وزارت علوم، در راستای فرمایش رهبری آمایش آموزش عالی را در دستور کار قرار می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: وزارت علوم، آمایش آموزش عالی را به عنوان اولویت اصلی خود با دقت و فوریت در دستور کار قرار می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی‌ شمسی‌پور افزود: وزارت علوم کارهای گذشته را در این رابطه (آمایش آموزش عالی) بازنگری و بازآرایی و تکمیل خواهد کرد. این تصمیم در راستای فرمایش دقیق رهبری معظم انقلاب در دیدار با تشکل‌های دانشجویی است.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری عصر دیروز (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین) در دیداری دو و نیم‌ساعته با بیش از هزار نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، ضمن شنیدن اظهارات دانشجویان به موضوعات مختلفی اشاره کردند.

وزارت علوم، در راستای فرمایش رهبری آمایش آموزش عالی را در دستور کار قرار می‌دهد

ایشان دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.

مقام معظم رهبری همچنین با تأکید به وزیر علوم در خصوص آمایش دقیق رشته‌های علمی و پذیرش دانشجو در آنها متناسب با نیازهای کشور افزودند: برخی رشته‌های علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم.

سند آمایش آموزش عالی از اوایل دهه ۹۰ در فهرست ماموریت‌های وزارت علوم قرار گرفت و از اواخر سال ۱۳۹۳ نگارش و طراحی این سند آمایش آموزش عالی آغاز شد. سند آمایش آموزش عالی با هدف نظام‌مندکردن دانشگاه‌های سراسر کشور در اسفند ۱۳۹۴ توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب و سال بعد توسط رئیس‌جمهور وقت به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

سند آمایش آموزش عالی در ۱۰ ماده با درنظرگرفتن شرایط دانشگاه‌ها، مواردی را برای اعمال تغییرات گسترده در این زمینه تعیین کرده است. ماده یک آن، تاکید ویژه‌ای به آمایش سرزمینی و تقسیم‌بندی کشور به ۱۰ منطقه آموزشی دارد. اولین ماده این سند البته شامل دو تبصره هم می‌شود که براساس آن تغییر در وضعیت دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان باید به تصویب خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برسد اما تغییر در حوزه و تعداد مناطق تعیین‌شده با پیشنهاد وزارت علوم انجام می‌شود.

همچنین ماده ۵ این سند اظهار می‌دارد؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است به منظور پاسخگویی به نیازهای گوناگون کشور در بخش‌های مختلف، طرح مأموریت‌گرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا درآورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha