۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85087956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزمایشگاه غربالگری استان بوشهر افتتاح شد

۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85087956
آزمایشگاه غربالگری استان بوشهر افتتاح شد

بوشهر - ایرنا - آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی استان بوشهر همزمان با روز علوم آزمایشگاهی افتتاح و بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل انتقال خون استان بوشهر روز چهارشنبه در آیین افتتاح این آزمایشگاه گفت: از چهار سال گذشته استان بوشهر امتیاز فعالیت این آزمایشگاه را نداشت و به ناچار آزمایش‌های لازم بر روی خون اهدا کنندگان با ارسال لوله‌ها به شیراز انجام می‌شد.

علی باستین اظهار کرد: انتقال نمونه‌ها به استان همجوار، مدت زمان اعلام به نتیجه آزمایش‌ها را از ۴۸ ساعت تا ۴ روز می‌رساند و وضعیت آب‌ و هوایی و راه‌بندان‌ها در ذخیره خون قابل استفاده استان بوشهر اثرگذار بود.

وی با اشاره به اهمیت زمان در آماده سازی خون و فرآورده‌های خونی، افزود: گاهی بیماران اورژانسی نیاز فوری به دریافت پلاکت دارند یا بیماران سرطانی در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آنی نیازمند خون هستند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اضافه کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری این استان این امکان نیز فراهم شد تا افرادی که می‌خواهند برای نیاز آشنایان یا بستگان خود خون اهدا کنند با خون‌گیری از آنها در نوبت صبح، آزمایش‌های لازم در کمترین مدت ممکن انجام و کیسه آماده استفاده شود.

باستین گفت: این آزمایشگاه با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان تجهیز شده و دستگاه‌ غربالگری آن با ۲ ماژور قدرت، سرعت، حساسیت و تکرارپذیری بالا می‌تواند ۱۷۰ تست را در یک ساعت انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد، از راه‌اندازی دستگاه تعیین گروه خون اتوماتیک این استان از امروز خبر داد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: این دستگاه حساسیت، دقت و تکرارپذیری بالایی دارد و خطای آزمایش را از بین می‌برد.

اختصاص اعتبار به تکمیل ساختمان انتقال خون استان بوشهر پس از هشت‌سال

باستین پس از آیین افتتاح مرکز غربالگری استان بوشهر در نشست با خبرنگاران با اشاره به توقف احداث ساختمان جدید پایگاه انتقال خون مرکز بوشهر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی از هشت سال گذشته، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، امسال ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و پنج میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی به تکمیل این پروژه اختصاص یافت.

وی افزود: ساختمان فعلی علاوه بر محدودیت فضا، از نظر زیرساختی نیز فرسوده شده و با تکمیل ساختمان جدید، این ۲ بنا در کنار یکدیگر پایگاه انتقال خون مرکز بوشهر را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های دشتستان، گناوه، کنگان و بوشهر فعال است، گفت: اتوبوس انتقال خون سیار استان بوشهر به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و با توجه به اینکه امکان‌پذیر نبودن ایجاد مراکز خونگیری در سطح استان، راه‌اندازی پایگاه سیار ضروری است.

باستین بیان کرد: با تفاهم صورت گرفته در اسفندماه گذشته، قرار است شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان بوشهر یک دستگاه اتوبوس به این منظور خریداری کند و سازمان انتقال خون نیز با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان نسبت به تجهیز آن اقدام می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی و تعطیلی زودهنگام پایگاه انتقال خون شهرستان دیر در سال ۱۴۰۰، توضیح داد: امکانات زیرساختی و منابع انسانی مورد نیاز این پایگاه فراهم نبود اما امسال مکان آن تغییر یافت و برای تامین نیزوی انسانی توسط دانشگاه علوم پزشکی نیز پیگیری می‌شود تا فعالیت خود را از سرگیرد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر درباره پایگاه خیرساز دیلم نیز گفت: سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان برای تجهیز این پایگاه اختصاص یافت و تلاش می‌شود با بالاترین استانداردها در کمتر از یکسال آینده بهره‌برداری می‌شود.

باستین اضافه کرد: یک مرکز خون‌گیری نیز تا ماه آینده در پالایشگاه ششم پارس جنوبی راه‌اندازی می‌شود و راه‌اندازی تیم‌های سیار خونگیری در جزیره خارک نیز در دست پیگیری است.

وی در ادامه از اختصاص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تکمیل و ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیز ساختمان جدید پایگاه انتقال خون برازجان خبر داد و گفت: مناقصه این پروژه به زودی برگزار می‌شود.

باستین با اشاره به بازسازی پایگاه انتقال خون کنگان در پایان سال گذشته، گفت: قرار است شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان بوشهر ۱.۵ میلیارد تومان برای تجهیز این مرکز کمک کند و مستقل شدن این پایگاه به عنوان مرکز جنوب استان دنبال می‌شود.

آزمایشگاه غربالگری استان بوشهر افتتاح شد

بوشهر پنج هزار کیسه خون به شبکه ملی کمک کرد

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به ایفای نقش این استان در تامین نیاز شبکه ملی خون، گفت: نزدیک به پنج هزار کیسه خون از بوشهر به سیستان و بلوچستان، شیراز، خوزستان و تبریز ارسال شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ آمار اهدای خون بانوان در استان بوشهر نسبت به سال پیش از آن ۱۵ درصد افزایش یافت.

باستین با بیان اینکه بانوان تنها ۴ تا ۵ درصد از اهدا کنندگان خون این استان را تشکیل می‌دهد، اذعان کرد: برخی از زنان با این تصور که کم خون هستند برای اهدا مراجعه نمی‌کنند در حالی که پیش از خون‌گیری، به طور رایگان آزمایش غلظت خون از مراجعان گرفته می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: این استان در زمان حاضر ۱۸ هزار و ۸۶۲ اهدا کننده خون مستمر دارد.

باستین با بیان اینکه ۳۶ هزار و ۴۲۶ بوشهری در سال گذشته خون خود را اهدا کردند، اعلام کرد: انتقال خون استان بوشهر نیاز ۱۹ بیمارستان استان را پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

فیلم | اهدای خون در شب بیست و یکم ماه رمضان در بوشهر

اهدای خون زیانی برای روزه‌داران دارای شرایط ندارد

ذخایر خونی پایین آمده است/ بوشهری‌ها نیازمندان به خون را تنها نگذارند

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی به مردم در زمان‌های نیازمندی ویژه به اهدای خون، گفت: با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز در این ایام ذخیره خون استان کاهش یافت تا جایی که ذخیره گروه O منفی به کمتر از ۱۰ کیسه رسید.

باستین ادامه داد: با حضور به موقع مردم در پویش نذر خون این کمبود جبران شد و ذخیره این گروه خونی اکنون به بیش از چهل کیسه رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر یادآور شد: اهدای خون در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به مدت مشابه گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha