به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به ایرنا خبر داد که تمایل روسیه برای مشارکت در پروژه راه آهن رشت- آستارا قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و دو کشور از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده اند.
«خیراله خادمی» درباره آخرین وضعیت ساخت راهآهن رشت - آستارا به ایرنا گفته است: هم اکنون مذاکرات مالی همزمان با مذاکرات فنی در جریان است. پیشتر اینگونه بود که ماهها مذاکره میشد و بعد از توافق مالی و انجام سرمایهگذاری جلسات فنی برگزار میشد. اما هم اکنون مذاکرات فنی با طرف روس به صورت هفتگی با مدیریت شرکت ساخت و مذاکرات برای انعقاد توافقنامه که مربوط به نوع و میزان سرمایهگذاری در وزارت راه و شهرسازی است جلو میرود.
به گزارش ایرنا آخرین بازدید هیات روس از محل پروژه ریلی و دریافت اطلاعات فنی برای پیشبرد طرح و طراحی پروژه مربوطه به هفته گذشته است.
شرکت ساخت اعلام کرده است که با پیشرفت همزمان مذاکرات مالی و فنی و با توجه به زمانبندی نهایی که پایان اردیبهشت است، تا پایان همین ماه با انعقاد توافقنامه کلی اجرای پروژه شروع خواهد شد.
هم اکنون بخشی از پروژه راهآهن رشت - آستارا از سمت آستارا شروع شده و از سمت رشت نیز پیاده کردن نقشه و ارزیابی مسیر با سرمایهگذار داخلی در حال پیشرفت است و اگر مذاکرات با روسیه به نتیجه قطعی نرسد، امکان پیشرفت پروژه با سرمایهگذاری داخلی نیز وجود دارد.
یکی از مهمترین پروژههای موثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب و ادامه دهنده راهآهن قزوین - رشت است، همین مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت - آستارا است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شده است اما ساخت آن فقط محدود به ۲۴ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر است. اگر موافقتنامه نهایی نیز که در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است قطعی شود، ساخت راهآهن رشت - آستارا در مدت ۴۸ ماه در سال ۱۴۰۲ آغاز میشود.
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راهآهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است. تکمیل این مسیر میتواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را محقق سازد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهمترین آن کریدور جنوب - شمال است.
پیش از این ریل قزوین - رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوههای البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود که در سال ۹۷ افتتاح شد و طولانیترین پل ریلی و سختترین بخش کریدور شمال - جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهرهبرداری (سال ۹۷) با قیمتگذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
نظر شما