شهر گل و گلاب میمند؛ پر از ظرفیت تهی از امکانات

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبر: 85088915
شهر گل و گلاب میمند؛ پر از ظرفیت تهی از امکانات

شیراز-ایرنا-میمند، شهری با جاذبه‌های طبیعی بسیار است که در زمینه تولید عرقیات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما طی سالیان گذشته این ظرفیت مغفول مانده و اکنون جای بسیاری از زیرساخت های لازم و ضروری یک شهر گردشگرپذیر در میمند خالی است.

به گزارش ایرنا،فصل بهار در جای جای میمند کشتزارهای گل پیداست و در این شهر هرجایی هم که باغ میوه‌ باشد دور آن را حصار گل محمدی پوشانیده است و قدم و به قدم ردی از گل ، گلاب و گلابگیری مشاهده می شود.

حریر صورتی و سبز رنگی در فصل بهار به پهنای این شهر کشیده و بوی گل و گلاب آن را فرامی گیرد و همین ویژگی ها باعث شده میمند استان فارس در اردیبهشت ماه میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی باشد.

صنعت این شهر با گل و گلاب گره خورده و قطعا هرجا که زادگاه گل و عطر گلاب باشد،طبیعت آن منطقه جذاب و دیدنی است و به خصوص فصل برداشت گل که زنان بومی این منطقه با لباس های محلی پوشیده از طرح و رنگ های شاد، در دامان این گلزارها در حال برداشت حاصل تلاش یکساله شان هستند.

بعضی به این شهر لقب سرزمین گل و گلاب ایران را می دهند و هر ساله با شروع فصل گلابگیری از اوایل اردیبهشت جشنواره ای محلی تحت عنوان گل و گلابگیری میمند به مدت یک ماه در این شهر برگزار می شود.

ظرفیت بی‌نظیر فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این استان همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب میمند در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان شده است.

شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد یکی از کانون‌های اصلی گل محمدی در فارس است که سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گلاب در کارگاه های سنتی و صنعتی این شهر تولید می شود و این حجم تولیدات باعث شده که میمند نقش مهمی در تولید گلاب و اسانس گل محمدی در کشور داشته باشد.

شهر گل و گلاب میمند؛ پر از ظرفیت تهی از امکانات

نمونه شهر میمند در سطح کشور می توان از قمصر کاشان نام برد که در سطح ملی و بین المللی به عنوان جاذبه گردشگری شناخته شده زیرا به زیرساخت‌های مورد نیاز یک شهر گردشگرپذیر در این شهر توجه و جاذبه‌هایی پیرامونی و اماکن اقامتی،تفریحی و ... نیز در این شهر ایجاد شده است اما اکنون به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان مطرح ملی، میمند دارای پتانسیل هایی بیش از قمصر کاشان است اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

جز چند واحد بوم گردی که در این شهر توسط افراد شخصی و بومی میمند ایجاد شده،جای مراکز اقامتی با زیرساخت های لازم برای اقامت گردشگران خارجی و داخلی خالی است و گردشگران ناگزیر باید برای اقامت شبانه میمند را ترک کرده و یا به شهرهایشان بازگشته و یا در شیراز اتراق کنند.

هرچند که میهمان نوازی اهالی این شهر تاریخی زبانزد است اما به دلیل کمبود محل های اقامتی نظیر هتل و میهمانسرای مناسب در میمند، همواره درب باغ ها و منازل اهالی به روی میهمانان فصل بهار در این شهر باز بوده است و همین مساله موجب بروز خسارت به باغستان ها و مزارع گل میمند نیز می شود.

اماکن گردشگری که وجود ندارد

در میمند از اماکن تفریحی،باغ پرندگان، بوستانهای متعدد، هتل، مراکز ورزشی و حتی رستوران های باکیفیت خبری نیست و گردشگران در فصل های گردشگرپذیر این شهر مانند اردیبهشت ماه با مشکل تامین خوراک و اقامت مواجه هستند.

جدا از تامین نیازهای ضروری یک شهر گردشگرپذیر مانند مراکز اقامتی و تامین خوراکی مثل رستوران و کافی شاپ و ... در شهری مانند میمند که به قطب گلابگیری و عرقیات کشور مشهور است باید جاذبه های دیگری در راستای اقامت طولانی مدت تر گردشگران برای چند روز نیز ایجاد شود به نحوی که گردشگران رغبت ماندن بیش از نصف روز در این شهر تاریخی را داشته باشند.

بهسازی و توسعه اماکن گردشگری، میراثی و تاریخی، ایجاد مجموعه های تفریحی من جمله باغ پرندگان ،شهربازی و جاذبه های از این دست می تواند در جذب و گردشگران داخلی و خارجی و اقامت آنها موثر باشد تا با این رویه بتوان از صنعت گردشگری برای توسعه پایدار این منطقه بهره برد.

آثار تاریخی و بناهای زیادی مربوط به دوران‌های ساسانیان، صفویه، زندیه، قاجاریه و همچنین بیش از ۲۰ اثر تاریخی ثبت شده درمنطقه میمند وجود دارد که از این جمله می‌توان به امامزاده اسماعیل ،مسجد جامع میمند، حمام تاریخی، خانه تاریخی مظفری، قلعه های تاریخی تل گاوی،امیرسالار، زنجیران، گنک دژ نظامی،تنگ قلعه، کاروانسرای عباسی، کاروانسرای زنجیران، کاروانسرای موک، کاروانسرای بیرواکون، کاروانسرای آبگل، درخت سرو کهن، مسجد ده بالا ، تپه تاریخی حسن‌آباد ، تپه تل قلعه ،خانه گبری‌ها معروف به سنگ سوراخ، چهار طاقی اسلامی ، حمام صفوی، قلعه سهره، آسیاب بادی در میمند وجود دارد که هرکدام از این ظرفیت ها نیازمند بهسازی و ایجاد زیرساخت لازم توسط مدیریت شهری و مدیران منطقه ای برای جذب گردشگر به این شهر دارد.

شهر میمند خانه های تاریخی بسیاری دارد که هر یک از این منازل مانند خانه مظفری که قدمتی چند صد ساله دارند و از جلوه های هنری و تاریخی بی نظیر بسیاری ازجمله دیوارنگاره، آیینه کاری،نقاشی سقف و... دارند برخوردار است.

مدیریت شهری میمند، در دسترس نیست!

برنامه ریزی مدیریت شهری شامل شهرداری و شورای اسلامی شهر میمند برای ایجاد زیرساختهای شهری و گردشگری در این شهر تاریخی و زیبا امری ضروری است که از این رو خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت برنامه ریزی مدیریت شهری میمند برای اردیبهشت ماه امسال اقدام به برقراری تماس با شهردار میمند کرد که به رغم پیگیری حدود یک هفته‌ای خبرنگار ایرنا اما وی تا لحظه انتشار این گزارش به تماس ها پاسخ نداد.

خدمت رسانی به مردم و پاسخگویی به رسانه ها که به عنوان نماینده مردم اقدام به انعکاس خدمات دستگاه ها می کنند ضرورتی غیرقابل انکار و گام نهادن در مسیر جهاد تبیین است که این انتظار از مسئولان محلی می رود که در راستای اطلاع رسانی و رشد و توسعه رویدادهای محلی و بومی همکاری بیشتری با رسانه ها داشته باشند.

سرمایه گذاران زیربار میمند نمی روند

بزرگترین تولیدکننده عرقیات میمند و ایران که یک واحد بومگردی نیز در این شهر ایجاد کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت عظیم گردشگری میمند طی سالیان گذشته مغفول مانده و از طرفی نیز مساله وقفی بودن زمین ها در میمند باعث شده که سرمایه گذاران وارد این شهر نشوند.

محمد رئیسی با تاکید بر رفع مشکلات مردم میمند با اوقاف در ادامه افزود: ظرفیت گردشگری و تولید عرقیات در میمند با چندین دلیل حتی از قمصر کاشان هم بیشتر است.

شهر گل و گلاب میمند؛ پر از ظرفیت تهی از امکانات

وی ادامه داد: میمند شهری با حدود ۶ هزار سال قدمت تاریخی است و فارس نیز یکی از استانهای پهناور و دارای گیاهان دارویی بسیاری است و تقریبا کل تولیدات گیاهان دارویی استان فارس از میمند به دیگر نقاط کشور و دنیا صادر می شود.

میمند، قطب بی رقیب تولید عرقیات و گیاهان دارویی کشور اما مغفول

این تولیدکننده عرقیات با بیان اینکه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید گیاهان دارویی از میمند به سایر نقاط کشور صادر می شود، اضافه کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ تن بهار نارنج از میمند به سایر نقاط کشور ارسال می شود و همچنین گیاهان داروی دیگری مانند تارونه،کیالک، شاطره،آویشن و ... از میمند به قمصر و سایر شهرهای کشور ارسال می شود.

او با بیان اینکه میمند حرف اول و آخر تولید گل نسترن را در سطح کشور می زند،گفت: ویژگی های میمند در تولید عرقیات را هیچ منطقه و شهر دیگری در کشور ندارد اما این شهر به شدت مظلوم واقع شده است.

وی که بزرگترین تولید کننده عرقیات در کشور است و سالانه حدود ۶۰۰ تن عرقیات تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می کند،گفت: متولیان میمند نیز تاکنون اقدام خاصی در حوزه توسعه زیرساخت گردشگری این شهر انجام نداده اند.

سرگردانی بزرگترین تولیدکننده عرقیات کشور برای تمدید پروانه

رئیسی در ادامه به یکی از مشکلات مهم تولید کنندگان عرقیات در میند اشاره کرد و افزود: اخذ مجوز فعالیت تولیدکنندگان عرقیات در میمند را مستلزم ارایه سند مالکیت کرده اند که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد املاک میمند به دلیل اوقافی بودن سنددار نیست.

وی تاکید کرد: برای تمدید پروانه بهره برداری حدود یک سال است که به دستگاه متولی مراجعه اما تاکنون موفق به این کار نشده ام.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر درخواست های فراوانی برای صادرات از سوی کشورهای غربی ازجمله فرانسه،بلژیک،امارات، عمان، بحرین، قطر و ... دارد، گفت: با وجود این تقاضاها اما به دلیل عدم تمدید پروانه فعالیت نمی توانم به این کشورها عرقیات صادر کنم.

وی با بیان اینکه پیش تر با اخذ تعهد امکان تمدید پروانه فعالیت برای تولیدکنندگان میمند وجود داشته اما حدود یک سال است که شرط اخذ سند مالکیت را مبنا قرار داده اند که باتوجه به اوقافی بودن املاک میمند این کار امکان پذیر نیست، اظهارکرد: تاکنون دهها میلیارد تومان برای تولید عرقیات سرمایه گذاری و برای بیش از ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ام اما اکنون با مشکلاتی متعددی سدراه تولید مواجه ام.

رئیسی با بیان اینکه اکنون بیش از سه هزار نفر کارگر در باغات میمند مشغول چیدن گل محمدی هستند،گفت: در شرایط اقتصادی کنونی نیز قیمت گل به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کمتر شده است که کشاورزان و تولیدکنندگان را به رغم تورم بالا با مشکل مواجه کرده است.

شعار سال روی زمین نماند

این تولیدکننده عرقیات با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نام گذاری شده ،افزود: بیش از ۱۰ سال است که رهبری هرساله بر رشد تولید تاکید دارند اما بعضی ادارات به این گفته مقام معظم رهبری بی توجه‌اند.

رئیسی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید در سال جاری که به همین نام نیز نامگذاری شده به رشد تولید در عمل کمک کنند.

وی تصریح کرد: تولید کننده در شرایط کنونی با چه امیدی سرمایه خود را باید در عرصه تولید هزینه کند در صورتی که با دلالی در بازارهای مختلف مثل املاک و دلار می تواند سود بیشتری بدون مشکل به دست آورد.

این تولیدکننده در پایان از مسئولان ارگانها و ادارات مرتبط با تولید و اقتصاد درخواست کرد که امسال نگذارند کلام رهبر معظم انقلاب در تعیین شعار سال روی زمین بماند.

شهر گل و گلاب میمند؛ پر از ظرفیت تهی از امکانات
جشنواره گل و گلاب میمند برگزار می‌شود

نشست هماهنگی جشنواره گل و گلاب میمند با حضور نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار فیروزآباد، اعضای شورای شهر میمند و... در اواخر فروردین امسال برگزار و اعلام شد که همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت گل محمدی، جشنواره گل و گلاب میمند امسال در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و مردم میمند برگزار خواهد شد.

فرماندار فیروزآباد در این نشست با بیان اینکه جشنواره گل و گلاب میمند دارای قدمت دیرینه‌ای است، گفت: این جشنواره هشتم اردیبشهت‌ماه برگزار می‌شود و هر ساله میهمانان بسیاری به این شهر می‌آیند چراکه مردم به این جشنواره علاقه‌مند هستند.

حبیب‌الله جمشیدی افزود: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از این مراسم صورت گیرد که همین‌جا از مردم دعوت می‌شود تا از این ظرفیت استفاده کنند ضمن اینکه از مسئولان استان نیز انتظار داریم در راستای رشد و شکوفایی گردشگری میمند با ما همکاری کنند.

جمشیدی اظهار کرد: رویدادهای استان فارس در ابعاد مختلف کشاورزی، گردشگری و نمایشگاهی می‌تواند به عنوان یک منبع درآمدزایی معرفی شود.

به گفته وی این جشنواره‌ها می‌تواند در سطح ملی و استانی برگزار شود لذا باید زمینه را برای توسعه این رویدادها بیش از پیش مهیا کرد که مستلزم هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و علاقه‌مندان است.

ظرفیت های محلی باید برندسازی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره بزرگ گل و گلاب گیری میمند امسال نیز بنا به روال سالهای گذشته همزمان با شروع فصل گلابگیری کار خود را آغاز و تا پایان این ماه میمند میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

موید محسن نژاد افزود: هدف اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس طولانی تر برگزار شدن جشنواره های محلی است تا جامعه محلی و فعالین این عرصه که برگزار کننده اصلی این جشنواره ها در جغرافیای محلی هستند،با افزایش طول زمان برگزاری این جشنواره ها منفعت بیشتری در حوزه اقامت، فروش محصولات و اغذیه محلی کسب و اقتصاد منطقه رونق بیشتری پیدا کند،البته باید زیرساخت مورد نیاز آن نیز فراهم باشد.

وی در ادامه بیان کرد: برندسازی جشنواره های محلی در سطح کشور و منطقه می تواند منافع بسیاری نه تنها برای جامعه محلی بلکه برای استان فارس به همراه بیاورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: یکی از برنامه های اولویت دار این اداره کل ایجاد جاذبه های گردشگری در این استان است که مردم را از سراسر کشور روانه فارس کند که عواملی در این امر تاثیر مثبت می گذارد که اول برای گردشگران داخل استانی است که با افزایش تعطیلات پایان هفته از یک روز به دو روز در این خصوص کمک زیادی خواهد کرد.

محسن نژاد اضافه کرد: برگزاری جشنواره های محلی بر افزایش نشاط اجتماعی و اقتصاد محلی تاثیرگذار است؛ برندسازی و تبلیغات در حوزه گلابگیری میمند امر بسیار مهمی است که باید در سطح کشور انجام شود و میمند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و ضروری است که استان فارس با کاشان در این خصوص رقابت بیشتری داشته باشد و این امر مستلزم یک برنامه ریزی دقیق است.

وی تبلیغ و برندسازی گل و گلاب میمند را در دیگر استان ها و جشنواره ها و نمایشگاه های گردشگری که در سایر استان ها و به خصوص پایتخت برگزار می شود را یکی از عواملی دانست که می تواند در رونق گردشگری این منطقه و فارس تاثیر بسیاری داشته باشد.

لزوم ساماندهی جشنواره های محلی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس عنوان کرد: جشنواره های محلی زیادی در استان فارس نظیرگلابگیری میمند،انجیر،انار بلوط،غوره و ... هر ساله در این استان برگزار می شوند که ضروری است همه این جشنواره ها ساماندهی شوند و مدیریت شهری این شهرها نیز در پیاده سازی زیرساخت مورد نیاز همکاری کنند که این مساله قطعا به اقتصاد استان کمک زیادی خواهد کرد.

میمند حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha