به گزارش ایرنا، کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر و یکی از پر ترافیک ترین محورهای استان با عرض بسیار کم است که همواره محل بروز تصادفات سنگین و دردناکی بوده است.
بر اساس اطلاعات پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ درصد تصادفات استان در این مسیر اتفاق میافتد و بیشترین آمار مرگ و میر نیز مربوط به این چند کیلومتر است
طبق همین گزارش ها، سال گذشته ۲۰ نفر در سوانح جاده ای کمربندی یاسوج جان خود را از دست داده اند و وجود روستاها و عابران پیاده باعث زیاد بودن آمار تلفات جاده کمربندی یاسوج شده است.
طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۷ سال به طول انجامیده و هر ساله به دلایل مختلف به تعطیلی کشانده می شد تا اینکه در دولت سیزدهم بصورت ویژه دیده شد و حتی فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده است.
در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات بموقع و مناسب طرح های راهسازی و عمرانی استان با سرعت مطلوبی در حال فعالیت اند البته باید مراقب بود این پروژه ها به هر دلیلی به تعطیلی کشانده نشوند زیرا تکمیل هر قطعه آن جان یک انسان بی گناه را نجات می دهد.
طبق اعلام پیمانکار این پروژه، طرح کمربندی یاسوج بر اساس نقشه اداره راه و شهرسازی، مواد و مصالح جاده را بجای اینکه در محیط زیست رها کند و موجب خسارات به محیط زیست شود، به عنوان مواد بیس پروژه خود به سنگ شکن میبرد و از آن مصالح بیسریزی را تهیه و دوباره به پروژه برمی گرداند اما این موضوع مورد اعتراض و شکایت اداره کل صنعت، معدن تجارت استان و منابع طبیعی استان شده است.
مهدی عدالت خواه می گوید: مجوز سنگشکن که نگرفته و فروشی ندارد که بخواهد عوارض پرداخت کند و از انفال هم برداشت ندارد بلکه همان میزان مواد خاکی که طبق نقشه خاکبرداری میشود را برای خود پروژه استفاده میکند.
وی تاکید کرد: به جای اینکه مواد خاکبرداری شده را در طبیعت رها کنیم و چهره طبیعت بکر منطقه زشت و نابسامان شود آن را وارد سنگشکن سیار کرده و از آن استفاده میکنیم.
اکنون این پروژه به محل مناقشه تبدیل شده و در آستانه تعطیلی قرار گرفته که برای روشن شدن موضوع نظرات سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و منابع طبیعی استان انعکاس داده می شود.
حقوق دولت را نمی شود نادیده گرفت
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: حقوق دولت را باید به رسمیت بشناسیم و نمی شود حقوق دولت را نادیده گرفت.
کریم روزبهان افزود: حقوق دولتی برداشت از معادن را به عنوان دستگاه متولی باید به حساب خزانه بریزیم و هر کسی که از معادن برداشت کند باید حق دولت را پرداخت کند.
وی عنوان کرد: در این طرح منابع ملی در کنار جاده برداشت و به فروش رسانده می شود بنابراین این معدن مورد بهره برداری قرار گرفته که باید مجوز بگیرد و یا سهم دولت را وصول کند.
از سوی دیگر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افراد در برداشت از معادن اراضی ملی باید حقوق دولتی آن را پرداخت کنند و وارد خزانه دولت می شود و درنهایت بخشی از آن در اختیار درآمدهای عمومی منابع طبیعی قرار می گیرد.
سعید جاوید بخت افزود: این مبلغ در جهت حفاظت، احیا و توسعه جنگل، مرتع و منابع طبیعی هزینه می شود.
وی ادامه داد: نظارت برای پرداخت حقوق دولتی معادن بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و باید این حق پرداخت گردد.
کمربندی یاسوج نقطه ای حادثه خیز و خطرناک
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده کمربندی یاسوج یکی از نقاط نقاط حادثه خیز استان است که می طلبد اتمام چهار خطه کردن آن هر چه سریع تر صورت گیرد.
بهنام ویسی پور افزود: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.
وی ادامه داد: این عوامل همه بر حجم ترافیک این کمربندی می افزاید و اهمیت چهار خطه کردن آن را بالاتر می برد.
سرهنگ ویسی پور تاکید کرد: حدود پنج کیلومتر از جاده زیر بار ترافیک رفته که به دلیل نداشتن روشنایی و جدا کننده می تواند همچنان خطر آفرین باشد.
با توجه به اینکه این کمربندی یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان است می طلبد هر چه سریع تر این موضوع با ورود دستگاه های متولی از جمله معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد میان پیمانکار و دستگاه های اجرایی حل و فصل تا ادامه تکمیل این پروژه مهم به قوت از سر گرفته شود.
لازم است، اکنون که استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر دوم رئیس جمهور است تکمیل این پروژه در سفر دوم به عنوان یکی از طرح های اصلی مد نظر باشد.
هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است ضمن اینکه طرح های در دست ساخت به ویژه جاده پاتاوه به دهدشت نویدبخش آینده ای بهتر در خصوص زیرساخت های جاده ای است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نظر شما