۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85086230
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ مگاوات به‌ظرفیت تولید برق سد دز افزوده می‌شود

۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۴
کد خبر: 85086230
۲۰۰ مگاوات به‌ظرفیت تولید برق سد دز افزوده می‌شود

دزفول - ایرنا - مدیر تعمیرات سد و نیروگاه و بهینه سازی نیروگاه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات بهینه سازی هشت واحد نیروگاهی سد دز در دستور کار است که با تکمیل این عملیات ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق این نیروگاه افزوده می‌شود.

بهنام شفیعی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سرعت گیری عملیات بهینه سازی واحدهای نیروگاهی سد دز در دولت سیزدهم افزود: سد دز دارای هشت واحد با توان ۶۵ مگاواتی است که با توجه به عمر بیش از ۵۰ ساله این واحدها تعمیرات اساسی، بهینه سازی و افزایش ظرفیت این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با بهینه سازی این واحدها توان هر واحد تولیدی این نیروگاه از ۶۵ به ۹۰مگاوات افزایش می‌یابد که با تکمیل این عملیات، بهسازی در مجموع ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی برق این نیروگاه افزوده می‌شود.

شفیعی مقدم با بیان اینکه بهینه سازی واحد چهارم این نیروگاه تکمیل شده است، اظهار کرد: با موفق بودن عملکرد این واحد نیروگاهی پس از بهینه سازی و افزایش توان تولیدی آن به ۹۰ مگاوات، بهینه سازی واحد سوم این نیروگاه نیز از شهریورماه سال گذشته آغاز شد.

مدیر تعمیرات سد و نیروگاه و بهینه سازی نیروگاه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: بهینه سازی واحد سوم این نیروگاه هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان اردیبهشت ماه برای پاسخ به افزایش مصرف برق در فصل تابستان این واحد نیز با افزایش توان به ۹۰ مگاوات وارد مدار می‌شود.

وی افزود: نیروگاه دز در نقطه ژرف شبکه تولید و توزیع برق قرار دارد به همین دلیل این نیروگاه وظیفه سنگینی در پایداری شبکه و استمرار تولید برق به ویژه در فصل تابستان به عهده دارد.

شفیعی مقدم با اشاره به بهره گیری از توان متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای عملیات پیچیده بهینه سازی واحدهای نیروگاهی دز بیان کرد: برای بهینه سازی و تعمیرات واحدهای نیروگاهی از توان داخلی و خارجی استفاده شده است.

وی ادامه داد: برای بهینه سازی واحد سوم نیروگاه دز به عنوان نخستین واحد بهینه سازی شده این نیروگاه از ظرفیت مشاوران خارجی استفاده شد که با توجه به ظرفیت بالای شرکت‌های دانش بنیان داخلی در بهینه سازی واحد چهارم این نیروگاه هیچ مشاور خارجی به کار گرفته نشد و تمام کار به دست متخصصان و شرکت های دانش بنیان ایران انجام شد.

مدیر تعمیرات سد و نیروگاه و بهینه سازی نیروگاه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: استفاده از توان متخصصان داخلی در بهینه سازی واحد سوم و کسب تجربه این واحدها در بهینه سازی واحد چهارم موجب شد تا مدت زمان بهینه سازی واحد سه به یک چهارم بهینه سازی واحد چهارم این نیروگاه کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی احداث شد؛ این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت ۵۲۰ مگاوات است.

احداث سد دز، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچهٔ این سد ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.
این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در زمان ساخت) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha