عشایر خراسان شمالی حدود هشت هزار تُن گوشت تولید کردند

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان پارسال هفت هزار و ۹۳۱ تُن گوشت قرمز دام سبک و ۵۹ تُن گوشت دام سنگین تولید کردند.

مهدی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عشایر خراسان شمالی سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، دامدار کارت و خشکسالی ۳۹۸ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات عشایری با نرخ‌های چهار، هفت و ۱۲ درصد در قالب ۶۴۵ طرح پرداخت شد که جلوی کشتار بره های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شد.

کاهش تولید شیر

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی تولید شیر و لبنیات عشایر در استان در سال گذشته گفت: در این مدت؛ عشایر استان چهار هزار و ۱۳۳ تُن شیر دام سبک و سنگین تولید کردند.

وی درباره علت کاهش تولید شیر افزود: میزان محصولات لبنی عشایر استان بدلیل خشکسالی و کاهش جمعیت دامی در سالجاری به نسبت پارسال ۱۸ درصد کاهش یافت.

خانی اظهار کرد: میزان تولید شیر و لبنیات عشایر استان در سال ۱۴۰۰ پنج هزار تُن بود که این رقم در سال گذشته با ۹۰۰ تُن کاهش به چهار هزار و ۱۳۳ تُن رسید.

وی افزود: خشکسالی ها یکی از علت های کاهش میزان تولید لبنیات به وسیله عشایر است و در این شرایط دام به لحاظ جسمانی ضعیف شده و بر این اساس بهره وری کاهش می یابد.

سرپرست معاونت توسعه امور زیربنایی اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی تولید ۵۷۱ تن پشم و ۱۸ تن مو و کرک را از دیگر محصولات تولیدی عشایر در سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

اخبار مرتبط