۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85088632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح هادی در ۶۶ درصد روستاهای گنبدکاووس اجرا شد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان گفت: مرحله نخست طرح هادی (عمران روستایی) در ۶۶ درصد روستاهای این شهرستان مرزی اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی صابری روز پنجشنبه در نشست خبری به‌مناسب سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ امام و تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درسال ۱۳۵۸ اظهار کرد: اجرای این میزان طرح هادی در روستاهای گنبدکاووس درحالی انجام شده که میانگین اجرای این طرح در روستاهای استان گلستان ۷۵ درصد است.

وی وسعت بالا و پراکندگی روستاهای گنبدکاووس و برخی کم توجهی‌ها برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سال‌های گذشته را از دلائل اصلی پایین بودن ۱۰ درصدی اجرای طرح هادی در روستاهای این شهرستان نسبت به میانگین استانی ذکر کرد و گفت: در چند سال اخیر توجه به عمران روستایی با تخصیص قیر رایگان بیشتر شده است.

صابری افزود: سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن گنبدکاووس قرار گرفت که با مشارکت دهیاران ۳۶ روستا شامل ۳۰ روستای بخش مرکزی و ۶ روستای بخش داشلی برون این شهرستان عملیات آسفالت معابر آنها در مجموع به مساحت ۱۳۰ هزار مترمربع انجام شد.

مدیر بنیاد مسکن گنبدکاووس همچنین از تهیه طرح هادی برای تمامی ۱۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون طرح هادی ۲۲ روستا بازنگری شده و هم اکنون بازنگری طرح هادی ۲۷ روستای دیگر هم از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه بازنگری طرح هادی ۵ روستای دیگر نیز پس از سفر شهریور سال قبل "علی نکیزاد" نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی به منطقه اضافه شد.

وی، صدور سند مالکیت با همراهی اداره ثبت اسناد و املاک و بنیاد علوی برای واحدهای مسکونی مناطق روستایی را از دیگر وظایف بنیاد مسکن ذکر کرد و افزود: تاکنون ۲۱ هزار و ۷۶۶ قطعه از اراضی روستایی گنبدکاووس نقشه برداری شده که از این تعداد برای ۱۰ هزار و ۸۰۳ قطعه آن تشکیل پرونده شده است.

صابری اضافه کرد: در مجموع از ۱۰۳ هزار جلد سند صادر شده برای مسکن روستاییان استان گلستان طی سال گذشته، ۱۹ درصد آن معادل ۱۸ هزار و ۳۸۵ جلد متعلق به اهالی روستاهای گنبدکاووس بوده است.

وی از واگذاری ۳۶ هزار مترمربع اراضی ملی تصرف شده توسط اهالی سه روستای "پتکه، بی بی شیروان و سلاق غائب" گنبدکاووس با قیمت کارشناسی از ۱۰ تا ۴۰ درصد بهای زمین خبر داد و گفت: در این شهرستان افزون بر ۶۰۰ هکتار اراضی ملی تصرف شده در مناطق روستایی وجود دارد که پس از بررسی و صدور احکام قضایی با قیمت مناسب اشااره شده به اهالی واگذار می‌شود.

طرح هادی در ۶۶ درصد روستاهای گنبدکاووس اجرا شد

مدیر بنیاد مسکن گنبدکاووس همچنین با اشاره به حوزه مسکن روستایی گفت: مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهرستان ۴۷ هزار واحد مسکونی دارد که ۲۵ هزار واحد آن معادل ۵۳ درصد، کم یا بی‌دوام است و نیاز به مقاوم سازی دارند.

صابری با یادآوری آغاز طرح مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۱۳۸۴ بیان کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۹ سهمیه گنبدکاووس برای مقاوم سازی مسکن روستایی ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد بود که از سال ۹۹ این رقم به هزار و ۱۰۰ واحد افزایش یافت.

وی، افزایش سهمیه تعداد مسکن برای مقاوم سازی و افزایش سقف تسهیلات تا ۲۰۰ میلیون تومان را در سرعت دادن به کاهش ساختمان‌های کم یا بی‌داوم در گنبدکاووس موثر دانست و ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم طی چند سال آینده و همچنین اجرای طرح‌های مسکن محرومان و جهش ملی مسکن از آمار واحدهای مسکونی کم دام این شهرستان کاسته شود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خبری با قدردانی از تلاش‌های بنیاد مسکن گلستان در عمران روستایی و مقاوم سازی مسکن روستاییان، گفت: دولت و مجلس توجه ویژه‌ای به این نهاد پیشگام در صف مقدم ساخت خانه برای آسیب دیدگان از بلایای طبیعی دارند.

امانقلیچ شادمهر بدون اشاره به آماری از افزایش ۲۵ درصدی بودجه امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در مقایسه با سال قبل خبر داد و گفت: در سال گذشته به سبب برخی مشکلات مالی کشور و دولت، تنها هفت درصد اعتبارات عمرانی تخصیص یافت که آنهم بیشتر صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ یا ۷۰ درصد شد.

وی ابراز امیدواری کرد، درسال جاری با افزایش اعتبارات بنیاد مسکن و تخصیص سهیمه قیر رایگان شاهد عمران و آبادانی خوبی در مناطق روستایی کشور و استان گلستان و گنبدکاووس باشیم.

شادمهر ادامه داد: بحث قیر رایگان هنوز نهایی نشده و چندی پیش ۱۵۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار دستور ویژه معظم له در این خصوص شدند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

آسفالت معابر ۳۷ روستای گنبدکاووس درحال انجام است

۵۷ درصد منازل روستایی گنبدکاووس کم‌دوام است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha