اجرای برگزیدگان جشنواره ملی «خندستان» با موضوع زاینده‌رود در تهران

اصفهان - ایرنا - مسوول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود وابسته به شهرداری اصفهان از اجرای برگزیدگان بخش بیرونی جشنواره ملی تئاتر «خندستان» با موضوع زاینده‌رود در تهران به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان خبر داد.

سعید امامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سیاست و رویکرد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود مطالبه عمومی در سطح جامعه به‌منظور دایمی بودن زاینده‌رود و حساس سازی عموم مردم نسبت به این مهم و مباحث فرهنگی حول محور زاینده‌رود است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات این دبیرخانه در حوزه فرهنگ و هنر مشارکت در پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان بود، در واقع این دبیرخانه با اختصاص بخشی به نام زاینده‌رود در حوزه نمایش‌های بیرونی این جشنواره کوشید آثار نمایشی بیرونی با محوریت زاینده‌رود را از سرتاسر کشور شناسایی و در نهایت ۱۳ اثر را برای اجرا در این جشنواره انتخاب کند.

مسوول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود تصریح کرد: از میان ۱۳ اثر راه‌یافته به پنجمین جشنواره تئاتر کمدی خندستان، شش اثر منتخب و برای حمایت در اجراهای خیابانی انتخاب شد تا این گروه‌های نمایشی بعد از برگزاری جشنواره در شهرهایی همچون تهران، شهرکرد، اهواز و یزد اجرا داشته باشند. دلیل انتخاب این شهرها، موضوع تأثیرگذاری هرکدام از این شهرها بر زاینده‌رود است.

وی تصریح کرد: در نوروز امسال، اجرای این شش تئاتر در اصفهان از گروه‌های مختلف برگزار شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت. از این‌رو با توجه به کارکردهایی هفته فرهنگی که به آن اشاره شد، چهار نمایش از این شش نمایش هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان تحت عنوان رویداد «هم‌ریش» در چند منطقه پرتردد شهر تهران اجرا دارند.

امامی گفت: رویداد «هم‌ریش» از دوم اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز شد و تا هشتم اردیبهشت‌ماه در چند نوبت چهار گروه نمایشی از ساعت ۱۷ تا ۲۲ اجرا دارند.

وی اضافه کرد: مکان‌های اجرا در عرصه‌های اجتماعی شهر تهران شامل پل طبیعت، بوستان آب‌ و آتش، گذر فرهنگ و هنر، باغ ملی کتاب، دریاچه خلیج‌فارس، پارک چیت گر و برج میلاد است.

مسوول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ادامه داد: این نمایش‌ها شامل نمایش قوچستون به کارگردانی سعید اله‌یاری از اصفهان، حکایت‌های آبکی به کارگردانی آدینه رحیم نژاد از تهران، لوله‌کش وظیفه‌ شناس به کارگردانی سعید خبیری از یزد و آخرین بازمانده به کارگردانی هما پارسایی سرشت از تهران خواهد بود.

وی تاکید کرد: مأموریت اصلی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود حساس سازی جامعه در مورد مصالح زاینده‌رود است تا جریان زاینده‌رود به دغدغه همه مردم ایران تبدیل شود.

امامی گفت: زاینده‌رود برای همه ایران و به عنوان اصلی‌ترین شاهرگ زندگی در فلات مرکزی یکی از مهم‌ترین میراث بشر است که از چندین هزار سال پیش به ما به ارث رسیده و وظیفه همگانیست تا نسبت به آن حساس باشیم.

وی تصریح کرد: با حساس کردن و گوشزد کردن مصالح زاینده‌رود به مردم باید بتوانیم جریان زاینده‌رود را به یک مطالبه ملی و عمومی تبدیل کنیم تا این مطالبه به یک حرکت جهادی‌تری از طرف مسوولان و مدیران ذی‌ربط تبدیل شود و درنتیجه دایمی شدن جریان زاینده‌رود محقق شود.

مسوول دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با بیان اینکه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز به فعالیت کرده است، گفت: اصل این جریان حلقه مفقوده‌ای بود که در جریان زاینده‌رود همه به دنبالش بودند و این حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی بود که زمینه و اذهان عمومی را نسبت به این موضوع آماده کند و موانع فکری، فرهنگی و اجتماعی در این زمینه را نیز رفع کند تا به هدف اصلی نزدیک شود.

اجرای برگزیدگان جشنواره ملی «خندستان» با موضوع زاینده‌رود در تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha