پرواز "پهلوان عقاب" به خانه ابدی + فیلم

شیراز-ایرنا- پهلوان" خلیل طریقت پیما" معروف به «خلیل عقاب» که نام وی در کتاب گینس به ثبت رسید در آغاز بهار ۹۹ سالگی در زادگاهش شیراز به خانه ابدی پرواز کرد ، شهروندان شیراز و علاقه مندان به ورزش‌های پهلوانی در مراسمی با شکوه پیکر او را تا خانه ابدی همراهی کردند و به خاک سپردند.

به گزارش خبرنگارایرنا، در آیین تشییع این پهلوان پر آوازه که روز دوشنبه با حضور جمعی از علاقه مندان به ورزش پهلوانی پیشکسوتان ورزش و مسئولان در محل زورخانه پهلوان عقاب شیراز برگزار شد ، شرکت کنندگان با احترام به این پهلوان نامی برای همیشه با او خدا حافظی کردند تا همچنان عملیات عجیب و ماندگار این پهلوان در یادها زنده بماند.

ابتدا در محوطه زورخانه پهلوان بازدن مارش عزا توسط دسته موزیک ارتش یاد این پهلوان را گرامی داشتند، سپس بر پیکر زنده یاد خلیل عقاب نماز خواندند و تابوت پهلوان به روی دست روانه گود زورخانه شد.

همچنین در این مراسم ،پیکر زنده یاد خلیل عقاب در وسط گود زورخانه گذاشته شد و سپس ورزشکاران زورخانه ای با گرفتن میل با نوای گرم مرشدبهرام غرقی و محسن بحریان و زدن ضرب جلوه خاصی به این مراسم دادند.

همچنین در ادامه این مراسم شرکت کنندگان به مداحی غلام پیروانی پیشکسوت فوتبال به سینه زنی پرداختند.

پرواز عقاب در خاک در ماهی که متولد شد

به گزارش ایرنا یکم فروردین سال ۱۳۰۳ در محله سنگ سیاه شیراز پسری به دنیا آمد که نامش را خلیل گذاشتند، هیچ کس باور نمی کرد که این کودک روزگاری بدل به پهلوانی افسانه ای شود و نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسد و به پدر سیرک ایران شهرت یابد اما این پهلوان ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در ماهی که تولد یافته بود با دنیای فانی وداع کرد و پیکرش امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در زورخانه اش به خاک سپرده شد.

پرواز "پهلوان عقاب " به خانه ابدی + فیلم
ادای احترام به پیکر زنده یاد پهلوان عقاب در زورخانه اش که خانه ابدیش شد

عقاب ۱۲ ساله شد

خلیل پس از گذراندن دوران تحصیل در سن ۱۲ سالگی به ورزش روی آورد و از همان ابتدا استعداد فراوانی از خود نشان داد و تعجب پهلوانان آن زمان را برانگیخت و مورد تشویق قرار گرفت.
این پهلوان اسطوره ای که ایمان فراوانی به کار خویش داشت پله های ترقی را به سرعت طی نمود، طوریکه نمایش هایش در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد و برای اجرای نمایش حرکات خارق‌العاده خود به ۳۷ کشور جهان سفر کرد و در نهایت با بلند کردن فیل ۲ تُنی نامش را برای همیشه در کتاب رکورد های گینس به ثبت رساند.

پرواز "پهلوان عقاب " به خانه ابدی + فیلم
خم کردن تیر آهن با گردن

افتخارات پهلوان

بلندکردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی سینه و تحمل ضربات پتک ، پیچاندن آهن به دور دست ،خم کردن تیرآهن ۱۴ و ۱۲ با گردن، مهار ۲ خودرو سنگین ارتش از حرکت، بلند کردن فیل ۲ تنی با فاصله ۵۰ سانتی از زمین اجرای نمایش در سیرک با حیوانات همچون شیر و خرس از جمله کارهای نمایشی این پهلوان شیرازی است.
او در سال ۱۳۵۰ برای اجرای نمایش هایش به انگلستان سفر کرد و با راه اندازی سیرک کار خود را درخارج کشور آغاز و سپس به ۳۷ کشور جهان سفر کرد و به شهرت جهانی دست یافت و به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و عربی با تسلط حرف می زند.

بازگشت همیشگی به وطن

خلیل طریقت پیما، در سال ۱۳۷۰ برای همیشه به ایران بازگشت و در تهران اقامت گزید و با همسرس شهلا اشکبوس که به بانوی سیرک ایران شهرت داشت و پسرش ابراهیم سیرک را در ایران راه اندازی کردند و همسرش در سال ۱۳۸۷ در راه سفر به ایتالیا برای اجرای نمایش در یک سانحه رانندگی جانش را از دست داد.

پرواز "پهلوان عقاب " به خانه ابدی + فیلم
پهلوان عقاب ، دوستی با حیوانات درنده

گفت و گوی اختصاصی ایرنا با پهلوان؛ برای نماز جماعت گریه کردم
پهلوان در روایتی از فراز و نشیب‌های ۹۵ سال زندگی خود دهم شهریور ماه ۹۸ به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در نخستین روز از عید نوروز ۱۳۰۳ در محله سنگ سیاه شیراز متولد شدم و در حالی که ۹ سال داشتم به مادرم گفتم صبح زود مرا بیدار کن تا به نماز جماعت بروم اما مادرم فراموش کرد و وقتی بیدار شدم گریه کردم و مادرم گفت چرا گریه می‌کنی گفتم برای اینکه به نماز نرسیدم .

عقاب با بیان اینکه از آنجا که به خداوند و ائمه اطهار (س) ارادت خاصی داشتم، افزود: نمازم به امامت زنده یاد محمد جعفرعلوی ادامه دادم و در نخستین باری که سر به سجده گذاشتم از خداوند خواستم به من اراده‌ای بدهد که بتوانم در دنیا به شهرت برسم و هیچ کس نتواند کارهایم را انجام دهد که اینگونه شد.

سپری کردن درد و رنج

او اظهارداشت: پس از سپری کردن درد و رنج فراوان در زورخانه و بلند کردن میل های سنگین در سن ۳۰ سالگی در تمام شهرهای ایران به مناسبت های مختلف به انجام حرکات خارق العاده پرداختم که می توان به بلند کرد وزنه ۴۵۰ کیلویی، خم کردن تیرآهن ۱۴با سر، عبور کامیون از روی سینه و چندین نمایش دیگر اشاره کرد.

بازگشت عقاب به وطن
وی گفت: درسال ۱۳۷۰ تصمیم گرفتم برای همیشه به کشورم برگردم و برای نخستین بارسیرک به ایران آوردم و مدت ۶ سال نیز در تهران این کار فرهنگی هنری را انجام دادم و هنوز هم در این کار هستم.

پهلوان ادامه داد: شهرداری تهران دیگراجازه نداد دراین شهرکارم را ادامه دهم و سرانجام مجبور شدم وسایلم را جمع کنم و برای همیشه به شیراز بیایم انتظار داشتم با من که در این راه استخوان خرد کرده و برای کشورم زحمت کشیدم برخوردی مناسب و در خور شانم می کردند و خوشحالم که دوباره به زادگاه برگشتم و ایکاش زودتر این اتفاق می افتاد و می خواهم دوباره با حمایت مسئولان سیرک را در شیراز راه اندازی کنم.

۳۶ روز دسته و پنجه نرم کردن با خاک

در حالی که پهلوان عقاب مدت ۳۶ روز در بیمارستانی در شیراز بستری بود سی و یکم فروردین ماه در ماه تولدش در سن ۹۹ سالگی به دیار همیشگی پرواز کرد تا خاطراتش همچنان در ذهن ها باقی بماند.

پرواز "پهلوان عقاب " به خانه ابدی + فیلم
پهلوان در بستر بیماری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha