۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۴
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85091284
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

نوشهر- ایرنا- "بابا، چرا بر سرم داد می زنی، از آمل و محمود آباد گذشتیم چقدر تحمل کنم، چه گناهی کردم، آخه دستشویی دارم، وای..." این مطالب بخشی از بگو مگوهای پدر و دختری مسافر در کمربندی شهرستان نور است که نیاز به سرویس بهداشتی، دختر نوجوان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، "دختر بر سر پدر و مادر داد می زد و مادر او را به تحمل فرا می خواند تا تصمیمی عاجل بتواند برای رفع مشکلش بیابد، اما این موضوعی نیست از دست دیگران کمکی برآید و از طرفی نمی شود داشتن دستشویی را به تاخیر انداخت و هم نمی شود و ...

نگارنده این گزارش یکی از عابرانی بود که صحنه جدال این دختر و مادر مسافر را در کمربندی شهرستان نور دید، بر خلاف همه خودروهای عبوری، رفتم جلو به پدر دختر گفتم آقا اگر کمکی نیاز داری من بومی منطقه هستم، پدر تا لب گشود، دختر بی اختیار زد زیر گریه و تاب می خورد. "

این اتفاق ساده و در عین حال مهم به اعتقاد شماری از کارشناسان و مسافران نیاز فراموش شده شهرهای گردشگری شمال ایران بویژه مازندران است که برنامه ریزان شهری و نهاد گردشگری این مناطق برای تامین این نیاز اساسی غفلت کرده اند.

به تاکید کارشناسان مدیران نهادهای مختلف خدمات رسان در شهرهای گردشگری باید به همه نیازهای عمومی مسافران از جمله سرویس های بهداشتی توجه کنند تا گردشگر دغدغه ای نداشته باشد چرا که ارایه خدمات مطلوب سبب می شود تا چند شبانه روز بیشتر در استان بماند.
علاوه بر مسافران و گرشگران، هر شهروندی ایرانی نیز ساعت ها برای انجام کار روزمره در خیابان های شهر و یا بین شهری در حرکت است که نیاز به داشتن دستشویی در خیابان های شهر بر دغدغه فکری و جسمی آنان می افزاید.
مهم تر این که بسیاری از شهروندان و مسافران در سواحل و تفرجگاه های جنگلی و حاشیه راهها و حتی در خیابان های شهر پیاده روی می کنند که نیاز به سرویس های بهداشتی دارند.
برآیند اطلاعات موجود از همه نقاط شهری استان مازندران نشان می دهد که در هر شهری از این مناطق، یک واحد سرویس بهداشتی در بوستان های اصلی شهر دایر است که برخی از این سرویس ها به دلایلی برای استفاده همگان مناسب نیست و یا خراب است.
سووال این جاست اگر شهروندی و یا مسافری در هر نقطه شهری نیاز به دستشویی داشت باید خود را به تنها مکان یادشده آن شهر برساند، آیا طی کردن مسافت طولانی برای این فرد به آن مکان، ممکن است؟ و دهها سوال بهداشتی دیگر در این ارتباط وجود دارد که مراجع ذیربط باید پاسخگوی آن باشند.

ایجاد سرویس های بهداشتی متناسب در شهرها و محورهای ارتباطی بین شهری و مکان های گردشگری در استان های شمالی به ویژه در مازندران اگر چه موضوعی ساده به نظر می رسد ولی یکی از نیازهای ضروری برای همه شهروندان و مسافران این خطه است.
در همین ارتباط جمعی از شهروندان و مسافران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نبود سرویس های بهداشتی در فواصل متناسب را از جمله نیازهای این مناطق مطرح می کنند و از مسوولان امر خواستند برای احداث آن تدابیری بیندیشید.

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران فقط در تعطیلات نوروزی سال جاری افزون بر ۲۱ میلیون مسافر به شهرهای گردشگری استان مازندران سفر کردند که در خیابان ها شهر، حاشیه راهها و طبیعت سرسبز این خطه تردد کردند.
در گذشته اگر فردی چنین نیازی پیدا می کرد صاحب فروشگاه یا واحد تولیدی یا رستوران شهری و بین شهری با گشاده رویی، سرویس بهداشتی آن مجموعه را در اختیار فرد مزبور قرار می داد ولی امروز از این همدلی و نوع دوستی خبری نیست.
بررسی ها میدانی مبین آن است که اکنون بیشتر صاحبان پمپ بنزین های داخل شهری و برون شهری سرویس های بهداشتی شان را در اختیار مسافران و شهروندان قرار نمی دهند و در اختیار گذاشتن این سرویس ها را برای خود نوعی ایجاد مشکل تصور می کنند و به همین خاطر این سرویس های بهداشتی قفل زده است.

در این پیوند، یک مسافر تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مرزن آباد چالوس، ایجاد سرویس های بهداشتی در فواصل متناسب و مستقل در نقاط مختلف شهرهای مازندران را بسیاری ضروری دانست.
فاطمه اسماعیل زاده با اشاره به گرشگری بودن شهرهای شمال ایران گفت : اکنون بسیاری از شهروندان در خیابان ها و سواحل شهرهای مازندران به ویژه در غرب این استان پیاده روی می کنند که نبود سرویس های بهداشتی آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی اظهارداشت : چرا مسوولان امر تاکنون باید برای تامین این نیازمندی عابران و مسافران و گردشگران برنامه ریزی نکرده اند؟ نهادهای مربوط باید مکانی را در نظر بگیرند و آن را به بخش خصوصی واگذار و بر عملکرد آن ها نظارت داشته باشند.
وی به عنوان مثال یادآور شد : یکی از همرانم به هنگام عبور از محور نوشهر تا محمودآباد به دستشویی نیاز داشت که به هر پمپ بنزینی واقع در این محور مراجعه کرد یا سرویس های بهداشتی آن ها خراب بود و آنقدر کثیف بود که قابل استفاده نبود و یا درهای آن قفل زده بود.
اسماعیل زاده تصریح کرد: باید طرحی را مصوب کرد تا پمپ بنزین های داخل شهری و بین شهری ملزم به دراختیار گذاشتن سرویس های بهداشتی به رانندگان و مسافران و گردشگران باشند و برای این سرویس ها حتی یک فردی در نظر بگیرند تا خدمات خوب ارایه شود.

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

سرویس های بهداشتی پمپ بنزین ها خراب است

این شهروند تهرانی توقفگاه های خودرو داخل شهری را بهترین مکان برای ایجاد سرویس های بهداشتی دانست و گفت: صاحبان این توقفگاه ها علاوه بر درآمدهای مربوط می توانند از محل سرویس های بهداشتی نیز درآمدی کسب کنند.
مسافر دیگری که خود را صمد دلبر و از اهالی اصفهان به خبرنگار ایرنا معرفی کرد و گفت : در اغلب شهرهای غرب مازندران به علت جمعیت زیاد مسافران و گردشگران احداث چند باب سرویس بهداشتی ضروری است.
وی نبود سرویس بهداشتی در شهرهای گردشگری از جمله چالش های بخش گردشگری برشمرد و اضافه کرد : از این که جایگاه های سوخت شهرها سرویس های بهداشتی را در اختیار مسافران و رانندگان قرار نمی دهند جای سووال است.
وی اضافه کرد : وقتی عنوان شهرهای گردشگری را یدک می کشیم لذا باید به خدمات رسانی آنان در حوزه های مختلف توجه بشود.

وی ادامه داد : مدیران شهرهای ساحلی باید برای ایجاد سرویس های بهداشتی عمومی از خود ساحل و داخل شهرها و بین شهری برنامه داشته باشند.
دلیر تاکید کرد: مدیریت شهرهای گردشگری مازندران باید به همه نیازمندیهای مسافران از جمله سرویس های بهداشتی توجه کنند.
وی لازمه رفع هر نوع کاستی و معضلات شهری را داشتن مدیریت قوی و کارامد دانست و بر ضرورت تلاش بیشتر مسوولان این خطه در تامین نیازمندیهای گردشگران تاکید کرد.
عباس احمدی مقدم فروشنده سیار محور ارتباطی جوهر ده رامسر با اشاره به تردد مسافران زیاد در این محور جنگلی کم نظیر کشور گفت: غالب آنان ایجاد یک سرویس بهداشتی بین راهی در این محور ضروری می دانند.
به گفته وی با ایجاد سرویس های بهداشتی در فواصل متناسب در داخل شهرهای مازندران به ویژه در شهرهای بزرگ علاوه بر درآمدزدایی، اشتغالزایی نیز می شود.

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

مدیریت شهری برنامه ریزی کند

وی بر ضرورت فعال بودن دستشویی های مساجد شهری و بین شهری در شهرهای گردشگری تاکید کرد و افزود: مدیریت شهرهای گردشگرپذیر چون شمال باید فرا نگر و دور اندیش و برنامه ریز باشند و به همه نیازمندی های شهری بیش از پیش توجه کند.
این مسافر اصفهانی با اشاره به محور گردشگری کلاردشت به عباس آباد به خبرنگار ایرنا گفت : این محور گردشگری بی نظیر و مسافرپذیر به باوجود پذیرایی صدها هزار مسافر در سال سرویس بهداشتی مستقل ندارد.
وی خواستار نظارت مسوولان امر بر واحدهای پذیرایی این محور شد و تاکید کرد : مسوولان انتظامی باید بیشتر بر این گونه مناطق گردشگری نظارت داشته باشند.
کارشناسان امر ایجاد مجتمع های گردشگری بین راهی با دارا بودن تمام امکانات و تجهیزات رفاهی و خدماتی با توجه ورود میلیون ها مسافر در خطه گردشگری شمال امری ضروری می دانند.

یک کارشناس ارشد گردشکری در استان مازندران تهیه گزارش سرویس های بهداشتی را موضوعی مهم و ضروری دانست و گفت: بسیاری از گردشگران از نبود سرویس بهداشتی بین شهری گلایه دارند.
جلال الدین محمودی در گفت و گو با ایرنا افزود: در همه مراکز و اماکن تفریحی و گردشگری سرویس های بهداشتی تعبیه شده اما در اختیار مسافران قرار نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سرویس بهداشتی عمومی برای کودکان، سالمندان، زنان باردار و بسیاری از افراد بیمار یک نیاز ضروری در شهر به شمار می رود که مدیریت شهری باید به این مهم توجه اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به ورود میلیون ها مسافر به استان گردشگری مازندران از مسوولان امر خواست تا نسبت به ارایه خدمات به گردشگران تلاش بیشتر کنند.

این فعال حوزه گردشگری مازندران گلایه مسافران و شهروندان از نبود سرویس های بهداشتی مجزا و مستقل در شهرها و بین شهری در این استان گردشگرپذیر را به حق دانست و گفت: احتیاج به سرویس بهداشتی یک نیاز زیستی و طبیعی بوده و از جمله موارد مهم در کنار سایر ضرورت های بخش گردشگری است.

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

گلایه مسافران به حق است

محمودی ادامه داد : در شهرهای گردشگرپذیر حتی تابلوهای راهنمای سرویس های بهداشتی در کنار سایر تابلوی مربوط به آثار تاریخی و طبیعی باید دیده شود تا مسافر برای این نیاز سرگردان نماند.

وی به عنوان مثال به محور پرتردد جاده چالوس یا کندوان اشاره و بیان کرد : در این محور ارتباطی مهم متاسفانه سرویس های بهداشتی یکی از نیازهای اساسی بوده که مسافران سالها از نبود آن گلایه دارند.

بر اساس آمار موجود روزانه ۳۰ هزار خودرو در جاده مهم کندوان تردد می کنند.

کارشناس ارشد گردشگری در استان مازندران اضافه کرد : در تقویم جهانی ۲۸ آبان به روز سرویس بهداشتی نامگذاری شده است در حالی که بسیاری از مسوولان امر و شهروندان این روز را نمی دانند.

محمودی تصریح کرد : در سال های اخیر اگرچه در احداث سرویس های بهداشتی در بوستان های شهری اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده و ضمن این که باید برای بین شهری و نقاط گردشگرپذیر استان مازندران نیز باید فکر اساسی کرد.

کمبود سرویس بهداشتی عمومی و نگرانی‌های گردشگری در مازندران

لزوم ایجاد ۱۰ واحد سرویس بهداشتی در کندوان

آنچه که مهم است این که بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری واقع در شهرها و محورهای بین شهری مربوط به بخش خصوصی است که مسافران نمی توانند از امکانات رفاهی و خدماتی آنها استفاده کنند و آنچه مورد تاکید است وجود مجتمع های گردشگری بین راهی و ایجاد سرویس های بهداشتی در فواصل متناسب در همه نقاط شهری است تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.
استاندار مازندران در جلسه شورای ترافیک که اوایل ساری جاری در مرزن آباد چالوس برگزار شد، گفت : ایجاد مراکز خدماتی رفاهی بین راهی هم بسیار مهم است باید بستر را برای جذب سرمایه گذاران فراهم کرد و در این ارتباط به ویژه شهرداری ها هم می توانند کمک کنند.
سید محمود حسینی پور یادآور شد: یکی از کمبودها و نارسایی ها در جاده چالوس قرار بود در ۱۰ نقطه سرویس های بهداشتی احداث شود چرا که وقتی ترافیک در جاده چالوس رخ داد مسافران دچار مشکل می شوند.

وی با بیان این که یکی از نیازهای اساسی در گردشگری استان رفع مشکلات زیرساختی و رویش اندیشه های نو در این حوزه است، گفت: امروز باید مراکز گردشگری این استان با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مردم، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی اظهارداشت : اگر چنین اتفاقی رخ دهد گردشگران نوع نگاهی که به این مراکز دارند همان نگاهی است که به مراکز گردشگری دیگر کشورها از جمله ترکیه و امارت دارند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: آوردن امکانات و تجهیزات نوین موضوع بسیار مهم بوده و فاصله زیادی با تکنولوژی های برخی از کشورها که در حوزه گردشگری پیشرفته هستند داریم و باید از این تکنولوژی ها استفاده کرد.

به گفته وی در صورتی اگر تکنولوژی پیشرفته حوزه گردشگری در مازندران آورده شود می توان مدعی شد این استان این قابلیت را دارد خدمات تفریحی و گردشگری سطح کشور را ارائه دهد.

استاندار مازندران اضافه کرد : ما باید طبیعت را به اشکال مختلف آماده کنیم تا مردم، مسافران، گردشگران داخلی و خارجی با حضورشان به این استان بتوانند به بهترین شکل از این خدمات بهره ببرند.

بررسی میدانی نگارنده گزارش نشان می دهد که سرویس های بهداشتی نیاز فراموش شده شهرهای گردشگرپذیر شمال ایران بوده که ضروری است مدیران حوزه میراث فرهنگی و شهرداری های استان های شمالی با انعقاد تفاهم نامه با بخش خصوصی به این نیاز اساسی بخش گردشگری پاسخ زودهنگام دهند، چرا که وقتی استان گردشگری هستیم باید همه ملزومات مربوط به خدمات گردشگران و مسافران توجه بشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha