افزایش کشفیات اشیای باستانی در کرمان و ضرورت ارتقای مشارکت‌های اجتماعی
عکس آرشیوی است

کرمان - ایرنا -کرمان به‌عنوان یکی از نخستین تمدن‌های بشری دنیا همچنان که هنوز محل کشفیات تازه باستانی است، محل دستبرد قاچاقچیان نیز قرار دارد به طوری که مسئولان می گویند کشفیات این حوزه افزایش زیادی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان می گوید: ۹۳۰ قلم اثر تاریخی طی سال گذشته در این استان کشف و ضبط شد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش زیادی داشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان، سرهنگ سیدعلی حسینی به دستگیری ۶۰ قاچاقچی اشیای تاریخی در طول سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: همچنین ۱۳ دستگاه فلزیاب ضبط در این مدت کشف شد.

وی اظهار داشت: این درحالی است که بیش از یکهزار و ۳۹۰ جلسه و کلاس آموزشی برای مردم، دانش آموزان و مسئولان شهرستانی در زمینه جلب مشارکت‌های اجتماعی برگزار شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در ادامه با اشاره به همکاری نیروی انتظامی با این یگان، بیان کرد: خوشبختانه این نهاد امنیتی در عملیات‌ مختلف همچون دستگیری قاچاقچیان و کشف و ضبط اشیای تاریخی همکاری خوبی با یگان حفاظت این اداره‌کل داشته است که جای قدردانی دارد.

سرهنگ حسینی همچنین با بیان اینکه شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان دارای محوطه‌های باستانی باارزش و متعددی است خاطرنشان کرد: خوشبختانه نیروهای یگان حفاظت این شهرستان در زمینه جلب مشارکت‌های اجتماعی و اهدای اشیای تاریخی فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند که این اقدامات منجر به کسب رتبه نخست قلعه‌گنج در بین شهرستان‌های این استان شده است.

استان کرمان با سابقه تمدن بیش از پنج هزار ساله به عنوان یکی از نخستین تمدن‌های بشری دنیا معرفی می‌شود به طوری که نخستین کتیبه ها و نشانه های عددی خط در منطقه جنوب کرمان ذیل حوزه تمدنی هلیل به دست آمده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha