۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 85091152
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نرخ بیکاری در خراسان‌شمالی از میانگین کشوری کمتر است

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبر: 85091152
نرخ بیکاری در خراسان‌شمالی از میانگین کشوری کمتر است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بر اساس داده‌های آماری نرخ بیکاری این استان ۸.۷ درصد است که از میانگین ۰.۹ درصد کشوری کمتر است.

مهدی اسلام خواه روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: بکارگماری کارجویان از طریق کاریابی‌های غیر دولتی در سال گذشته ۸۵۵ مورد بود که بیشترین آن در شهرستان اسفراین است.

وی افزود: کاریابی های غیردولتی در اشتغال استان نقش موثری ایفا می کنند و از این ظرفیت باید بیش از این استفاده شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمال افزود: پارسال ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان جذب شد و این اعتبار منجر به اشتغال هزار و ۷۰۰ نفر شد.

وی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته هزار و ۸۰۰ طرح از محل تبصره ۱۶ با پرداخت ۱۷۶ میلیارد تومان اجرا شد که موجب اشتغال هزار و ۸۲۵ نفر شد.

به گزارش ایرنا، تسهیلات تبصره ۱۶مربوط به اشتغال، مسکن، فرزندآوری، درمان بیماران صعب العلاج و همچنین حمایت از خود اشتغالی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی است و دولت با توجه به اهمیت تسهیلات تبصره ۱۶، تقویت ارکان اصلی خانواده را در دستور کار خود قرار داده است.

شناسایی ۳۰ تبعه خارجی غیرمجاز

وی در ادامه بیان کرد: پارسال ۳۰ نفر تبعه خارجی غیرمجاز شاغل در کارگاه‌های استان شناسایی و به مراجع قانونی تحویل شدند که بیشتر در کوره های آجرپزی و حیطه کشاورزی و دام مشغول به کار بودند.

اسلام خواه خاطرنشان کرد: خرسان شمالی از استان های ممنوعه برای بکارگیری و اشتغال اتباع خارجی است و براساس قانون به کارگیری اتباع خارجی بدون مجوز در کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی ممنوع است و در صورت شناسایی مالکان این واحدها نیز طبق قانون جریمه می شوند.

وی ادامه داد: براساس ماده ۱۲۰ قانون کار اتباع بیگانه در صورتی می توانند در ایران کار کنند که دارای روادید ورود و حق کار مشخص باشند و مطابق قوانین و آیین نامه های مرتبط با این بخش پروانه کار دریافت کنند.

اسلام خواه افزود: کار فرمایانی که به کارگیری اتباع خارجی که به شکل غیر مجاز در کشور حضور دارند اقدام کنند بابت هر روز اشتغال غیر مجاز باید پنج برابر حداقل دستمزد روزانه مصوب شورای عالی کار معادل جریمه بپردازند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: جریمه کارفرمایانی که به کارگیری اتباع غیرمجاز را در سال تکرار کنند، ۲ برابر می شود.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در ۹۶۰ فروشگاه استان

وی افزود: ۹۶۰ فروشگاه خراسان شمالی به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند؛ از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۱۳ هزار تراکنش با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از این طریق انجام شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تصریح کرد: در طرح کالابرگ الکترونیکی اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی است.

اسلام خواه بیان کرد: در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌ شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌ صورت نقدی در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

بهره برداری استخر کارگران اسفراین در نیمه اول امسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمال در ادامه سخنانش به تصویب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و افزود: استخر کارگران اسفراین با ۱۵ میلیارد تومان از محل این اعتبار نیمه اول سال به بهره‌برداری می‌رسد.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمال شرق کشور واقع است و نیمی از آنهادر روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha