۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85092163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

بجنورد-ایرنا- رسیدگی به معیشت کارگران، پیگیری برای افزایش حقوق این قشر، یکسان سازی حقوق بازنشستگان، توسعه خدمات درمان تامین اجتماعی و ساماندهی کارگران از مهم ترین دغدغه های جامعه کارگری در خراسان شمالی است.

پینه بستن خصلت دستان بزرگمردانی است که در نبرد با زندگی همچون پُتک بر سر مشکلات فرود می آیند و نانی را به رزق می برند که به پایش عرق جَبین می ریزند.

قامتشان ایستاده است و همچون سرو بر فراز خانواده چتر می گسترانند و سال‌ها در زیر آفتاب سوزان و سرمای استخوان سوز برای رسیدن به نان حلال صحنه هایی سخت را در تابلوی زندگی نقاشی می کنند.

صورت چروکیده، دستان پینه بسته و پارگی لباس گرچه در ظاهر عجیب به نظر می رسد ولی گنجینه‌ای ارزشمند از تلاش و همت برای آرامش و نگهداری ستون خانواده است.

داستان زندگی کارگران پر از رمز اراده همراه با کوشش است و همچنان که برای زندگی تلاش می کنند دارای دغدغه های فراوانی نیز هستند که بخشی از درخواست ها و مطالبات جامعه کارگری متوجه مسوولان است تا با تصویب و نظارت بر قوانین کار دغدغه ها و نگرانی های این قشر کاسته شود.

همزمان با هفته گرامیداشت کار و کارگر ( پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه) پای درد و دل تعدادی از تشکل ها و فعالان جامعه کارگری استان نشستیم و آنها نیز دغدغه های دوران بازنشستگی، خطرات ناشی از کار، پایین بودن حقوق را مهمترین مشکلات خود دانستند و خواهان چاره اندیشی در این مورد شدند.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

تامین معیشت

مهمترین مطالبه جامعه ۲۰ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی خراسان شمالی، حل مشکلات مربوط به درمان و توسعه این خدمات در استان است، بازنشستگان می گویند سازمان تامین اجتماعی ملزم به درمان کامل این قشر است اما این خدمات در استان محروم خراسان شمالی ضعیف به نظر می رسد.

رییس کانون کارگران بازنشسته خراسان شمالی در این خصوص گفت: تامین معیشت از مهمترین مشکلات بازنشستگان محسوب می شود و بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ۲۰ هزار نفری بازنشستگان در استان درآمدی جز حقوق بازنشستگی ندارند این حقوق حداقلی هم بسیار ناچیز و پاسخگوی نیاز نیست.

سلطان رضا علیزاده اظهار کرد: یکی از مطالبات بازنشستگان توجه و رسیدگی به مشکل معیشت و پایین بودن میزان درآمد این قشر است، اما هنوز وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نیست.

وی عنوان کرد: افزایش حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی قدم دولت سیزدهم در راستای عدالت‌محوری و رسیدگی به معیشت افراد کم‌درآمد جامعه بود تا این قشر پرداختی‌های معقولی داشته باشند و همچنین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که تا سال گذشته بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، حدود یک میلیون تومان افزایش یافت ولی این مبالغ با تورم بالا جوابگوی هزینه و معیشت بازنشستگان نیست.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

ارتقای خدمات درمانی

رییس کانون کارگران بازنشسته خراسان شمالی در ادامه افزود: بهبود شرایط درمانی یکی دیگر از دغدغه های بازنشستگان است، این قشر در این باره نیازمند رسیدگی بیشتر هستند و حقوق پایین و حداقلی، توان بازنشستگان در تامین هزینه های درمان به شدت کاهش داده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که با افزایش سن، میزان آسیب‌پذیری و ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود، بازنشستگان بخشی از حقوق خود را به سلامت اختصاص می‌دهند و ضرورت دارد تا اینگونه خدمات بهداشتی و رفاهی به افراد تحت پوشش به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شأن و منزلت بازنشستگان رعایت شود.

علیزاده عنوان کرد: درمان و سلامت بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان اولویت کلیدی و اجتناب‌ناپذیر است؛ به همین منظور باید نیازهای درمانی بازنشستگان استان شناسایی و به شرکت‌های بیمه‌ای که بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند، معرفی شوند.

وی بیان کرد: بازنشستگان این استان محروم، بهره مندی کمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی دارند این محرومیت در شهرستان گرمه و جاجرم بیشتر است و بازنشستگان این مناطق دسترسی کمتری به خدمات درمانی تامین اجتماعی دارند.

۷۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی زیر پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند که از مجموع این تعداد ۶۰۰ هزار نفر به صورت رایگان از مزایای این سازمان بیمه ای بهره مند شده اند.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

افزایش ایمنی در کارگاه ها

تامین و ارتقای ایمنی در کارگاه های مختلف، از دغدغه های جامعه کارگری استان است و در این باره برای جلوگیری از وقوع حادثه های ناشی از کار و همچنین ارتقای فرهنگ ایمنی، جامعه کارگری خواستار نظارت های بیشتر بر این کارگاه ها است.

رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان شمالی در این باره گفت: حوادث ناشی از کار و خطرات موجود در کارگاه ها از دغدغه های کارگران محسوب می شود و در این باره باید بازرسان نظارت های بیشتر بر کارگاه ها داشته باشند.

رضا میرزاجانی افزود: بخش ساختمان، بالاترین میزان حوادث ناشی از کار در استان را به خود اختصاص داده است و یکی از علل اصلی آن ساماندهی نشدن مشاغل صنعت ساخت و ساز مانند اجاره‌دهندگان تجهیزات است.

وی عنوان کرد: نبود کارگران ماهر و آموزش دیده، ساماندهی نشدن مشاغل تامین کننده تجهیزات ساختمانی مانند اجاره دهندگان ماشین آلات، جک و تخته، قالب و داربست منجر به افزایش آمار حادثه دیدگان در صنعت ساخت و ساز شده است.

بر اساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی؛ پارسال حوادث ناشی از کار در کارگاه های استان نسبت به سال ماقبل آن ۲۳ درصد کاهش یافت و در این مدت ۱۸۰ مورد حادثه ناشی از کار توسط بازرسان کار به دستور مراجع قضایی بررسی شد.

پارسال بیشترین آمار حادثه های کار در کارگاه های استان با ۴۴.۵ درصد مربوط به شهرستان بجنورد بود و شهرستان های گرمه، رازو جرگلان ، مانه و سملقان و فاروج هم کمترین میزان حادثه های کاررا به خود اختصاص دادند.

همچنین پارسال ۲۶۲ مورد بازرسی از کارگاه های پرخطر صنعت نفت گاز و پتروشیمی، ۲۵۴ مورد بازرسی از کارگاه پرخطر معدن و ۱۱۳۴ مورد بازرسی از کارگاه های صنعت ساختمان استان انجام شد.

میرزاجانی در بخش دیگر سخنان خود افزود: معیشت یکی از دغدغه های مهم کارگران است و انتظار می رود تا نرخ واقعی تورم و سبد معیشتی خانوار در شورای عالی کار مد نظر باشد.

وی تاکید کرد: برخی از کارگران بخشی از روزهای ماه را بیکار هستند و درآمد کافی ندارند از این رو انتظار است تا این قشر مورد حمایت قرار گیرند.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

تاکید بر حمایت از کارفرمایان

دبیر کانون انجمن صنفی کارفرمایان خراسان شمالی هم خواستار حمایت از کارفرمایان در استان شد و گفت: ما به عنوان پیشقراولان اقتصادی همواره کمک حال دولت بوده ایم، مشکلات کارگران، دغدغه کارفرمایان نیز است، اما حمایت قانونی از حوزه کاری کارفرمایان کم است.

علی اکبرزاده اظهار کرد: نگاه تحولی به جامعه کارگری نیاز به ریشه یابی مشکلات دارد و آن هم با برنامه ریزی مدون باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر مشکلات کارفرمایان برطرف نشود مشکلات کارگران به قوت خود باقی خواهد ماند افزود: کارفرمایان انتظار دارند تا قوای سه گانه در راستای حمایت از تولید از این قشر حمایت کند.

دبیر کانون انجمن صنفی کارفرمایان خراسان شمالی بیان کرد: هیچگونه حمایتی از کارفرمایان نمی شود و توان پرداخت حداقل دستمزد به کارگران را نیز ندارند که این مشکلات منجر به تعطیلی بسیاری از کارگاه ها و واحدهای تولیدی شده است و در گذشته استان دارای ۲۰۰ پیمانکار بود که به دلیل مشکلات به ۱۰۰ پیمانکار فعال رسیده است این پیمانکاران به علت مشکلات به مشاغل دیگر روی آورده اند.

وی ادامه داد: حل مشکلات کارفرمایان در گرو رسیدگی به درخواست های بیمه ای، بانکی و مالیاتی آنها است و در این خصوص پیشنهاد می شود تا هر ۲ ماه جلسه ای با نماینده تام الاختیار استاندار خراسان شمالی برای برطرف کردن این مشکلات برگزار شود.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

بررسی مشکلات بخش حمل و نقل

حمل و نقل از مهمترین شاخص های توسعه در جامعه محسوب می شودو توسعه حمل و نقل تاثیر زیادی در رونق اقتصادی و اشتغال و نیز هزینه های زندگی خانواده ها دارد.

هفت هزار و ۸۴۰ دستگاه ناوگان باری شامل چهار هزار و ۶۳۰ دستگاه کامیون، کامیونت و تریلر و سه هزار و ۲۱۰ وانت بار در بخش حمل کالای استان فعال است که البته دغدغه های خود را در این حوزه دارند.

رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان کامیون های سبک و سنگین بجنورد در این باره، خواستار رونق حمل و نقل در استان شد و گفت: رونق حمل و نقل با رشد تولید رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد و از طرفی رشد تولید سبب رونق بیشتر صنعت حمل و نقل خواهد شد بنابراین، کاهش هزینه های انتقال کالا و بهبود کارآیی آن در مهار تورم نیز تأثیرگذار خواهد بود اگر حمل و نقل درستی انجام شود تولید و توزیع کالا به خوبی روی ریل توسعه قرار می گیرد.

رحیم کاملی اظهار کرد: نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل و قیمت گذاری مناسب خدمات جابجایی کالا از الزامات رشد تولید در این بخش است باید این پتانسیل ها در خراسان شمالی به خوبی شناسایی و تقویت شوند که متاسفانه ناوگان حمل و نقل خراسان شمالی فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که نیروی انسانی سرمایه اصلی صنعت و حمل و نقل جاده ای را تشکیل می دهد ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات و بهره گیری از ظرفیت های موجود از الزامات این قاعده است که متاسفانه در سال های اخیر به نیروی انسانی فعال در این بخش توجه کمتری شده است.

کاملی ادامه داد: در اختیار قرار دادن ملزومات و نیازهای ناوگان منجر به کاهش هزینه های جاری و حمل و نقل می‌شود و در این صورت مدیریت نرخ گذاری حمل کالا نیز تسهیل می‌شود که این امر رابطه مستقیمی با مدیریت و مهار تورم دارد.

رییس انجمن صنفی کارگری رانندگان کامیون های سبک و سنگین بجنورد بیان کرد: فعالان حوزه حمل و نقل به دلیل مشکلات زیاد رغبت کمتری در فعالیت در این حوزه دارند که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی؛ ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار تُن کالا در سال ۱۴۰۱ به وسیله ناوگان عمومی استان جابجا شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲.۴ درصد کاهش دارد و این میزان بار در قالب ۱۶۳ هزار سفر از مراکز تولیدی و مبادی شهرستان های استان به نقاط مختلف کشور حمل شده است.

فرسودگی ناوگان باری از دغدغه های جابجایی کالا در استان محسوب می شود به طوری که ۱۳.۵ درصد از این ناوگان به سن فرسودگی رسیده است و باید نوسازی شود.

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۵۴.۱ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

مهمترین مطالبات جامعه کارگری خراسان شمالی چیست؟

ساماندهی کارگران ساختمانی

ساماندهی و استقرار کارگران ساختمانی خراسان شمالی یک دهه است که به عنوان دغدغه مطرح شده و بارها از طریق رسانه ها به گوش مسوولان رسیده ولی با گذشت چند سال تاکنون مکانی برای ساماندهی کارگران ساختمانی در این استان احداث نشده است و این بار نیز رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان شمالی خواستار مکانی مناسب برای استقرار این قشر زحمتکش شد.

علی باغچقی در این خصوص گفت: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در بسیاری از استانها اجرا شده است ولی در استان ما هنوز سامان نیافته است.

وی عنوان کرد: باید با همکاری شهرداری ها، مکانی برای ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرها ساخته شود تا در فصل سرما و گرما، مکان مناسب در اختیار این افراد گذاشته شود.

خراسان شمالی بیش از ۸۴ هزار و ۹۰۰ نفر کارگر از مزایای بیمه برخوردار هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha