رقابت دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو
عکس تزئینی است

مسکو - ایرنا- چهل و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو  در حالی آغاز به کار کرده است که دو فیلم کوتاه و مستند ایرانی در بخش مسابقه این رویداد هنری حضور دارند.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بامداد شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو در این باره اظهار داشت: فیلم کوتاه «از اینجا باز شود» ساخته امیرحسین طالبی و محسن اصدق‌پور در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و مستند بلند «خانه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم در بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره بین‌المللی مسکو شرکت دارند.

مسعود احمدوند افزود: علاوه بر نمایش فیلم‌های ایرانی یک هیأت از سازمان سینمایی کشورمان و بنیاد فارابی نیز برای هماهنگی‌ها در خصوص همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در حوزه فیلم و سینما همزمان با برپایی جشنواره فیلم مسکو به روسیه سفر کرده‌اند.
وی افزود: سینمای انیمیشن ایران نیز امسال با یک فیلم بلند و دو فیلم کوتاه در بخش «دنیای انیمیشن» جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو حضور دارد.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه گفت: فیلم بلند سینمایی«لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی محصول مرکز انیمیشن سوره با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملاً ایرانی با شعار «شادی ساختنی است» تهیه شده است.
به گفته احمدوند، انیمیشن‌های کوتاه «بیستون» ساخته علی معصومی و «شکسته» به کارگردانی فرزانه امیدوارنیا نیز دو انیمیشن کوتاه تولید بخش خصوصی ایران هستند که در جشنواره مسکو به نمایش درخواهند آمد.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه افزود: مستند «علی در برابر علی» ساخته علیرضا رفوگران در بخش غیررقابتی فیلم‌های مستند، فیلم کوتاه «تنگه» به نویسندگی و کارگردانی مقداد جلالی و همیاری انجمن سینمای جوانان ایران دفتر شاهرود، فیلم کوتاه «دروازه‌بان هانوفر» به کارگردانی مهری رحیم‌زاده و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان استان قزوین و فیلم کوتاه «کمپانی» به کارگردانی ایل‌ناز خیرخواه و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان قزوین وایل‌ناز خیرخواه در بخش های غیررقابتی جشنواره فیلم مسکو حضور خواهند داشت.
چهل و پنجمین جشنواره فیلم مسکو که از ۳۱ فروردین ماه آغاز به کار کرده است، تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، اولین بار در سال ۱۹۳۵ برگزار و ابتدا به صورت دوسالانه و سپس به صورت سالانه برگزار شده است.
این جشنواره از قدیمی‌ترین انجمن‌های سینمایی جهان (دومین پس از ونیز) بوده و اولین بار در سال ۱۹۳۵ با حضور سرگئی آیزنشتاین به عنوان رئیس هیأت داوران برگزار و از سال ۱۹۵۹ به یک رویداد پیوسته تبدیل شد.
این رویداد هنری در کنار جشنواره‌های کن، برلین، ونیز و لوکارنو از مهم‌ترین رویدادهای سینمای جهان محسوب می‌شود و طی سال‌های گذشته میزبان چهره‌های ویژه سینمای جهان همچون فدریکو فلینی، آکیرا کوروساوا، کریستوف کیشلوفسکی و کوئنتین تارانتینو بوده است.
پارسال فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» از ایران به کارگردانی بهروز شعیبی دو جایزه اصلی این جشنواره را از آن خود کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha