و روستایی شهرستان آستارا در حال حاضر از طریق ۱۸۶ سایت بی‌تی‌اس شامل ۱۴۹ سایت همراه اول، ۳۰ سایت ایرانسل و هفت سایت رایتل انجام می‌شود.

شهرستان آستارا که با ۲ بخش و ۶۲ روستا حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت دارد، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha