۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۵۹
کد خبر: 85087988
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

ناکامی در پاکسازی‌ یک اثر ثبت ملی شده در مراغه

۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۵۹
کد خبر: 85087988
ناکامی در پاکسازی‌ یک اثر ثبت ملی شده در مراغه

مراغه- ایرنا- جمعی از مردم و مسئولان مراغه به مناسب روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی به روستای «تازه‌کند قشلاق» این شهرستان رفتند تا محوطه ثبت ملی این روستا را پاکسازی کنند اما حجم زباله در داخل گودال‌های آن به حدی بود که مجبور شدند برگردند و تمهیدات دیگری برای پاکسازی این اثر بیاندیشند. 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه روز چهارشنبه در حاشیه حضورش در این محوطه تاریخی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این محوطه صخره‌ای با شماره ۲۲۲۷۵ در ۲۷ اسفند سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و مربوط به دوره‌های اشکانی، ساسانی و میانی اسلامی است.

«جواد محرم‌پور» به وجود احتمالی سکونتگاه‌ها و محل نگهداری احشام در این محوطه نیز اشاره کرد و افزود: این اثر ملی از برخی جهت‌ها در سطح کشور بی‌نظیر است اما در اثر گذر زمان، زباله و خاک داخل آن را پر کرده است.

وی ادامه داد: امروز به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی برای پاکسازی آمده بودیم اما در عمل مقدور نیست زیرا چند متر زباله در داخل گودال‌ها وجود دارد و باید تمهیدات دیگری با مشارکت شورا و دهیاری روستا برای پاکسازی و حفاظت از این اثر اندیشیده شود.

وی در پاسخ به این سئوال که این محوطه سنگی ظرفیت ایجاد هتل صخره‌ای یا اقامتگاه‌های دست‌کَند از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی را دارد یا نه؟ بیان کرد: عمق این اثر مشخص نیست و پس از چهار متر خاکبرداری به عنوان محوطه تاریخی ثبت شده است و بر همین اساس پس از کاوش و کسب مجوزهای لازم می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش ایرنا یکی از اهالی روستا هم با بیان اینکه مردم محلی اینجا را قلعه می‌نامند، اضافه کرد: در سال‌های متمادی گذشته، زباله و خاک زیادی در داخل این گودال‌ها جمع شده است اما پدرانمان می‌گویند که دوران گذشته این گودال‌ها از قسمت پایین محوطه دارای راه دسترسی بوده است.

آثار تاریخی متعدد مراغه، همان کهن‌شهری که در ردیف ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور قرار دارد، نیازمند کاوش و توجه ویژه مسئولان بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، ایجاد پایگاه ملی نه تنها نیاز اساسی بلکه راهکار رفع بسیاری از مشکلات شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.

این شهر باستانی با دارا بودن صدها اثر تاریخی و ثبت ملی و نیز جاذبه‌های چشم‌نواز طبیعی، مقصدی بی‌نظیر و دلنواز برای گردشگرانی است که بازدید از میراث تاریخی را به کنکاش در دل جاذبه‌های طبیعت بکر دامنه‌های سهند گره می‌زنند.

وجود گنبدها، مقبره‌ها، زیارتگاه‌ها، مساجد، پل‌ها، قلعه‌ها، حمام‌ها و موزه‌های تاریخی در کنار جاذبه‌ها و مناطق گردشگری سرشار از زیبایی‌های بی‌بدیل الهی در این منطقه، مراغه را به نقطه عطفی در زمینه جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

وجود باغ‌های سرسبز و زیبا نه تنها در حاشیه، بلکه در درون شهر تاریخی مراغه، این پایتخت چند دوره ایران زمین و خطه آذربایجان را به باغ‌شهری جذاب تبدیل کرده است.

در مورد تاریخ شگرف و سراسر افتخارآمیز این کهن‌شهر همان بس که در دوره مادها و ایلخانان بارها پایتختی زیبا برای این مرز و بوم بوده و یادگاران آن دوران کهن، مهر تاییدی بر تاریخ و پیشینه پرطمطراق این خطه است.

اوج شهرت نام مراغه به عهد هلاکوخان و پایتختی آن در این دوران باز می‌گردد که شکوه و افتخار خود را مرهون تلاش‌های بی‌بدیل خواجه نصرالدین طوسی، دانشمند و فیلسوف بزرگ و شهیر ایرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha