بولتون خواستار استقرار دوباره تسلیحات هسته ای در کره جنوبی شد

تهران- ایرنا - جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت باید سلاح های هسته ای تاکتیکی در کره جنوبی دوباره مستقر شود تا پیامی واضح به کره شمالی داده شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، اظهارنظر جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا درباره استفرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی در کره جنوبی در حالی مطرح شد که یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی برای شرکت در نشستی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن به سر می برد تا درباره راه های افزایش اعتمادسازی در گسترش بازدارندگی آمریکا، چتر هسته ای آمریکایی برای حفاظت آمریکا از متحدانش بحث و گفت و گو کنند.

درحالی که کره شمالی رقابت تسلیحات موشک هسته ای را سرعت می بخشد، رئیس جمهوری کره جنوبی با سوالاتی درباره اعتماد به آمریکا در مسئله امنیتی کشورش رو به رو شده است. برخی اعضای ارشد حزب حاکم کره جنوبی از سئول درخواست کردند برنامه های هسته ای خودش را تقویت کند.

در این میان جان بولتون گفت استقرار دوباره سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا در کره جنوبی ضمانتی برای اطمینان سئول و همزمان ارسال هشدار به پیونگ یانگ است. وی در مصاحبه با خبرنگاران و در حاشیه کارگروهی به میزبانی بنیاد آسان برای مطالعات سیاست در سئول افزود: «در اختیار گذاشتن مجدد سلاح های هسته ای به کره جنوبی گواهی روشن درباره تصمیم و اراده ما برای بازدارندگی کره شمالی است. استقرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی به معنای مانع شدن کره جنوبی برای بدست آوردن ظرفیت های خود نیست. »

آمریکا نخستین بار در سال ۱۹۵۸ سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را به کره جنوبی فرستاد و در سال ۱۹۹۱ آنها را از کره خارج کرد. از آن زمان آمریکا به کره جنوبی وعده داده است تا از تمامی ظرفیت های خود برای دفاع از این متحد کلیدی خود در آسیا استفاده کند.

یون سوک یول در کمپین انتخاباتی خود گفته بود از آمریکا می خواهد در صورت نیاز سلاح های هسته ای را به کره جنوبی بازگرداند اما پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری این کشور در ماه مه سال گذشته میلادی از حرف خود فاصله گرفت. لی جونگ سوپ وزیر دفاع کره جنوبی در ماه نوامبر سال میلادی گذشته گفت سئول به دنبال چنین حرکتی نیست.

در مصاحبه هفته گذشته یول با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد توسعه سلاح های هسته ای تخطی از پیمان منع گسترش سلاح های اتمی است، اما او به دنبال تقویت نقش سئول در گسترش بازدارندگی آمریکاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha