۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۶
کد خبر: 85087838
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مالیات بر عایدی سرمایه به تنظیم معاملات اقتصادی کمک می‌کند

تهران- ایرنا- پژوهشگر اقتصادی معتقد است مالیات بر عایدی سرمایه به تنظیم معاملات اقتصادی کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، «محمد نوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص تعلل مجلس در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: کلیات طرح چند ماهی است که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و به کمیسیون اقتصادی بازگشت داده شده است.

وی اظهارداشت: پیشنهاد می‌شود این طرح در اولویت‌های نخست مجلس برای بررسی قرار گیرد تا شاهد تقویت مالیاتی ستانی باشیم.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: این طرح به دلیل پختگی که در بستر اجرای مالیات ستانی دارد تا حد بسیار زیادی می تواند به تنظیم معاملات اقتصادی کمک کند، به این نحو که فعالیت‌های مولد صرفه اقتصادی بیشتری در مقایسه با فعالیت غیرمولد داشته باشد.

وی ادامه داد: با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد جذابیت بیشتری نسبت به بازارهای سوداگری و دلالی خواهد داشت. این نوع مالیات همچنین به غیراقتصادی شدن فعالیت‌های غیرمولد کمک می‌کند و در نتیجه تورم کنترل می‌شود.

نوری تاکید کرد: البته انتظار این که نوسانات و التهابات بازارهای سرمایه، خودرو و ارز با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه از بین برود، منطقی نیست اما کمک بزرگی به حذف دلالی‌ و سوداگری می‌کند.

به گزارش ایرنا، مالیات بر عایدی سرمایه از جمله طرح‌هایی است که با هدف کاهش سوداگری و التهاب بازارهای مختلف از مسکن گرفته تا ارز و خودرو و برای سوق‌دادن سرمایه‌ها به بخش مولد، چند سال است که در مجلس مطرح شده است.

این طرح در سوم تیرماه سال ۱۳۹۹ از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول و آخرین اصلاحات کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در آن طرح انجام شد، اما در سال ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس راه یافت. مالیات بر عایدی سرمایه در اواخر سال گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که نام آن به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی تغییر کرد.

نمایندگان مجلس بررسی مواد ۲۷گانه طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در روز ۱۷ بهمن ماه سال گذشته و پس از برگزاری چند جلسه به پایان رساندند، اما ۴ ماده از این طرح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد که باید منتظر بررسی مواد ارجاع شده به کمیسیون و بازگشت آن به صحن علنی مجلس ماند تا پس از بررسی و تصویب آن مواد، طرح مذکور جهت تایید به شورای نگهبان ارسال شود. اما این طرح همچنان برای تصویب نهایی در مجلس معطل مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha