کاخ سفید: هنوز تصمیمی برای تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی از سودان نگرفته‌ایم

نیویورک - ایرنا- کاخ سفید به رغم لشگر کشی به آفریقا در پی درگیری ها در سودان به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور هنوز تصمیمی برای خارج کردن دیپلمات هایش از خارطوم اتخاذ نکرده اما درحال آماده سازی خود برای چنین احتمالی است.

به گزارش ایرنا، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت همه شهروندان آمریکایی حاضر در سودان، باید "تمهیدات ایمنی خود را" انجام دهند.

کربی افزود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اوایل این هفته طرحی را برای انتقال نیروهای آمریکایی به نزدیکی سودان تایید کرده تا در صورت لزوم دیپلمات های آمریکایی از این کشور تخلیه شوند.

وی برغم لشگر کشی آمریکا به اطراف سودان اضافه کرد: ما تنها برخی از قابلیت‌های را اضافه کرده ایم تا برای احتمالات آماده شویم. اما من می خواهم دوباره تاکید کنم، در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تخلیه دیپلمات ها گرفته نشده است.

کربی گفت که اوضاع در خارطوم پایتخت سودان همچنان متشنج است و طرف‌های درگیر نتوانسته‌اند به آتش‌بس‌های توافق شده پایبند باشند.

او در عین حال مدعی شد: «در حال حاضر, ما بر وضعیتی که با آن مواجهیم, متمرکز هستیم. ما می‌خواهیم همه کارمندان سفارت آمریکا در امان باشند.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه وضعیت سودان خطرناک است، تایید کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده است نیروی نظامی بیشتری به آفریقا اعزام کند اما مدعی شد که این اعزام نیرو برای تخلیه احتمالی سفارت واشنگتن در خارطوم است.

به گزارش ایرنا، کربی روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده تا برای تخلیه احتمالی سفارت واشنگتن در سودان، نیروی بیشتری به آفریقا اعزام کند اما تمرکز آمریکا در حال حاضر بر تخلیه دیپلمات ها نیست بلکه بر توقف خشونت ها در سودان متمرکز است.

این مقام کاخ سفید در خصوص برنامه آمریکا برای خروج دیپلمات های خود از سودان افزود: پنتاگون اعلام کرده است که در حال آماده سازی و استقرار برخی از نیروها و قابلیت‌های نظامی در نزدیکی سودان فقط برای اهداف اضطراری و هرگونه احتمال تخلیه دیپلمات ها از این کشور است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکایی ها به طور خاص در سودان هدف قرار گرفته اند وجود ندارد. اما بدون شک، وضعیت خطرناک است.

به گزارش ایرنا، دو مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند پنتاگون در حال انتقال نیروهای نظامی به کشور جیبوتی در همسایگی سودان است تا برای تخلیه کارکنان سفارت آمریکا از سودان آماده شود.

با این حال، مقامات ارشد آمریکا اذعان کردند که خروج دیپلمات ها و همچنین تخلیه ۱۹ هزار شهروند آمریکایی از سودان کار آسانی نخواهد بود.

فیل ونتورا، معاون سخنگوی پنتاگون نیز در بیانیه ای گفت: "وزارت دفاع با همکاری مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا، وضعیت سودان را زیر نظر دارد و برنامه ریزی محتاطانه ای را برای شرایط احتمالی مختلف انجام می دهد."

وی گفت: "به عنوان بخشی از این برنامه ریزی ها، ما در حال افزایش قابلیت‌های خود در نزدیکی سودان برای اهداف اضطراری مربوط به تأمین امنیت و تسهیل خروج کارمندان سفارت آمریکا از سودان در صورت لزوم هستیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل،  اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha