۱۶ هزار و ۷۵۰ نفر در مراکز ترک اعتیاد خراسان جنوبی تحت درمان هستند

بیرجند - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۷۵۰ نفر در مراکز ترک اعتیاد استان تحت درمان قرار دارند و هشت مرکز ترک اعتیاد در خراسان جنوبی مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا حسنی مقدم روز چهارشنبه در اولین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: تا پایان سال گذشته ۷۵۰ معتاد متجاهر در این مراکز پذیرش شدند و حدود ۷۰۰ میلیون تومان بابت درمان این افراد به بهزیستی پرداخت شده است.

وی گفت: ۴۰۰ میلیون تومان هم سال گذشته برای درمان در مراکز ماده ۱۵ به بهزیستی پرداخت شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: امسال همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تیر ماه امحای مواد مخدر به صورت پایلوت در خراسان جنوبی انجام می‌شود و مواد مخدر کشف شده در استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان در این استان امحا می‌شود که کار بسیار بزرگی است.

وی گفت: انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر همکاری فعال داشته باشند و حداقل پاسخ مکاتبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را بدهند.

حسنی مقدم از اجرای طرح جدید مقابله با مواد مخدر در شهرهای مرزی استان خبر داد و گفت: ۲۰ میلیون تومان بابت اجرای این طرح به استان تخصیص یافته است و برای اجرای این قبیل طرح‌ها هیچ مشکلی نداریم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه طرح‌های مقابله‌ای در حوزه مواد مخدر را اجرایی کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت سیزدهم برگزاری جلسات ستاد مرکزی با حضور رئیس جمهور است لذا انتظار می‌رود دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها نیز در برگزاری جلسات کمیته‌ها جدی‌تر عمل کنند.

وی افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۵۰ روستای استان، حضور ۸۰۰ نفر در کارگاه‌های آموزشی و اجرای طرح درح از اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۴۰۱ بوده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه بیشتر تبلیغات مصرف مواد مخدر در سایت‌های و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود گفت: برای ترویج اقدامات فرهنگی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر لازم است هرچه سریع‌تر شورای فضای مجازی در استان تشکیل شود.

فعالیت ۲۸ مرکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی  

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست به وجود ۲۸ مرکز درمان اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با جذب کامل اعتبارات، بهزیستی خراسان جنوبی جزو سه استان برتر در درمان اعتیاد بود.

حسن شرفی افزود: اما در حوزه درمان اجباری معتادان از محل تبصره ۲ ماده ۱۶ بهزیستی سرفصل اعتباری نداشته و باید ستاد مبارزه با مواد مخدر در اعتبارات سالانه مبلغی را اختصاص دهد که این مبلغ سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان برای خراسان جنوبی بوده است.

وی گفت: تا زمانی که مرکز ماده ۱۶ در استان راه‌اندازی نشود، مجری درمان اجباری معتادان متجاهر کمپ‌های ترک اعتیاد هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته هشت مرکز در استان مجری ترک اجباری معتادان متجاهر بودند عنوان کرد: پذیرش افراد به صورت عملکرد محوری بوده و مراکز بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان از ستاد مبارزه با مواد مخدر بدهی دارند.

وی گفت: امسال هم اگر در زمینه تبصره ۲ ماده ۱۶ اعتباری برای درمان اجباری معتادان تخصیص پیدا نکند مراکز برای پذیرش افراد دچار مشکل می‌شوند.

شرفی افزود: برخی از این افراد مصادیق متجاهر بودن را ندارند اما به عنوان متجاهر تحویل مراکز می‌شوند و عملا هیچ هزینه‌ای برای درمان پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ از چند سال گذشته مطرح بوده و مکانی هم پیشنهاد شده اما توسط کمیته کشوری تایید نشده است.

۱۲۰ معتاد متجاهر در طرح نوروزی جمع‌آوری شدند

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: در طرح ضربتی نوروزی پلیس برای مقابله با مواد مخدر ۱۲۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و ۲۱۱ خرده‌فروش دستگیر شدند.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: همچنین در این طرح ۲ پاتوق معتادان پلمب شد که مبنای همه این اقدامات، گزارش‌های مردمی و مشاهدات، پایش و شناسایی پلیس بوده است.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های مکانی برای نگهداری معتادان متجاهر، پلیس در اجرای ماموریت‌ها و رسیدگی به گزارش‌های مردمی با مشکل مواجه می‌شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در راستای اقدامات مقابله‌ای از ابتدای امسال بیش از یک تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده است.

وی افزود: ۹۴ خودرو در رابطه با حمل مواد مخدر توقیف، ۶۴۲ نفر متهم دستگیر و ۵۹۸ پرونده تشکیل و تحویل مراجع قضایی شده است.

سرهنگ شجاعی‌نسب با بیان اینکه تردد قاچاقچیان در خراسان جنوبی بالاست گفت: عملکرد قاچاقچیان در عبور از استان حرفه‌ای است و باید امکانات و تجهیزات مقابله‌ای به ویژه در ایستگاه‌های ایست و بازرسی افزایش مناسبی داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر اقدامات سنتی برای کشف مواد مخدر در ایستگاه‌های بازرسی انجام می‌شود که پاسخگوی حجم ترددها نیست.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساختمان ایست بازرسی علی آباد ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ادامه داد: امید است با تخصیص اعتبار به موقع تا پایان سال جاری این ساختمان به بهره‌برداری برسد البته تجهیزات آن نیز اهمیت دارد که باید توجه شود.

وی بیان کرد: در ایستگاه سهل آباد هم ساختمان انتظار پیش‌بینی شده ولی انتظار می‌رود از محل مصادره اموال، جرایم محکومان و توقیف خودروها به نیازهای تجهیزاتی نیروی انتظامی توجه شود.

لزوم رسیدگی به اموال قاچاقچیان مواد مخدر 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: باید با تعامل و همبستگی جهادی به اموال قاچاقچیان ضربه سنگینی وارد کرد.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان افزود: انتظار می‌رود در مزایده اموال قاچاقیان عموم مردم مشارکت داده شوند.

وی گفت: احکام مربوط به قاچاق مواد مخدر بعد از عید فطر با جدیت اجرایی خواهد شد که امید است بازدارندگی خوبی را شاهد باشیم.

دادستان بیرجند بر ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان تاکید کرد و گفت: متولی این امر طبق قانون مشخص است و جای بحثی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: اخذ مجوز هم نیازمند پیگیری مستمر و جدی از سوی مسئولان استانی است تا این دغدغه مهم در استان مرزی رفع شود.

حجت‌الاسلام نسایی بیان کرد: باید قواعد و آیین نامه‌ها به نفع مردم تعریف شود و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

وی افزود: درخصوص موضوع ترک فعل باید به گونه‌ای عمل کنیم که انگیزه از مدیران گرفته نشود زیرا کار مدیریت بسیار سخت است.

کمک به اشتغال معتادان بهبود یافته، رایزنی برای کشت صنعتی شاهدانه، استفاده از ظرفیت هنرمندان در تئاتر و رسانه برای اقدامات فرهنگی و توجه به پاتوق‌های معتادان در فضاهای سبز شهری از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha