تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

مشهد- ایرنا- عید بندگی و دلدادگی پس از ۳۰ روز مراقبت و ریاضت برای رسیدن به مرتبه عبودیت پروردگار، از بزرگترین اعیاد اسلامی است که با برپایی نماز عید، نغمه‌های عاشقانه در زیر آسمان طنین‌انداز می‌شود و اکنون سرزمین خورشید مهیای استقبال از این عید شده است.

به گزارش ایرنا، فطر به معنای گشایش روزه است و عید فطر نیز جشن مسلمانان است که پس از یک ماه روزه‌داری و تلاش برای غلبه بر نفس، در نخستین روز ماه شوال در اقصی نقاط جهان اسلام برگزار شده و روزه داران این روز را جشن می گیرند.

در ایران اسلامی نیز در شهرها و روستاهای مختلف این عید بندگی جشن گرفته شده و نماز عید برپا می شود اما این سرور در مشهدالرضا (ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران، رنگ و بوی دیگری دارد.

سحرگاهان اول شوال، زائران و مجاوران دسته دسته به سمت بارگاه منور رضوی روانه می شوند تا دلها را از این بارگاه به آستان حضرت دوست روانه کنند و در مقابل نعمت های الهی سر تعظیم فرود آورند.

نماز عشق و بندگی در حرم مطهر رضوی و همچنین ۵۰۰ مسجد در سطح شهر برپا می شود، لذا آستان قدس رضوی و مدیریت شهری این کلانشهر تمهیدات لازم را برای برپایی باشکوه این مراسم و تسهیل انتقال زائران و مجاوران اندیشیده اند.

تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

اقامه نماز عید فطر در حرم رضوی

بر اساس برنامه اعلامی آستان قدس رضوی، فردا آیین معنوی نماز عید فطر در حرم مطهر رضوی از ساعت ۵:۳۵ دقیقه با قرائت آیات نورانی قرآن کریم آغاز می شود.

طبق گفته معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم، بیان احکام رویت هلال ماه و اعمال ماه شوال و اقامه نماز عید به امامت آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از برنامه‌های روز عید فطر است.

حجت الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: نماز عید فطر در ساعت ۶:۱۵ دقیقه اقامه و پس از آن خطبه‌های نماز عید خوانده می‌شود. مدیحه سرایی توسط ذاکران اهل بیت(ع)، پایان بخش مراسم نماز عید فطر در حرم مطهر رضوی خواهد بود.

حجت الاسلام محمد اسماعیلی، مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰۰ مسجد در نقاط مختلف شهر مشهد میزبان نمازگزاران برای برپایی نماز عید فطر خواهند بود.

تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

تمهیدات حمل و نقلی برای انتقال نمازگزاران

مدیران حمل و نقل عمومی مشهد نیز برای انتقال نمازگزاران به حرم مطهر رضوی در عید فطر تمهیدات ویژه ای را نظیر افزایش زمان سرویس دهی و سرویس دهی صلواتی برنامه ریزی کرده اند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در این خصوص اظهار کرد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، خدمات ناوگان اتوبوسرانی در خطوط عبوری و منتهی به حرم مطهر رضوی در روز عید سعید فطر صلواتی خواهد بود.

علی اصغر نیشابوری افزود: به‌منظور تشرف نمازگزاران به حرم مطهر رضوی در روز عید سعید فطر، برای نخستین بار ۲۵ خط از ساعت پنج تا ۵:۴۵ دقیقه صبح از نقاط مختلف شهر در مسیر حرم مطهر رضوی سرویس دهی رایگان خواهند داشت.

وی اضافه کرد:همچنین به منظور بازگشت نمازگزاران تمهیدات لازم برای تسریع در سرویس دهی با اختصاص ۱۵۵ دستگاه اتوبوس کمکی در پنج پایانه موقت شامل حرم مطهر در مسیر روگذر شیرازی، میدان بیت المقدس ابتدای مسیر بی آر تی، خیابان شهید اندرزگو، روگذر طبرسی و ابتدای خیابان شهید نواب صفوی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد نیز از افزایش یک ساعته سرویس دهی مترو در روز عید سعید فطر خبر داد.

مجتبی زمانیان وحیدی افزود: با هدف آسان‌سازی دسترسی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، سرویس دهی مترو در روز عید فطر از ساعت ۶ صبح آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: این در حالی ست که سرویس دهی مترو در روزهای تعطیل از ساعت هفت صبح آغاز می شود.

تمهیدات ترافیکی پلیس راهور

رییس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در خصوص تمهیدات ترافیکی عید فطر اظهار کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی برای برگزاری باشکوه مراسم نماز عید فطر در حرم مطهر رضوی تمهیدات ترافیکی ویژه ای اندیشیده است.

سرهنگ علی اکبر غلامی افزود: از این رو از ساعت یک بامداد روز عید فطر تا پایان مراسم، توقف وسایل نقلیه در خیابان های شیرازی، نواب صفوی، میدان طبرسی تا حرم مطهر، خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا میدان بیت المقدس، زیرگذر حرم رضوی و خیابان اندرزگو تا میدان بیت المقدس ممنوع است.

وی اضافه کرد: همچنین تردد کلیه وسایل نقلیه شخصی و در صورت لزوم عمومی از ساعت پنج بامداد روز عید فطر تا پایان مراسم در این خیابانها ممنوع خواهد بود و در ۱۲۰ نقطه از مساجد سطح شهر مشهد نیز ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور فعالی را برای برقراری نظم و امنیت ترافیکی خواهند داشت.

تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

فضاسازی شهری

حال و هوای شهر و خیابانهای مشهد نیز در روز عید فطر متفاوت از سایر روزهاست و نمایش و فضاسازی خاص شهری به مناسبت عید بندگی در نقاط مختلف شهر و به خصوص در خیابان های منتهی به حرم منور رضوی انجام می شود.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آذین‌بندی شهری به مناسبت عید سعید فطر با نصب چهار هزار عدد آویز ستونی، نصب چهار هزار و ۵۰۰ عدد پرچم بیرقی روی اتوبوس های خطوط بی آر تی، نصب ۱۰۰ عدد بیرقی سردری و اجرای ۱۵۰ هزار متر ریسه در حال انجام است.

حسین باغگلی افزود: همچنین ۴۰ عدد بیلبورد و ۱۰۰ عدد استرابورد نیز با مضامین عید فطر نصب خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: برپایی ۱۳ جشن در ۱۳ بوستان سطح شهر مشهد از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده برای عید فطر است.

باغگلی اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی "ماه امت" نیز در آستانه عید فطر با حضور هنرمندانی از چهار کشور همسایه و خوانندگان داخلی از ۲۹ فروردین در مشهد آغاز شده است که تا هشتم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی گفت: این جشنواره با رویکرد هویتی و جهان اسلام برنامه ریزی شده و اجرای خوانندگان نیز در این راستا و با موضوع مشهد، امام رضا (ع) و همچنین آواها و نواهای اسلامی است که هر شب از ساعت ۲۰ تا ۲۳ در شهرک شهید باهنر در منطقه "گلشهر" دایر است.

معاون شهردار مشهد افزود: این جشنواره مقدمه آغاز رویداد بین المللی مشهد است و طبق مصوبه شورای شهر از عید سعید فطر تا دهه کرامت باید فضای شهر به سمت رویدادهایی برود که نگاه هویتی مشهد در آن غالب باشد، لذا این جشنواره آغاز شده است.

تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

آماده باش آتش نشانی مشهد

آماده‌باش۵۴ ایستگاه آتش‌نشانی مشهد و استقرار آتش نشانان در خیابان های منتهی به حرم رضوی همزمان با برگزاری نماز عید فطر از دیگر اقدامات تدارک شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد اظهار کرد: علاوه بر آماده باش ۱۰۰ درصدی تمام ایستگاه های عملیاتی در این روز، خودروهای سبک آتش نشانی و امداد و نجات و نیز موتورسیکلت های عملیاتی آتش نشانی مشهد به همراه تعدادی آتش نشان و نجاتگر در چهار لایه ایمنی در خیابان های منتهی به حرم رضوی و بست های ورودی به حرم امام رضا (ع) در پنج مسیر شامل خیابان های نواب صفوی، امام رضا(ع)، آیت الله شیرازی، طبرسی، خسروی نو و چهارراه شهدا مستقر می شوند.

آتشپاد دوم مجید فرهادی افزود: همه تمهیدات لازم برای تامین ایمنی نمازگزاران و پیشگیری از بروز هرگونه رخداد احتمالی در سطح شهر اندیشیده شده و از زائران و مجاوران تقاضا می شود همکاری لازم را با نیروهای آتش نشانی و امدادی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه و آتش سوزی، شهروندان با حفظ خونسردی موضوع را به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی و یا گروه های آتش نشان مستقر در سطح شهر اطلاع دهند.

تب و تاب سرزمین خورشید برای جشن دلدادگی

استقرار ۱۲۰۰ جایگاه دریافت فطریه در سطح شهر

زکات فطره و یا فطریه از واجبات مالی اسلامی است که در روز عید فطر پرداخت می شود، لذا در سطح شهر جایگاه های مختلفی برای پرداخت فطریه پیش بینی شده است.

طبق اعلام سرپرست اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد، هماهنگی برای استقرار هزار و ۲۰۰ جایگاه دریافت فطریه در سطح شهر مشهد بنا به درخواست ستاد زکات استان و با همکاری کمیته امداد خمینی (ره)، بهزیستی و فرمانداری مشهد همزمان با عید سعید فطر انجام شده است.

داود لطیفی افزود: زیرساخت های لازم برای استقرار این جایگاه ها از سوی شهرداری مشهد با رعایت کلیه ضوابط شهری و در راستای کمک به ایتام و نیازمندان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: این جایگاه ها در محورهای منتهی به حرم رضوی از زمان اعلام رسمی عید سعید فطر تا روز بعد و در سایر نقاط شهر از ساعت یک بامداد روز عید تا ساعت ۲۴ همان روز در سطح شهر مستقر می شوند.

سرپرست اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته ۳۲۰ نفر از نیروهای انضباط شهری نیز در قالب ۶۸ گروه خودروی در سه نوبت کاری بر عملکرد این جایگاه ها نظارت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha