۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85086555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت شورای شهر دزفول برای تبدیل ساختمان زیپ لاین به کافه کتاب

دزفول - ایرنا - رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به تاکید شورا برای تبدیل بام دزفول به پاتوقی فرهنگی در این شهر گفت: شورای شهر با تبدیل ساختمان بدون استفاده زیپ لاین واقع در این بام به کافه کتاب و پاتوق فرهنگی موافقت کرد.

حجت الاسلام مهدی حاجی جعفرنمازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت نامناسب فرهنگی منطقه بام دزفول گفت: بام دزفول به دلیل نداشتن زیرساخت‌های روشنایی و اجرا نشدن بوستان به پاتوقی برای معتادان و محلی برای انجام کارهای هنجارشکنانه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی بام دزفول نه تنها موجب اعتراض مردم بلکه موجب سلب امنیت و آرامش اهالی منطقه شده است که با توجه به تماس‌های مکرر مردمی برای ساماندهی وضعیت این بام، این موضوع در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای شهر دزفول قرار گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر دزفول گفت: ساختمانی برای ایجاد زیپ لاین در بام دزفول طی سال‌های گذشته ایجاد شده که بدون استفاده رها شده است؛ با مصوبه شورای شهر دزفول مقرر شد این ساختمان به کافه کتاب تبدیل شود.

وی افزود: عرضه کتاب، پخش و نقد فیلم و همچنین اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در بام دزفول با محوریت این کافه کتاب برنامه ریزی شده است که با فراهم شدن مقدمه‌های قانونی و فعال شدن این کافه کتاب، بام دزفول به پاتوق فرهنگی برای هنرمندان این شهرستان تبدیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، زیپ لاین نوعی وسیله ترابری متشکل از قرقرهٔ معلق روی طنابی از جنس فولاد زنگ نزن است که با استفاده از شیب و گرانش زمین، فرد یا محموله را از نقطه‌ای به نقطه‌ای در سطح پایین‌تر منتقل می‌کند؛ کاربرد زیپ لاین معمولاً برای تفریح، گردشگری و ورزش ماجراجویانه است گرچه منحصر به این موارد نیست.

طراحی احداث زیپ لاین بر روی رودخانه دز از کوی حافظ به سمت پارک ساحلی سال ۹۹ در دستور کار شهرداری دزفول قرار گرفت که احداث این سازه با انتقاد و مخالفت برخی دانشگاهیان و همچنین فعالان میراث فرهنگی و دوستداران محیط زیست قرار گرفت.

احداث طرح در محل قنات‌های تاریخی و قرار گرفتن در حریم رودخانه دز از دلایل مهم نقدها به اجرای این زیپ لاین بود؛ این انتقادها موجب تشکیل کارگروه تخصصی زیپ لاین توسط شهردار دزفول به منظور گرفتن بهترین تصمیم در مورد مکان یابی درست، زیباشناسی و مسائل فنی احداث زیپ لاین شد.

اگرچه با گسترش این انتقادها مسوول حریم بانی سازمان آب و برق خوزستان از هماهنگی لازم برای توقف ساخت و تخریب سازه خبر داده بود ولی مدیر امور آب شمالغرب خوزستان گفته بود که این طرح با رعایت شرایط سازمان آب و برق خوزستان قابل اجرا است.

سرانجام شهرداری دزفول با توجه به مخالفت‌ها و انتقادهای گسترده دلسوزان، نخبگان دانشگاهی، فعالان میراث فرهنگی و دوستداران محیط زیستی این شهرستان به اجرای این طرح، از اجرای این سازه منصرف شد.

با انصراف این شهرداری از احداث این زیپ لاین، ساختمان احداث شده آن در ارتفاعات کوی حافظ مشرف به رودخانه دز که بعدها به بام دزفول مشهور شد بدون استفاده رها و محلی برای حضور معتادان و هنجارشکنان اخلاقی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha