مجازات های جایگزین حبس در خدمت حفاظت از محیط زیست

همدان- ایرنا- صدور احکام زیست محیطی با هدف اصلاح محکوم به جای تنبیه و زندانی کردن او رویکردی است که مورد توجه مسئولان قضایی استان همدان برای حبس زدایی و تقویت فرهنگ توجه به محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از رویکردها و اولویت های مجموعه های قضایی اجرای قانون مجازات جایگزین حبس است تا به جای سرکوب، جریمه و حبس مجرم، با دیگر روش های جایگزین نسبت به اصلاح او اقدام شود.

صدور احکامی نظیر انجام خدمات عمومی رایگان از جمله پاکسازی محیط زیست، کاشت نهال و حفاظت و نگهداری از آن، چاپ کتاب و امثالهم علاوه بر استفاده از توان محکومان برای پاکسازی طبیعت، بازتاب وسیعی در افکار عمومی داشته و در تغییر نگرش مردم به محیط زیست تاثیر دارد.

مجموعه قضایی نیز با توجیه قضات برای استفاده از مجازات های جایگزین به جای سرکوب زندانی و برانگیختن حس انتقام محکوم، زمینه را برای اصلاح او مهیا می سازد.

البته مجازات جایگزین حبس متناسب با تبحر و توانمندی افراد بوده و زندانیانی که توانمندی ندارد برای انجام کار به محیط زیست و شهرداری می رود.

در آستانه هفته زمین پاک عالی ترین جلسه محیط زیستی دستگاه قضا با حضور رئیس کل و معاونان دادگستری دادستان ها، قضات، شورای شهر و شهردار همدان در خصوص پاکسازی محیط زیست با استفاده از ظرفیت مجازات های جایگزین حبس تشکیل شد.

مجازات های جایگزین حبس در خدمت حفاظت از محیط زیست

رئیس کل دادگستری استان همدان در این جلسه گفت: در راستای محوری ترین اصل حفاظت از محیط زیست یعنی همان فرهنگ سازی برای جلب مشارکت مردم در امر حفاظت از طبیعت و محیط زیست، امسال از مجازات های جایگزین حبس در پرونده های قضایی برای پاک سازی اراضی و حاشیه راه ها از زباله استفاده می شود

محمدرضا عدالتخواه تاکیدکرد: نهادهای متولی در هر حوزه به تنهایی توان اجرای همه وظایف قانونی را ندارند بنابراین باید ضمن آموزش و فرهنگ سازی، دیگر ارگانها در انجام امور مشارکت لازم را داشته باشند.

وی با تأسی از بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای حفظ و حراست محیط زیست که در اصل پنجاهم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: حفظ محیط زیست وظیفه دینی و اخلاقی همه افراد است.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: با توجه به رهاسازی پسماند از جمله پلاستیک در حاشیه جاده ها و راه های منتهی به همدان نیاز است با حضور مسئولان نسبت به جمع آوری و پاکسازی این مسیرها اقدام شود.

عدالتخواه ادامه داد: این اقدام علاوه بر پاکسازی طبیعت از زباله، بر مبنای آموزش و ترویج صورت گیرد.

مجازات های جایگزین حبس در خدمت حفاظت از محیط زیست

وی از قضات شعب دادگاه های بدوی و تجدیدنظر خواست احکام صادره را به سمت مجازات های جایگزین حبس شامل خدمات عمومی رایگان به ویژه خدمت در راستای حفظ محیط زیست سوق بدهند.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: اجرای طرح پاکسازی محیط زیست از زباله را باید با دید عبادت نگاه کرد تا بتوان آن را در جامعه و بین همه مسئولان ترویج و فرهنگ سازی کنیم.

عدالتخواه گفت: طرح پاکسازی محیط زیست با توجه به اینکه به صورت گسترده در سطح استان به مرحله اجرا در می آید مجموعه های قضایی شهرستان ها نیز مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز گفت: امروزه موضوعات محیط زیستی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در همه دنیا مورد توجه قرار گرفته و پذیرفته شده است.

سیده مریم محمدی افزود: در صورت بی توجهی به موضوعات زیست محیطی، کیفیت زندگی بشر نیز کاهش می یابد چرا که همه آنچه در چرخه طبیعت و تولید و صنعت وجود دارد برای کیفیت بهتر زندگی انسان است.

وی اضافه کرد: بی مهری به طبیعت به طور حتم همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: یکی از مهمترین موضوعات محیط زیستی بحث پسماند است که با توجه به تصویب قانون و آیین نامه های اجرایی آن، اما به دلیل کوتاهی برخی ارگان های متولی، اجرای کامل آن مغفول مانده است.

محمدی خواستار اجرای دقیق ماده هفت قانون مدیریت پسماند توسط شهرداران، بخشداران و دهیاران به عنوان ضابط حوزه مدیریت پسماند شد.

وی اظهار داشت: با توجه به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و بند ۱۴ سیاست های یاد شده که اشاره به آموزش و فرهنگ سازی دارد طرح پاکسازی محیط زیست از زباله با قوت و قدرت صورت می پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha