احداث سه مجتمع گلخانه‌ای شهرستان بروجن در دستور کار قرار گرفت

شهرکرد-ایرنا-فرماندار بروجن با اشاره به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۵۰ درصد زمین‌های کشاورزی این شهرستان خارج از  چرخه تولید قرار دارد به همین دلیل احداث سه مجتمع در شهرستان در دستور کار قرار دارد.

فتاح کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: شهرستان بروجن ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۲۲ هزار هکتار آن از کشت می‌شود و ۱۸ هزار هکتار از چرخه تولید خارج شده است.

وی افزود: هم‌اینک سالانه ۲۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان بروجن شامل هفت هزار هکتار زمین دیم و ۱۵ هزار هکتار زمین آبی به کشت انواع محصولات اختصاص می‌یابد.

کرمی تغییر الگوی کشت در شرایط کنونی را لازمه اصلی بخش کشاورزی به‌ویژه در شهرستان بروجن اعلام و تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای کشاورزی در این شهرستان به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: توسعه فضاهای کشت گلخانه‌ای در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع آب، افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی، استفاده مطلوب از زمین، بهبود وضعیت معیشت خانوارها و رشد تولیدات کشاورزی تاثیر مستقیم دارد.

فرماندار بروجن اظهار داشت: به همین منظور احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرهای بروجن، گندمان، بلداجی و نقنه این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در این راستا مجتمع گلخانه‌ای گندمان با ۳۵ سرمایه‌گذار آماده کلنگ‌زنی، مجتمع گلخانه‌ای نقنه با ۲۰ هکتار وسعت در حال زیرسازی و مجتمع گلخانه‌ای بلداجی در مرحله برگزاری فراخوان و سپس اهلیت‌سنجی متقاضیان واجد شرایط سرمایه‌گذاری است.

کرمی به بارش‌های مطلوب سال‌زراعی جاری اشاره و تاکید کرد: این بارش‌ها جبران کمبودهای ناشی از خشکسالی‌های ۱۲ سال گذشته را نکرده است و در این سال‌ها ذخیره آبی فراوانی از دست رفته است.

وی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت دشت‌های شهرستان بروجن افزود: هم‌اکنون دشت‌های بروجن، فرادنبه و سفیددشت ممنوعه‌بحرانی و دشت‌های گندمان و بلداجی ممنوعه است.

به گزارش ایرنا، بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان بروجن هفت هزار و ۸۰۰ خانوار هستند.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha