جزییات افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی/خطر وجود ۳.۵میلیون مترمکعب گاز زیر شهر تهران

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: افزایش نرخ کرایه از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال خواهد شد؛ افزایش نرخ کرایه تاکسی ۴۵ درصد، اتوبوس ۴۰ درصد و مترو ۲۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، مهدی چمران روز سه‌شنبه پیش از یکصد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: ۴۰ دستگاه اتوبوس برای رونمایی در شهر تهران توسط یکی از شرکت‌های داخلی تحویل داده شد.

وی از اینکه سال گذشته پیش پرداخت ۶۰۰ دستگاه اتوبوس پرداخت شد اما اتوبوس ساخته و تحویل نشده، انتقاد کرد و گفت: وزارت کشور از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس که تعهد به تحویل داشت تنها ۱۷۶ دستگاه تحویل داده که امیدواریم مابقی را تحویل دهد.

چمران با بیان اینکه مدیریت شهری بودجه قابل توجه ای به حمل و نقل اختصاص داده و هرچه اتوبوس شرکت‌های اتوبوسرانی بسازند تحویل میگیریم، اظهارداشت: روز گذشته نیز اعلام شد که قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس منعقد شده و بر اساس قرارداد باید در طول ۶ ماه این اتوبوس‌ها ساخته و تحویل شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: وزارت کشور قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را برای کل کشور منعقد کرد و به دنبال دریافت یکهزار دستگاه اتوبوس برقی برای تهران هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که خرید اتوبوس های دست دوم جام جهانی از قطر به کجا رسید، گفت: تعدادی اتوبوس نو در بازی ‌های آسیایی قطر به کار گرفته شد که اعلام کردیم که یک هزار دستگاه را خریداری می کنیم اما مخالفت شد و گفتند کسر شان است.

چمران با مقایسه خرید واکسن با خرید اتوبوس افزود: در زمان کرونا نیز تا زمان تولید واکسن، دولت از کشورهای دیگر واکسن وارد کرد تا از مرگ افراد جلوگیری شود و ما در بخش اتوبوس نیز گفتیم اتوبوس‌های تقریبا نو که قیمت آن یک پنجم قیمت دیگر اتوبوس‌هاست، خریداری کنیم.

وی افزود: درخواست ما این است که حرف‌های ما را تقطیع نکنند؛ مردم در شرایط نامناسبی هستند و ما می‌خواستیم کاری انجام دهیم.

چمران همچنین از اینکه هنوز پیش پرداخت مترو انجام نشده تا واگن ساخته شود، گلایه کرد.

گزارش سرویس‌های مدارس استثنایی در شورا ارایه شود 

در ادامه جلسه امروز، اعضای شورای اسلامی شهر تهران تذکراتی را ارایه کردند، علیرضا نادعلی در زمان تذکر خود، اظهارداشت: پیش از سال جدید در صحن شورا بحثی در خصوص سرویس دانش آموزان استثنایی مطرح شد و معاون حمل و نقل و ترافیک گفتند که با مسئولیت خود امور را انجام می دهند اما به دلیل پیچیدگی های موجود، مشکل رفع نشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خواستار ارایه گزارش در شورا شد و گفت: معاون حمل و نقل و ترافیک باید در جلسه آینده در شورا گزارش ارائه دهد و در خصوص قرادادهای اتوبوس ها نیز توضیحاتی را مطرح کند.

بهزیستی به وظایف قانونی خود عمل کند

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه تذکر نادعلی اظهارداشت: وظیفه قانونی شورا و شهرداری نیست که سرویس دانش آموزان استثنایی را تأمین کند بلکه وظیفه انسانی است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم سازمان بهزیستی به وظیفه خود عمل کند، گفت: تنها شهرداری است که موضوع را پیگیری می کند و بهزیستی کاری در این خصوص انجام نمی‌دهد.

ضرورت پیگیری مسائل مربوط به رود دره قوری‌چای

زهرا شمس‌احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر خود، بر ضرورت پیگیری مسائل مربوط به رود دره قوری‌چای در منطقه ۲۱ تاکید کرد و اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران خطر سیلاب بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی پایتخت، ساختار فضایی شبه شطرنجی و جمعیت پذیری بالای آن این خطر رو به فزونی است.  

وی با بیان اینکه رود دره «قوری چای» واقع در منطقه ۲۱، در حل پل فتح با مشکلات اساسی و اجتناب ناپذیزی مواجه است، گفت: این رود دره از مناطق بالادست وارد محدوده منطقه۲۱ شده و پس از طی مسیری طولانی به مناطق پایین دست و حاشیه‌ای پایتخت سرازیر می‌شود که در زمان بارش‌های فصلی امکان جاری شدن سیلاب محتمل است.  

وی با بیان اینکه طبق برآوردها، حداکثر ظرفیت انتقال سیلاب در محدوده مذکور ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است، گفت: طرح اضطراری مربوط به این رود دره، سیل با دوره‌های بازگشت مختلف به مقدار ۷۰ متر مکعب در ثانیه و در مواردی تا ۱۲۶ متر مکعب پیش بینی شده است.  

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز در این رود دره و در محدوده بزرگراه فتح، مسیر طبیعی رودخانه با انحراف ۹۰ درجه مواجه شده که این موضوع باعث انباشت آب در کانال زیر پل رو گذر بزرگراه فتح شده است.  

شمس‌احسان با اشاره به اینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، اختلاف سطح پل با آب جاری رود دره کمتر از یک متر است، خاطرنشان کرد: ادامه روند حاضر باعث بروز خسارات جبران ناپذیر به بزرگراه فتح و ساختمان های موجود در محدوده آن خواهد شد.  

تاکسیرانان بیش از ظرفیت مصوب مسافر سوار می‌کنند

نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از وظایف شورا تصویب نرخ کرایه است، یادآور شد: نظر به گزارشات مردمی و بازدیدهای میدانی، یکی از مشکلات شهروندان عدم نظارت تاکسیرانی بر اجرای مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: تاکسی و ون دارای ظرفیت چهار تا ۱۰ نفر است و با توجه به رعایت فاصله اجتماعی جهت جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا، به علت عدم نظارت بر این موضوع، تاکسی ها به رغم سوار کردن حداکثر تعداد مسافران، حداکثر کرایه را نیز دریافت می کنند که خلاف قانون است.

شناسایی یک شهید آشوری ارتش

نرگس معدنی پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیکر یک شهید آشوری پس از ۳۰ سال تفحص و به خاک میهن باز گشته است.

وی با بیان اینکه، سرباز «جانی بِد اوشانو» سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: این شهید بزرگوار در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نایل می شود و پیکر مطهرش بعد از سی و چند سال تفحص می‌شود.  

 سوده نجفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود، از مراسم افطاری در برج میلاد برای خادمان خدمات شهری و پاکبانان تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که مشکل مسکن کارکنان نیز برطرف شود.

خطر وجود ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز زیر شهر تهران

حجت الاسلام سید محمد آقامیری دیگر عضو شورای شهر تهران در زمان تذکر خود ، با اشاره به ایجاد برج تخلیه گاز در تهران گفت: شرکت گاز قرار بود دستگاه‌های تخلیه گاز را ایجاد کند، در زیر شهر تهران ۳ و نیم میلیون متر مکعب گاز وجود دارد و در زمان زلزله پیش از آنکه ریزش آوار جان مردم را بگیرد انفجار گاز جان شهروندان را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه قرار بود سال ۹۸، تعداد ۴۰۰ برج تخلیه گاز در تهران ایجاد شود اما هنوز موفق نشدیم که محل‌هایی برای ایجاد برج تخلیه گاز تعیین شود، اظهار داشت: اداره گاز می‌گوید تمامی امکانات را در اختیار دارد. 

آقامیری با بیان اینکه بر اساس نامه نگاری های سال قبل، هنوز موفق نشدیم که به توافق برسیم که زمین هایی برای ساخت این برجها در اختیار شرکت گاز قرار گیرد، افزود: با توجه به ضرورت این مساله، در سال ۹۸ هیچ کاری انجام نشد و با توجه به اینکه تمام تجهیزات خریداری شده نیاز است که شهرداری تهران زمین های مورد نیاز را در اختیار قرار دهد.

وی، درخواست کرد که جلساتی برگزار شود تا زمین ها بر اساس وظیفه قانونی و انسانی واگذار شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: اینکه تمام فشارها به شهرداری تهران گذاشته شود اشتباه است.

وی افزود: اداره گاز روی زمین‌های گران دست می‌گذارد و هنوز پاسخ دقیقی را به شهرداری تهران نداده است.

آیین نامه اجرایی حفظ و گسترش باغات تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود، بررسی طرح اصلاح آئین‌نامه اجرایی ماده ۱ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را برای ارسال به شورای عالی استان‌ها را در دستور کار قرار دادند.  

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۱۲ نفر از اعضای شورا در نامه‌ای بر اساس دلایلی که اعلام کردند نمی‌توانند به جلسات کمیسیون ماده ۷ در مناطق بروند و در این جلسات حضور پیدا کنند.  

وی  با بیان اینکه همه مسائل مربوط به باغات را نمی‌خواهیم در این طرح حذف کنیم، گفت: تنها موضوع این است که اعضا اعلام می‌کنند رفتن به کمیسیون ماده ۷ مناطق نه عملی است و نه کار درستی است و در حقیقت قرار گیری عضو شورا در کنار دو مسئول اجرایی از شهرداری تهران کار درستی نیست.

 مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور اعضا در مناطق و در کمیته باغات را کاملا غلط دانست و گفت: فرآیند صدور پروانه یک فرآیند اجرایی است، چطور یک نماینده از سوی شورا تا دیروز در این کمیسیون‌ها حضور داشته و مسئولیت امضاء با خودش بوده اما امروز باید عضو شورا در کمیسیون حضور پیدا کند.  

وی با بیان اینکه مبنا را بر صحت گزارش مناطق می‌دانیم، گفت: اگر هر عضوی می‌تواند برود و در موضوع باغات بن درختان را بررسی کند حتما این کار خوب است و در این شرایط از بحث اجرایی آن نیز عبور می‌کنیم.  

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: شورا نقش قانونگذاری و نظارت دارد ولی حضور در کمیسیون‌های ماده ۷ مناطق در هیچ یک از این دو حوزه وظایف شورا نمی‌گنجد و در حقیقت ورود به حوزه اجرا قلمداد می‌شود.!

وی پیشنهاد کرد که حتی اگر شورای عالی استان‌ها این طرح را نپذیرفتند از سایر ظرفیت‌های قانونی برای اصلاح این آئین‌نامه استفاده شود.

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در بخش دیگری از بررسی اصلاح این آئین‌نامه گفت: مصوبه تاکید می‌کند که کمیسیون باید با سه عضو تشکیل شود اما کمیسیون در مناطق با چهار یا پنج عضو شکل می‌گیرد و این تخلف است.

 وی افزود: به همین دلیل من پرونده‌ها را امضاء نکردم، هیچ اصراری برای نمایندگی در هیچ منطقه‌ای ندارم ولی با توجه به دستوری که داده‌اید این کار را انجام داده‌ام ولی باید آئین‌نامه را به درستی اجرا کنیم.  

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به سخنان احمد صادقی، گفت: این تخلف نیست، البته اگر تخلفی شکل گرفته باید به دادگاه ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه در کمیسیون‌ها حتی اگر سه عضو شورا حضور داشته باشند نهایتا امضاء یک عضو گرفته می‌شود، گفت: این موضوع تخلف نیست.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۱ رای کلیات طرح را تصویب کردند.

ادامه داد...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha