۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85089680
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ندای اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ در نگارستان اقوام گلستان طنین‌انداز شد

گرگان - ایرنا - مردم شیعه و سنی گلستان همزمان با عید سعید فطر در صفوف یکپارچه با حضور در نماز عید فطر  ندای اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ را در مصلاها، مساجد و بقاع متبرکه نگارستان اقوام ایران زمین طنین‌انداز کردند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن شیعه و سنی گلستان پس از یک ماه روزه‌داری و بندگی دعای عاقبت به خیری و قبولی طاعات را با افتتاح «بحق هذا الیوم» در سجاده‌های بندگی و دلدادگی خود از خداوند طلب کردند و در صفوف منظم و به هم فشرده دست‌ها را رو به آسمان بلند کرده و خداوند متعال را به این روز بزرگ عید فطر که برای پیامبرش حضرت محمد (ص) ذخیره و شرف قرار داده قسم داده که هر خیری برای حضرت محمد (ص) و آل ایشان مقدر کرده برای آنان نیز در نظر بگیرد.

ساعت هنوز هفت نشده که زن و مرد، پیر و جوان، دختر و پسر، کودک و نوجوان، دانشجو و کارمند، کارگر و مهندس یکی یکی با گرفتن سجاده و قالیچه ترکمنی وارد مساجد، تکایا، مصلاها، بقاع متبرکه و میعادگاه‌های عاشقی می شوند و به یکدیگر دست داده و همدیگر را در آغوش می گیرند و بهترین ها را برای هم از خداوند متعال طلب می‌کنند.

دقایق ابتدایی پس از خواندن قرآن، دعای عهد و نماز های مستحبی همراه با مکبر یکصدا با یکدیکر " الله اکبر الله اکبر لااله الاالله و الله اکبر الله اکبر ولله الحمد الحمد علی ماهدانا وله الشکر علی مااولانا" را با سوز و شوق تکرار می کنند.

مراسم با شکوه عید فطر منزلت و جایگاه غیرقابل وصفی داشته روزی عارفانه و عاشقانه که عیدی الهی شامل تمام بندگان بوده و بهترین فرصت برای دعا عاقبت بخیری، سلامتی، حاجت خواهی مومنان است.

حضور گسترده جوانان، نوجوانان و خانواده ها در کنار تلاوت کلام وحی در آیین نماز عید فطر در استان معنویتی خاص به این مراسم بخشیده و بیانگر ارتباط گسترده آنان با خدای رحمان داشته است.

این مراسم در مساجد جامع، گلزار شهدا، بقاع متبرکه و مصلی ها از شور و استقبال بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایرنا، عید سعید فطر روز اول ماه شوال، پایان یک ماه روزه‌داری ماه مبارک رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است.

در روایات این روز برای کسانی که روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است.

در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

آداب و احکام خاصی برای شب و روز عید فطر از جمله احیا، خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین(ع) و گفتن تکبیرات خاص گفته شده است.

این روز در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز نماز عید فطر را به جماعت برگزار می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha