کارنامه سعدی‌پژوهی؛ ۱۲۲ کتاب در سال ۱۴۰۱

شیراز-ایرنا-کارنامه سعدی‌پژوهی در هر سال بخشی از پژوهش های سعدی‌شناسی را نشان می دهد و افزون بر معرفی کتب منتشر شده پیرامون سعدی، تعداد و شمارگان آنها را نیز ارائه می‌کند که بر اساس آمار ارائه شده در سال گذشته ۱۲۲ عنوان کتاب از سعدی و دربارۀ سعدی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛گرامیداشت سعدی، امتنان و ارج‌گذاری به حکمت، اندیشه و ادبیات ایرانی است و اول اردیبهشت ماه یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی و روزی برای ارج نهادن به مقام و جایگاه این شاعر پارسی‌زبان است؛ هرچند امسال به دلیل همزمانی روز سعدی با ایام عید فطر برنامه‌های بزرگداشت این شاعر بزرگ در قالب هفته سعدی اجرا شد.

ضرورت پژوهش در آثار سعدی

بدون شک سعدی به عنوان یکی از پایه‌های استوار ادب فارسی، جایگاه ویژه‌ای در پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی کشور ایران دارد و چه بسا پژوهش در آثار او می‌تواند مسیر سعادت و یک زندگی خوب را برای مردم در سراسر جهان بگشاید. اگرچه امروزه پژوهش‌های بسیاری در رابطه با استاد سخن انجام شده است اما حجم‌ انتشارات‌ در این زمینه افزایش‌ یافته و این‌ مسئله‌ دستیابی‌ پژوهشگران‌ را به‌ منابع‌، مراجع‌ و اطلاعات‌ دشوار ساخته‌ است‌. لذا کتاب‌شناسی‌ها وسیله‌ای هستند که‌ به‌ مدد مردم و پژوهشگران آمده‌ و کار آنها را در یافتن‌ منابع‌ مورد نیاز تسهیل‌ می‌کنند. بر همین اساس «کارنامه سعدی‌پژوهی ۱۴۰۱» که فهرستی از آثار سعدی و آثاری که درباره سعدی در سال ۱۴۰۱ منتشر شده، توسط مریم شبانی پژوهشگر و فعال رسانه گردآوری و ارائه شده است.

کارنامه سعدی در بخش‌های کلیات، گلستان، بوستان و غزلیات

مریم شبانی گرد آورنده آثار سعدی پژوهی در رابطه با این آثار اظهار کرد: این کارنامه فهرست کتاب‌های منتشر شده با موضوع سعدی در بخش‌های کلیات، گلستان، بوستان و غزلیات است و سایر آثار و کتاب‌های پیرامون سعدی را معرفی کرده و در هر بخش، دفعات چاپ را با ذکر شمارگان بر اساس فهرست موجود در خانه کتاب ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از کتاب‌های منتشر شده نیز تعریف و تدوین شده است، افزود: بر اساس آمار ارائه شده در سال ۱۴۰۱، جمعا ۱۲۲ عنوان کتاب از سعدی و دربارۀ سعدی منتشر شده است؛ از این تعداد شمارگان ۴۱ عنوان در سایت خانه کتاب قابل دسترسی نبود.

شبانی با اشاره به اینکه ۸۰ عنوان دیگر در شمارگان ۴۹ هزار و ۷۵۰ منتشر شده اند، گفت: کل کتاب‌های چاپ اول ۷۰ عنوان در شمارگان ۲۷ هزار و ۷۳۰ است که از این تعداد، ۷ عنوان در شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ کلیات سعدی، ۱۹ عنوان در شمارگان ۹ هزار و ۲۵۰ گلستان، ۶ عنوان در شمارگان ۳ هزار و ۲۰۰ بوستان، ۶عنوان در شمارگان چهار هزار و ۵۵۰ غزلیات،۲ عنوان در شمارگان ۵۰۰ سایر آثار و ۳۰ عنوان در شمارگان هفت هزار و ۷۳۰ پیرامون سعدی است.

کتاب‌های چاپ مجدد

وی بیان کرد: کتاب‌های چاپ مجدد نیز ۵۲ عنوان در شمارگان ۲۲ هزار و ۲۰ است که از این تعداد، ۷ عنوان در شمارگان ۲ هزار و ۱۵۰ کلیات سعدی، ۱۲ عنوان در شمارگان ۷ هزار و ۱۰۰ گلستان، ۲۱ عنوان در شمارگان ۶ هزار و ۸۵۰ بوستان، ۳ عنوان در شمارگان یک هزار غزلیات، یک عنوان در شمارگان یک هزار ، سایر آثار و ۸ عنوان در شمارگان سه هزار و ۹۲۰ پیرامون سعدی است.

شبانی ادامه داد: آمار ارائه شده تنها مربوط به ۸۰ عنوانی است که به شمارگان آنها در سایت خانه کتاب امکان دسترسی بوده است.

برطرف شدن نیاز پژوهشگران و سعدی پژوهان

او یادآور شد: کارنامه‌ سعدی‌ پژوهی که‌ هر ساله‌بخشی از مجموعه‌ سعدی‌شناسی را به‌ خود اختصاص‌ می‌دهد، می‌کوشد تا افزون بر معرفی کتب‌ منتشر شده‌ پیرامون‌ شیخ‌ شیراز، در هر سال‌ تعداد و شمارگان این کتاب‌ها را نیز بیان‌ کند و اگر چه‌ نمی‌توان‌ آن‌ را یک‌ کتاب‌شناسی‌ محسوب‌ کرد تا حد زیادی نیاز محققان‌ و سعدی پژوهان‌ را در یافتن‌ کتب‌ پیرامون‌ سعدی مرتفع‌ می‌سازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha