۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85086799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح تاب آوری شبکه برق گیلان با انسجام بیشتری انجام می شود

رشت – ایرنا - گیلان بدلیل اقلیم خاص و هوای شرجی همه ساله شرایط سختی را در روزهای گرم طی می کند و خاموشی بسیار، این گذران سخت را ۲ چندان می‌کند اما سال گذشته با همراهی مردم در مدیریت مصرف، پیک گرما بدون خاموشی طی شد و مدیران برق  اعلام کردند، امسال طرح تاب‌آوری شبکه برق گیلان با انسجام بیشتر انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور زمان اوج مصرف برق اعلام می شود و متولیان برق استان هدف از برنامه های مدیریت مصرف را خوب مصرف کردن و اجتناب از اسراف بیان می کنند. از ابتدای سال با برنامه‌ریزی شرایط گذر از اوج مصرف را فراهم می آورند که امروز بیان شد در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر از شبکه برق اصلاح شد و امسال هم این طرح با قدرت و انسجام بیشتر انجام می شود.
طرح تاب آوری، تعمیرات پیشگیرانه‌ای است که طی سالیان متوالی در کل استان بمنظور کاهش تعداد خاموشی ها اجرا شده است؛ زیرا در طول سال علاوه بر قطعی برق بر اثر عیب و تخریب تاسیسات برق در شرایط جوی، برخورد شاخه درخت یا سایر اجسام خارجی در شبکه برقرسانی، ناپایداری رخ می دهد و این امر باعث تحمیل خاموشی های متعدد با مدت زمان نسبتا طولانی به مشترکین می شود که پایش و حذف اینگونه موارد برای کاهش تعداد خاموشی ها در دستورکار شرکت توزیع برق گیلان است.

اصلاح ۵۰۰ کیلومتر شبکه برق گیلان

مدیرعامل توزیع برق گیلان در این رابطه می گوید: در سال ۱۴۰۱برنامه ریزی دقیق و مدونی صورت پذیرفت تا ۳۶۴ مرحله طرح مذکور با فعالیت یک هزار و ۳۲۱ اکیپ اجرایی شود و ۱۳۶ فیدر و قریب به ۵۰۰ کیلومتر شبکه نیز مورد اصلاح قرار گیرد.
محمد تقی مهدی زاده خاطرنشان کرد: با هدف افزایش تاب آوری و پایداری شبکه های فشار متوسط و کاهش مدت زمانی خاموشی ها در اثر شرایط نامساعد جوی، طرح تاب آوری شبکه در شرکت توزیع برق گیلان از سالیان گذشته آغاز و در سالجاری با قدرت و انسجام بیش از پیش اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل توزیع برق گیلان تاکید کرد: باوجود اجرای طرح مذکور و طرح بزرگ جایگزینی شبکه های فشار ضعیف فرسوده با کابل خودنگهدار در سطح استان و باوجود چندین مرحله بارش برف، وقوع تندباد واتفاقات دیگر، شبکه های توزیع برق گیلان از پایداری مناسبی در سال گذشته برخوردار بود.

احداث ۵۶۱ کیلومتر شبکه و جایگزینی بخشی از شبکه فرسوده با کابل خودنگهدار

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اعلام کرد: باوجود تنگناهای مالی و مشکلات موجود این شرکت در سال گذشته بالغ بر ۵۶۱ کیلومتر خطوط شبکه فشار متوسط (۲۰ کیلوولت) و شبکه فشار ضعیف برای مشترکین جدید احداث کرد.
مهدیزاده گفت: بازسازی شبکه های فرسوده برق با سرعت بیشتری درحال انجام است و سال گذشته یک هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی فرسوده و معیوب برکنار و شبکه های جدید با کابل خودنگهدار جایگزین شد.
مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود : همچنین در مدت یاد شده تعداد ۷۹۹ دستگاه ترانسفورماتوربا ظرفیت ۱۲۱ هزار و ۸۶۶ کیلوولت آمپر، نصب و افزایش قدرت داده شد.
امروز ۱۳ هزار کیلومتر از مجموع حدود ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف گیلان شبکه سیمی است که باید با سرعت و برنامه دقیق‌تری نسبت به تبدیل کل شبکه سیمی استان به کابل خودنگهدار اقدام شود که در این رابطه امسال بیش از یک هزار کیلومتر کابل خود نگهدار احداث شده است.
کابل های خودنگهدار که در جهت انتقال و توزیع نیرو در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می گیرند در واقع دسته ای از کابل های قدرت، دارای روکش هستند که در روی دکل ‌ها و پایه های توزیع برق، توسط یک نگهدارنده نصب و نگه داشته می شوند.

توسعه پست ۶۳/۲۰ کیلوولت شهید رحیم آبادی کلاچای

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای گیلان از آغاز عملیات اجرایی توسعه پست شهید رحیم آبادی کلاچای خبر داد.

عادل سلیمانی با اعلام این مطلب گفت: پروژه یادشده با هدف افزایش ظرفیت بارگیری، اصلاح افت ولتاژ، جلوگیری از اعمال محدودیت و در راستای شناسایی، امکان‌سنجی و ارائه الگو به ‌منظور جابجایی تجهیزات در راستای بهره‌وری اقتصادی آغاز شده است.
وی اظهار داشت: در اجرای پروژه توسعه و افزایش ظرفیت این پروژه، پس از انجام اصلاحات و تغییرات مورد نیاز ۲ دستگاه ترانسفورماتور ۳۰ مگاولت آمپر در پست فوق نصب، تست و راه اندازی خواهند شد و ظرفیت توان الکتریکی در پست به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سرقت کابل یکی از مشکلات برق گیلان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان هشدار داد: سرقت سیم و کابل برق یکی از مشکلات عدیده این شرکت است و صنعت برق استان را در خدمت رسانی مطلوب به مشترکین با مشکل مواجه کرده است.
محمد تقی مهدی زاده از مردم درخواست کرد، برای جلوگیری از سرقت سیم‌ و کابل، شبکه توزیع برق استان را همراهی کنند چرا که قسمت اعظمی از اعتبار موجود صرف ترمیم و بازسازی شبکه های مسروقه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر این اعتبار حفظ شود قطعاً صرف بهینه‌سازی شبکه و تبدیل شبکه های سیمی فرسوده به کابل خودنگهدار و سایر اقدامات فنی موثر در خدمت رسانی مطلوب تر به مشترکین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان از مشترکین درخواست کرد :هرگونه خاموشی یا اتفاقات در حوزه شبکه برق را از طرق مختلف از جمله شماره تلفن ۱۲۱ و اپلیکیشن برق من به اینشرکت و شماره تماس ۱۱۰ متعلق به نیروی انتظامی اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت نسبت به رفع خاموشی اقدام شود.
فرسودگی شبکه سیمی برق و انباشت این فرسودگی طی سالیان اخیر به یکی از چالش‌های اساسی گیلان تبدیل شده است از سوی دیگر شرایط جوی خاص استان و مواجهه با بحران‌های طبیعی سهمگین نظیر بارش‌ سنگین برف، رطوبت و شرجی بودن هوا، تندباد و طوفان‌های فصلی در این خطه ایجاب می‌کند که شبکه‌های توزیع برق به ویژه در حوزه فشار ضعیف مورد نوسازی و مقاوم‌سازی قرار گیرد.
شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان بیش از یک میلیون و ۶۰۱ هزار مشترک در سراسر استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha