عزم جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین زیست‌بوم فرهنگ و هنر/سازمان‌ها حمایت کنند

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه، این مجموعه توانمند آماده انجام ماموریت‌های بزرگ برای کشور است، از دولت خواست این نهاد را برای راه‌اندازی دهکده بزرگ علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به منظور حمایت تخصصی از نوآوران و ایده‌پردازان عرصه هنر و علوم انسانی یاری کند.

حسن مسلمی نائینی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی نخستین نهادی است که از ابتدای انقلاب اسلامی بحث های دانش بنیان را در کشور با بومی سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز کرد، افزود: این مجموعه توانمند هرچند در طول سالیان گذشته تجربیات ارزنده ای را اندوخته اما با فراز و نشیب هایی نیز روبرو بوده است.

وی یادآور شد: جهاد در طول سال های ابتدایی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و در شرایطی که حتی دسترسی به سیم خاردار برای رزمندگان دفاع مقدس فراهم نبود، با دست خالی و بدون هیچ چشم داشتی و با بهره گیری از توان دانشگاه ها به شکل واقعا جهادی در حوزه های مختلف علمی، صنعتی، فرهنگی و دفاعی به خصوص بخش لجستیک جنگ با همکاری قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح های بزرگی را به سرانجام رساند.

عزم جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین زیست‌بوم فرهنگ و هنر/سازمان‌ها حمایت کنند

جهاد دانشگاهی پس از جنگ مورد غفلت واقع شد

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این مجموعه در حال حاضر تا حدودی به لحاظ ماموریتی بلاتکلیف است، اظهار داشت: جهاد در طول سال های گذشته به جهت ماموریت هایی که باید به آن سپرده می شد، مورد غفلت و بی توجهی واقع شد و در ادامه نیز دچار فراز و نشیب هایی شد و مقداری به انزوا رفت.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین دهکده حمایت از نوآوران عرصه هنر

مسلمی نائینی معتقد است: اگر جهاد دانشگاهی به همان روال سال های نخست پیروزی انقلاب و به شکل عالمانه پیش می رفت، دیگر نیازی به تشکیل سازمان های موازی دیگر برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و حمایت از فناوران و ایده پردازان نبود.

جهاد دانشگاهی به روزهای اوج خود بازخواهد گشت

رییس جهاد دانشگاهی در عین حال با اشاره به اینکه، این مجموعه توانمند با وجود برخی بی مهری ها اقدامات بزرگی در حوزه های مختلف تحقیقاتی از جمله پزشکی، سلول های بنیادی و حوزه ناباروری انجام داده است، افزود: این دستاوردهای جهاد حتی به تایید متخصصان خارجی هم رسیده است.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین دهکده حمایت از نوآوران عرصه هنر

مسلمی نائینی اضافه کرد: این در شرایطی بود که باور این دستاوردها در آن زمان برای بسیاری از مسوولان سخت بود اما رهبر معظم انقلاب از این بابت بسیار اظهار خرسندی کرده و در مقاطعی از جهادگران تقدیر کردند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه، جهاد دانشگاهی در طول سال های گذشته در بومی سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی نیز عملکرد مناسبی داشته است، گفت: اگر دولت برای جهاد دانشگاهی ماموریت های خاص و بزرگ در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و حتی علوم انسانی تعریف کند، این نهاد می تواند به شایستگی این ماموریت ها را به سرانجام رساند.

رییس جهاد دانشگاهی در توضیح بیشتری با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی یک نهاد وابسته به دولت اما مستقل است، افزود: جهاد می تواند ماموریت طراحی و تولید فناوری مورد نیاز یک حوزه را با سرمایه گذاری خود عهده دار شود و بخش اعظم پروژه را در بین دانش بنیان های متخصص مرتبط تقسیم کرده و برون سپاری کند.

رییس جهاد دانشگاهی با اذعان به اینکه، این نهاد در طول سال های اخیر در حوزه های علوم انسانی و فرهنگی ضعیف عمل کرده است، وعده داد: یقینا جامعه از این پس کارهای بزرگی را در حوزه های علوم انسانی و حتی حوزه فنی و مهندسی از جهاد دانشگاهی مشاهده خواهد کرد و به روزهای اوج خود باز خواهد گشت.

حمایت جدی از فعالان حوزه‌های مختلف هنر و علوم انسانی یک ضرورت است

رییس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به وجود سه پارک نوآوری وابسته به این نهاد گفت: در پارک‌های علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بستر بسیار مناسبی برای بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایجاد شده است.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین دهکده حمایت از نوآوران عرصه هنر

مسلمی نائینی با اشاره به اینکه، در حال حاضر پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی در غرب تهران واقع شده است گفت: وجود چنین مجموعه فعالی که بسیار مورد نیاز جامعه است در زمینه های مختلف هنری و گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی و علوم انسانی در کشور بی نظیر است.

۲۲ اسفندماه سال گذشته بود که پارک علمی ژونگ‌گوان سون چین و به دنبال سفر آیت الله رئیسی به این کشور، در نامه‌ای رسمی از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برای همکاری نزدیک‌تر، تبادل تجربیات و کشف ظرفیت‌های همکاری دعوت به عمل آورد.

رییس جهاددانشگاهی اظهار داشت: امکانات فعلی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد پاسخگوی حدود ۱۵۰ شرکت خلاق و فناور بوده است. این در حالی است که تعداد شرکت های فعال این حوزه به عنوان متقاضی استفاده از امکانات پارک بسیار بیش از این رقم است.

مسلمی نائینی با تاکید بر اینکه، حوزه فرهنگ و علوم انسانی به عنوان حوزه نرم و تاثیرگذار در جامعه طی سال های گذشته مورد غفلت واقع شده است، راه اندازی یک بستر بزرگ برای حمایت جدی از فعالان حوزه های مختلف هنر و علوم انسانی در کشور را برای شکوفایی هرچه بیشتر و تاثیرگذاری در عرصه بین الملل یک ضرورت خواند.

عزم جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی بزرگترین زیست‌بوم فرهنگ و هنر

رییس سازمان جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه، این مجموعه توانمند انقلابی آماده انجام ماموریت های بزرگ برای کشور است، از برنامه جهاد برای راه اندازی دهکده بزرگ علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به منظور حمایت تخصصی از هنرمندان ایده پرداز و فناوران و نوآوران و ایده پردازان فعال در این بخش از زیست بوم نوآوری کشور خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه، جهاد دانشگاهی برای راه اندازی این دهکده نیازمند همراهی دولت است، افزود: ما نیازمند زمینی چندهکتاری در مرکز شهر مانند منطقه عباس آباد تهران برای راه اندازی این مجموعه جهت پاسخگویی به خیل متقاضیان و فعالان عرصه هنر و علوم انسانی هستیم.

مسلمی نائینی گفت: در صورت همکاری دولت مجموعه بزرگی در قالب یک دهکده تخصصی برای حمایت از همه فعالان عرصه هنرهای دستی مثل هنرهای ترسیمی همچون نقاشی، خطاطی و عکاسی، ادبیات شامل شعر، داستان، نمایش نامه و فیلمنامه نویسی، مجسمه سازی، شیشه گری، موسیقی و هنرهای نمایشی شامل سینما و تئاتر و انیمیشن و همچنین معماری و میراث فرهنگی و صنایع گردشگری و پوشاک و زیورآلات و حتی صنعت بسته بندی راه اندازی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده بر اساس نقشه ایران و توانمندی های هر منطقه از کشور، در دهکده بزرگ تخصصی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جایگاهی برای توانمندی های ذاتی هنری استان های مختلف و آموزش و ایده پردازی تعریف شده و اختصاص می یابد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: طبق نقشه پیش بینی شده حتی از این دهکده بزرگ به عنوان یک ستاد مرکزی برای مدیریت بهینه ظرفیت جهاد دانشگاهی در استان های مختلف برای شکوفاکردن استعدادهای هنری و فرهنگی موجود در سراسر کشور و البته صادرات محصولات فرهنگی استفاده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha