ساماندهی و مرمت ۴۰ پروژه تاریخی در آذربایجان غربی

ارومیه - ایرنا - معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال ساماندهی و مرمت ۴۰ پروژه مهم تاریخی ابن استان در دستور کار است.

داوود فرازی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای این تعداد پروژه در شهرهای باروق، خوی و سلماس ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی سایت موزه جنگ چالدران و مجموعه فرهنگی تفریحی شمس تبریزی در خوی را از مهمترین این پروژه‌ها عنوان کرد.

فرازی ادامه داد: همچنین ساماندهی مسجد جامع ارومیه، سایت ستاد لشکر در خیابان شهید سردار سلیمانی را از جمله پروژه‌هایی عنوان کرد که ساماندهی و مرمت در آنها انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سایت موزه باز جنگ چالدران با هدف نشان دادن رشادت‌های ایرانیان در این جنگ دوران صفویه، در فضایی به وسعت ۴.۵ هکتار طراحی شده است.

مقبره «سیدصدرالدین» بکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان و آذربایجان غربی محسوب می‌شود که یادگاری از جنگ چالدران است و ایجاد سایت موزه در آن از نیازهای ضروری حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

چالدران از شهرهای شمالی و مرزی آذربایجان‌غربی است که در جوار مرز با کشور ترکیه قرار دارد، جنگ چالدران بین لشکریان صفوی و عثمانی‌ها در مرز ایران و عثمانی آن زمان روی داد و ایرانیان دفاع جانانه‌ای مقابل لشگر متجاوز داشتند.

نام شهرستان چالدران نیز از همین جنگ گرفته شده است سیدصدرالدین نیز از سرداران این جنگ است که در این نبرد جان خود را برای دفاع از وطن از دست داد.

آرامگاه شمس تبریزی نیز از مکان‌های گردشگری و زیارتی استان آذربایجان‌غربی است که مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی قرن ششم در آنجا قرار دارد.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

آذربایجان غربی دارای هزار و ۷۴۹ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده است که از این میان قره کلیسای چالدران، کلیسای زور زور ماکو، آیین مذهبی قره کلیسا، تخت سلیمان تکاب در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha